Wyniki wyszukiwania

Filtruj wyniki

  • Czasopisma
  • Autorzy
  • Data
  • Typ

Wyniki wyszukiwania

Wyników: 2
Wyników na stronie: 25 50 75
Sortuj wg:
Pobierz PDF Pobierz RIS Pobierz Bibtex

Abstrakt

The subject of the article is the impact that the experience of totalitarianism has on the identity of individuals and – because of the passing on of memory – on the next generations who have not been affected by political violence. As the subject of my analysis, I have chosen a novel by the Ukrainian writer Stepan Prociuk Інфекція (The Infection 2002). The issue of passing on distorted patterns of behaviour and identity to future generations was presented in this work through the metaphor of a disease that causes dysfunction of individuals and society as an entirety, and whose symptoms are visible on many levels of social and political life, as well as in the sphere of culture. The use of the disease metaphor is also characteristic of other Ukrainian authors who wrote in the first years of independence (Yuriy Izdryk, Yuriy Hudz’, Oksana Zabuzhko, Yuriy Andrukhovych).
Przejdź do artykułu

Bibliografia


Bakuła B., Współczesne debaty narodowe w Europie Środkowo-Wschodniej, [w:] Historie, społeczeństwa, przestrzenie dialogu. Studia postzależnościowe w perspektywie porównawczej, red. H. Gosk i D. Kołodziejczyk, Kraków Wyd. Centrum Badań Dyskursów Postzależnościowych 2014.

Boruszkowska I., Płynna cielesność. Ciało męskiego podmiotu w prozie Jurija Izdryka, [w:] Wielkie tematy w literaturach słowiańskich, „Slavica Wratislaviensia” 2011, CLIII.

Flis L., Obraz postkomunizmu Europy Wschodniej i Bałkanów w pisarstwie Slavenki Drakulić, [w:] Białe maski/szare twarze. Ciało, pamięć, performatywność w perspektywie postzależnościowej, pod red. E. Graczyk, M. Graban-Pomirskiej, M. Horodeckiej, M. Żółkoś, Centrum Badań Dyskursów Postzależnościowych. Kraków: Wydawnictwo Universitas 2015.

Gabinet doktora Libenkrafta, rozmowa Urszuli Pieczek z Iwoną Boruszkowską, [w:] http://popmoderna.pl/gabinet-doktora-libenkrafta/.

Gudzʹ Yu., Ne-My. Knyha vydinʹ i shcheznenʹ, „Kurʺyer Kryvbasu” 1998, № 102, c. 20-56; „Kurʺyer Kryvbasu” 1998, № 103, c. 8-54; „Kurʺyer Kryvbasu” 1999, № 119-121, c. 363-371.

Horniatko-Szumiłowicz A., Antynomia, apoteoza, adaptacja. O wzajemnych relacjach miasto – wieś w literaturze ukraińskiej, „Studia Ucrainica Varsoviensia” 2015, t. 3.

Hundorova T., Heneratsiynyy vyklyk i postkolonializm na skhodi Yevropy. Vstupni zauvazhennya, [v:] Postkolonializm, heneratsiyi, kulʹtura, red. T. Hundorova, A. Matusiak, Kyyiv 2014.

Hundorova T., Pislyachornobylʹsʹka biblioteka. Ukrayinsʹkyy literaturnyy postmodern, Kyyiv 2005.

Hundorova T., Postkolonialʹnyy roman heneratsiyi travmy, [v:] Postkolonializm, heneratsiyi kulʹtura, red. T. Hundorova, A. Matusiak, Kyyiv 2014. Irwaneć O., Choroba Libenkrafta, przeł. N. Bryżko, N. Zapór, Wrocław: Wydawnictwo Biuro Literackie 2013.

Jakubowska-Krawczyk K., Lwów wieku XX-XXI. Dorastanie i konflikt pokoleń w dobie przemian społecznych i rewolucji (na podstawie „Domu z witrażem” Żanny Słoniowskiej), „Teka Komisji Polsko-Ukraińskich Związków Kulturowych” 2018, t. XIII.

Jakubowska-Krawczyk K., Obraz miasta Środkowoeuropejskiego w twórczości Jurija Andruchowycza, [w:] Fiatal Szlavisták Budapesti Nemzetközi Konferenciája IV. Eötvös Loránd University Bölcsészettudományi Kar Faculty of Humanities Szláv és Balti Filológiai Intézet Institute of Slavonic and Baltic Philology Budapest, Főszerkeszt A. Urkom, Budapeszt 2016.

Kharchuk R., Suchasna ukrayinsʹka proza. Postmodernyy period, Kyyiv 2008.

