Wyniki wyszukiwania

Filtruj wyniki

  • Czasopisma
  • Autorzy
  • Słowa kluczowe
  • Data
  • Typ

Wyniki wyszukiwania

Wyników: 3
Wyników na stronie: 25 50 75
Sortuj wg:

Abstrakt

Celem artykułu jest analiza krytyki, jakiej dopuszcza się Edward Said w odniesieniu do przekonań Thomasa Edwarda Lawrence'e na temat Arabów oraz arabskiej kultury i społeczeństwa. Z jednej strony niektóre z zarzutów wysuwanych przez Saida wydają się słabo uzasadnione i mogą zostać zanegowane przy pomocy stosownych cytatów z Siedmiu filarów mądrości Lawrence'a. Z drugiej strony Said nie spostrzega poważnych ograniczeń Lawrence'owskiego oglądu relacji międzykulturowych.
Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Krzysztof Gajewski
1

  1. Instytut Badań Literackich PAN,Warszawa

Abstrakt

The text begins with etymological reflections on the term “art” in various European languages and its numerous connotations. Five main basic meanings of the notion of art are enumerated and described, such as: disposition for action, this very action, the realm of life consisting of some kind of actions, the rules of action, and the results of action. Subsequently, two main traditional purposes of artistic actions are indicated and characterized, which are beauty and reality. This pair of notions implies four kinds of artistic creation: aesthetic/anti-aesthetic mimetism/ antimimetism. The term of mimetism can be applied both to the imitation of nature, as well as to the imitation of preceding artists. In the latter interpretation, a different classification appears: classical/original mimetism/antimimetism. Next, Maria Gołaszewska’s definition of contemporary art is discussed in the light of previous analysis. In the conclusion of the essay the final characteristic of contemporary art is presented with a quote from Arthur Rimbaud’s poem, as “absolutely modern”.
Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Krzysztof Gajewski
1

  1. Instytut Badań Literackich PAN, Warszawa

Abstrakt

The article contains a multifaceted analysis of Jan Kochanowski's poem “Zuzanna” in a comparative approach to the biblical prototype. Maintaining the conclusions of previous researchers stating the classicization that Kochanowski subjected the original story, the article clarifies the opinions formulated so far too univocally by examining the plot layer, the structure of the presented world, and in particular the characters, the manner of narration and the stylistic layer. In conclusion, it is stated that the humanistic consciousness influences the way the characters are built and the narrative (which has not been noticed so far), although at the same time the versification refers to a certain extent to the medieval poem.
Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Krzysztof Gajewski
1

  1. Instytut Badań Literackich PAN, Warszawa

Ta strona wykorzystuje pliki 'cookies'. Więcej informacji