Wyniki wyszukiwania

Filtruj wyniki

  • Czasopisma
  • Authors
  • Keywords
  • Date
  • Type

Wyniki wyszukiwania

Wyników: 2
Wyników na stronie: 25 50 75
Sortuj wg:

Abstrakt

Artykuł stanowi próbę wglądu socjologicznego w problematykę imaginarium społecznego na przecięciu nauki i religii, jest głosem w dyskusji na temat roli nauki w procesach sekularyzacji. Kontynuując tradycję socjologiczną zgłębiającą rozumienie kulturowej roli nauki poprzez badania akademii, Autorka opiera analizę na materiale 100 wywiadów pogłębionych z fizykami oraz biologami z Polski i Ukrainy. Poświęca uwagę w szczególności imaginarium dotyczącemu miejsca człowieka we wszechświecie. Celem artykułu jest pokazanie istotnego zróżnicowania w tym zakresie między populacjami uczonych z Polski i Ukrainy oraz ustalenie konsekwencji, jakie ma ono dla utraty lub zachowania ich religijności. Uzyskane dane pozwalają dostrzec, że wpływ nauki jako wiedzy obiektywnej na religijność uczonych nie jest uniwersalny, lecz silnie zapośredniczony kulturowo. Zamiast poszukiwania jednej formuły tego wpływu warto zatem mówić o wielu jego kulturowo zależnych konfiguracjach.

Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Maria Rogińska

Abstrakt

This article is an attempt at interpreting the experimental verse of two Warsaw Futurists, Aleksander Wat's namopaniki and Anatol Stern's romans Peru [ A romance of Peru]. A series of analyses, conducted from the perspective of the materiality of language, indicates that the key to the generic status of Wat's verse is to be sought in the concept of metamorphism. Indeed, his namopaniki are best described as metamorphic poems in which the dynamic of transformation gets the better of both their linguistic material and their presumptive subjects. By associating the linguistic experiments of the two Warsaw Futurists, who came from Jewish families, with the situation of ‘being a stranger to one's language’ (Deleuze and Guattari) and Jacques Derrida's chafing at monolingualism, the article argues that Wat's and Stern's early poetic practice represents a turn to ‘minority art’, i.e. a form of discourse subversive of the dominant hierarchies of the ‘majority’ language and literature. Furthermore, the Deleuzian concept of minor literature ( littérature mineure) may be used to seek a finer differentiation between the Warsaw Futurist avant-garde and the East or West European models of Futurism and Dadaism.
Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Marta Baron-Milian
1
ORCID: ORCID

  1. Uniwersytet Śląski

Ta strona wykorzystuje pliki 'cookies'. Więcej informacji