Matusiak A., Świetlicki M., Kategoria pokolenia we współczesnych badaniach społeczno-kulturowych, [w:] Posttotalitarny syndrom pokoleniowy w literaturach słowiańskich Europy Środkowo-Wschodniej i Południowo-Wschodniej końca XX-początku XXI wieku w świetle studiów postkolonialnych, pod red. A. Matusiak, Poznań – Wrocław: Wyd. Bonami 2016.

Matusiak A., Pokolenie jako miejsce pamięci w prozie Serhija Żadana, [w:] Posttotalitarny syndrom pokoleniowy w literaturach słowiańskich Europy Środkowo-Wschodniej i Południowo-Wschodniej końca XX-początku XXI wieku w świetle studiów postkolonialnych, pod red. A. Matusiak, Poznań – Wrocław: Wyd. Bonami 2016.

Matusiak A., Wyjść z milczenia. Dekolonialne zmagania kultury i literatury ukraińskiej XXI wieku z traumą posttotalitarną, Wrocław: Wyd. KEW 2020.

Olechowska P., Stredná a vychodná Európa v súčasnej ukrajinskej próze, [v:] Ukrajinské identity, pod red. L. Matejko, Bratyslava: Univerzita Komenského 2015.

Paprocki M., Choroba jako obcy w metaforze ciała politycznego. Rozwój strategii kooptacji i adaptacji „chorego” elementu społecznego – analiza na podstawie tekstów kultury anglosaskiej XVII i XXI wieku, [w:] https://www.academia.edu/5084154.

Petrashchuk M., Nayvidomishyy roman Stepana Protsyuka perevydano, [v:] https://vsiknygy.net.ua/shcho_pochytaty/47100/.

Polishchuk Ya., Pamʺyatʹ i postpamʺyatʹ (na materiali romanu Liny Kostenko «Zapysky ukrayinsʹko samashedshoho», [v:] Postkolonializm, heneratsiyi, kulʹtura, red. T. Hundorova, A. Matusiak, Kyyiv 2014.

Protsyuk S., Infektsiya, Lʹviv 2002.

Protsyuk S., Tam, de poplutani kolʹory, „Kurʺyer Kryvbasu” 2000, № 125/12.

Riabczuk M., Ukraina. Syndrom postkolonialny, Wrocław – Wojnowice: Wyd. KEW 2016.

Shevchuk V., Mor, Lʹviv 2004.

Świetlicki M., Problemy ukraińskiego maskulinizmu. Choroba alkoholowa w „Moscoviadzie” Jurija Andruchowycza, [w:] Choroba-ciało-dusza w literaturze i kulturze, pod red. J. Tymienieckiej-Suchanek, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego 2017.

Wierzejska J., Hermeneutyka przestrzeni postsowieckiej. Próba zarysu perevydano, [w:] Historie, społeczeństwa, przestrzenie dialogu. Studia postzależnościowe w perspektywie porównawczej, pod red. H. Gosk, D. Kołodziejczyk, Kraków: Centrum Badań Dyskursów Postzależnościowych, Wyd. Universitas 2014.

Yankova M., Metafora tilesnosti v romanakh „Ne myta Isykhiya” Yu. Hudzya, „Suchasni literaturoznavchi studiyi. Literaturnyy dyskurs: transkulʹturni vymiry” 2015, t. 12.
Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Marta Zambrzycka
1

  1. Warszawa, Uniwersytet Warszawski
Pobierz PDF Pobierz RIS Pobierz Bibtex

Abstrakt

The topic of the article is the presentation of artistic trends that appeared in Ukrainian art at the turn of the 1980s and 1990s and which are described as postmodern. These include: trans-avant-garde painting, performative art, media art, and conceptual art. All of them are an expression of the newly gained freedom, they choose the oppressive past as their main adversary, but they are also a form of reflection on new cultural and intellectual phenomena that appeared in Ukraine during this period (mass culture, “new spirituality”). The point of my article is not a detailed analysis of the works of individual artists, as I only indicate selected trends and directions.
Przejdź do artykułu

Bibliografia


Art Ukraine, [in:] https://artukraine.com.ua/a/defloraciya–istoriya-cherez-25-rokiv#.ZBLKonb-MI2w.
Barshynova O., Suchasne ukrayinsʹke mystetstvo: istorychna pamʺyatʹ ta svitovyy kontekst, [v:] http://www.korydor.in.ua/ua/stories/suchasne-ukrayinske-mystetstvo.
Bator M., Ekspresja i dekonstrukcjonizm. O możliwości zastosowania teorii Harolda Blooma w interpretacji dzieła sztuki, „DYSKURS: Pismo Naukowo-Artystyczne ASP”, Wrocław 2013, nr 16.
Bodnarchuk T., Natsionalʹnyy proyav tendentsiy postmodernizmu v obrazotvorchomu mys-tetstvi, „Kulʹtura i suchasnist’” 2013, № 1.
Botanowa K., Biegając w kółko, [w:] Raport o stanie kultury i NGO w Ukrainie, Lublin 2012.
Dziamski G., Kilka uwag o sztuce performance, „Sztuka i Dokumentacja” 2019, nr 21.
Guzek Ł., Performatyzacja sztuki. Sztuka performance i czynnik akcji w polskiej krytyce sztuki, Gdańsk 2013.
Guzek Ł., Przez performance do sztuki, „Didaskalia” 2005, nr 12, [w:] https://archiwum. didaskalia.pl/69_guzek.htm.
Heroy, obʺyekt, fantom Viktora Sydorenka. Leksykon, red. O. Klekovkin, V. Sydorenko, Kyyiv 2019.
Hridyayeva T., Performans ta prostorovi mystetsʹki podiyi-aktsiyi v Ukrayini 1960-kh – persha pol. 1990-kh rokiv, „Narodoznavchi zoshyty” 2015, № 4 (124).
Hundorova T., Pislyachornobylʹsʹka biblioteka. Ukrayinsʹkyy literaturnyy postmodernizm, Kyyiv 2013. Jakowenko N., Historia Ukrainy, tłum. Ola Hnatiuk i Katarzyna Kotyńska, Lublin 2000.
Kotova O., Mystetsʹkyy nonkonformizm Odesy 1960-1980-kh, „Suchasne mystetstvo” 2013, № 9.
Kochubinsʹka T., Piznʹoradyansʹka kyyivsʹka bohema: pro znachennya skvotu «Paryzʹka komuna», [v:] Parkomuna. Mistse, spilʹnota, yavyshche, red. T. Kochubinsʹka, Kyyiv 2017.
Kushchenko O., Kinets epokhy nevynnosti. Istoriia (rekonstruktsiia) vystavky „Defloratsiia”, [v:] https://storymaps.arcgis.com/stories/5ee1f8ac063e4347b2850aa17e47d66f.
Lavrinenko Y., Rozstrilane Vidrodzhennya. Antolohiya 1917-1933. poeziya-proza-drama-esey, Kyyiv 2004.
Lozhkina A., Permanentna revolyutsiya. Mystetstvo Ukrayiny XX-pochatku XXI stolittya, Kyyiv 2019.
Luhovsʹka A., Dynamika stanovlennya mystetsʹkykh instytutsiy Lʹvova periodu nezalezhnosti, „Khudozhnya kulʹtura. Aktualʹni problemy” 2022, № 18 (1).
Lysty do zemlian abo vosma pechat (hepeninh), [v:] https://www.youtube.com/watch? v=EBQZUqXg5ts https://www.youtube.com/watch?v=EBQZUqXg5ts.
Malykh K., Yakovlenko K., Vid Vavylona do parkanu: vystavky khudozhnykiv kola «Paryzʹkoyi komuny» (1987-1994), [w:] Parkomuna. Mistse, spilʹnota, yavyshche, red. T. Kochubinsʹka, Kyyiv 2017.
Masoch Fund, Mausoleum for President, 1994, [in:] https://www.youtube.com/watch? v=_RnjCPQ59rw. Melʹnyk A., Proekt Ukrayinsʹka nova khvylya, [v:] Ukrayinsʹka nova khvylya. Kataloh vystavky, Kyyiv 2009.
Mironova T., Osnovni napryamy ukrayinsʹkoho mystetstva 1990-2020 rokiv: khudozhnya mova, formy ta vyrazhalʹni zasoby – stan doslidzhenosti problemy, „Suchasne mystetstvo” 2021, № 17.
Pavlyshyn M., Vidlyhy, literatura ta natsionalʹne pytannya: proza Valeriya Shevchuka, [v:] Kanon ta ikonostas, Kyyiv 1997.
Perestroyka v Odesse. Kontseptualizm i transavangard, [v:] Izobrazitelʹnoye iskusstvo Odesy na rubezhe vekov. Kollektsiya Muzeya Sovremennogo Iskusstva Odesy, red. S.B. Kantor, Odessa 2011,
Petrova O., Tretye oko, Mystetsʹki studiyi, Kyyiv 2015.
Pawluczuk W., Ukraina. Polityka i mistyka, Kraków 1998.
Plokhy S., Wrota Europy. Zrozumieć Ukrainę, tłum. Franciszek Skrzepa, Kraków 2022.
Prudenko Y., Lyudy z videokameramy: mista ta khudozhni pryyomy ukrayinsʹkoho video-artu 1990-kh, [v:] FLASHBACK. Ukrayinsʹke mediya-mystetstvo 1990-kh. Kataloh vystavky, Kyyiv 2018.
Ryczkowska M., Happening, performance, sztuka akcji od lat 60. XX wieku w polskiej krytyce artystycznej, „Studia i materiały lubelskie” 2017, t. 20.
Sklyarenko G., Sovremennoye, Ukrayny. Portrety khudozhnikov, Kiyev 2015.
Smyrna L., Stolittya nonkonformizmu v ukrayinsʹkomu vizualʹnomu mystetstvi, Kyyiv 2017.
Solovyov O., Turbulentni shlyuzy, Kyyiv 2006.
Solovyov O., Savchuk S., FLASHBACK. Ukrayinsʹke mediya-mystetstvo 1990-kh, [v:] FLASHBACK. Ukrayinsʹke mediya-mystetstvo 1990-kh. Kataloh vystavky, Kyyiv 2018.
Sułek E., Nacprom. W poszukiwaniu piękna narodowych stereotypów, [w:] Sztuka Europy Wschodniej, tom VII, Sztuka ukraińska XX wieku i polsko-ukraińskie związki artystyczne, Warszawa – Toruń 2019.
Stukalova K., Bez kvytka u rozshyrene kino, [v:] FLASHBACK. Ukrayinsʹke mediya-mystetstvo 1990-kh. Kataloh vystavky, Kyyiv 2018.
Shvydko-rozchynnyy chas. Kataloh vystavky, uporyadnytsi Anna Pohribna, Solomiya Savchuk, Kyyiv 2018.
Sydorenko V., Vizualʹne mystetstvo. Vid avanhardnykh zrushenʹ do novitnikh spryamuvanʹ. Rozvytok vizualʹnoho mystetstva Ukrayiny XX-XXI stolittya, Kyyiv 2008.
Szumyłowycz B., Sztuka na eksport. Czy marginalne formy i gatunki sztuki mają szansę stać się ważnymi w Ukrainie?, [w:] Raport o stanie kultury i NGO w Ukrainie, Lublin 2012.
Tsyba H., Chotyry istoriyi ukrayinsʹkoho performansu, [v:] https://supportyourart.com/.
Yakovlenko K., Formuvannya i stanovlennya skvotu «Paryzʹka komuna» v Kyyevi, [v:] Parkomuna. Mistse, spilʹnota, yavyshche, red. T. Kochubinsʹka, Kyyiv 2017.
Yekelchyk S., Ukraina. Narodziny nowoczesnego narodu, tłum. Joanna Gilewicz, Kraków 2009.
Zambrzycka M., Ciało w ukraińskiej sztuce współczesnej. Porównanie z polską sztuką krytycz-ną lat 90-tych, „Studia Methodologica” 2015, t. 40.
Zambrzycka M., Sztuka wyzwolona. Cielesność w ukraińskiej sztuce lat dziewięćdziesiątych, „Studia Interkulturowe Europy Środkowo-Wschodniej” 2019, nr 12.
Zambrzycka M., Seks, przemoc i kosmici. Kod telewizyjny w malarstwie Wasilija Cagołowa, „Przegląd Wschodnioeuropejski” 2015, t. VI/1.
Zambrzycka M., Ucieczka w infantylizm. Dyskurs dziecięcy jako forma sprzeciwu w malar-stwie wybranych twórców ze squatu „Komuna Paryska”, [w:] Ukraińskie światy dzie-ciństwa i młodości. Narracje i tożsamość, pod red. K. Jakubowskiej-Krawczyk, Warszawa – Ivano-Frankiwsk 2020.
Vysheslavsʹkyy H., Contemporary art. Ukrayiny. Vid anderhraundu do meynstrimu, Kyyiv 2020. Vysheslavsʹkyy H., Apt-art v Odesi, [v:] Mystetsʹka mapa Ukrayiny, Odesa. Zhyvopys, hrafika, skulʹptura, Kyyiv 2009.
Vysheslavsʹkyy H., Postmodernistsʹki tendentsiyi u suchasnomu vizualʹnomu mystetstvi Ukrayiny kintsya 80-tykh pochatku 90-tykh rr., „Suchasne mystetstvo” 2007, № 4.
Vyshnya O., Lysty do zemlyan Vlodka Kaufmana, [v:] https://varianty.lviv.ua/11414-lysty-do- zemlian-vlodka-kaufmana.
Zhmurko T., Dva slova pro zhyvopys, [v:] Parkomuna. Mistse, spilʹnota, yavyshche, red. T. Kochubinsʹka, Kyyiv 2017.
Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Marta Zambrzycka
1

  1. Warszawa, Uniwersytet Warszawski

Ta strona wykorzystuje pliki 'cookies'. Więcej informacji