Wyniki wyszukiwania

Filtruj wyniki

  • Czasopisma
  • Autorzy
  • Słowa kluczowe
  • Data
  • Typ

Wyniki wyszukiwania

Wyników: 3
Wyników na stronie: 25 50 75
Sortuj wg:
Pobierz PDF Pobierz RIS Pobierz Bibtex

Abstrakt

Socjologiczne rozumienie smaku naznaczone jest silnie teorią Pierre’a Bourdieu, który uczynił go jednym z podstawowych obszarów kulturowej analizy zróżnicowania klasowego. Hierarchiczna opozycja smaku z konieczności i smaku z luksusu jest stałym punktem odniesienia w badaniach gustów kulinarnych. Artykuł jest próbą rehabilitacji znaczeń wiązanych ze smakiem z konieczności postrzeganym w relacji do smaku z luksusu jako brak tego, co charakteryzuje klasy uprzywilejowane, a więc tego, co prawomocne. Analizując wypowiedzi przedstawicieli klas zdominowanych na temat ich upodobań i praktyk kulinarnych staram się pokazać, że smak z konieczności rządzi się własną logiką i systemem wartości, które przez swoją nieprawomocność pozostają niedowartościowane. Hierarchię znaczeń wiązaną ze smakiem umacniają często badacze, traktując habitusowe dyspozycje jako stałe właściwości podmiotów i epifenomeny klasowych hierarchii. Odwołując się do teorii praktyk, próbuję również pokazać, że w zależności od ekspozycji na określone doświadczenia i charakter praktyk, których smak jest częścią, można kształtować upodobania niezależnie od habitusowych dyspozycji.
Przejdź do artykułu

Bibliografia

1. Atkinson, Will, Chirstopher Deeming. 2015. Class and cuisine in contemporary Britain: the social space, the space of food and their homology. The Sociological Review, 63: 876–896. DOI:10.1111/1467-954X.12335.
2. Bennett, Tony, Mike Savage, Elisabeth Silva, Alan Warde i in. 2008. Culture, Class, Distinction. Routledge.
3. Bourdieu, Pierre. 1987. What makes a social class? On The Theoretical and Practical Existence Of Groups. Berkeley Journal of Sociology, 32: 1–17.
4. Bourdieu, Pierre. 2005. Dystynkcja. Przekład Piotr Biłos. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
5. Bourdieu, Pierre. 2003. Participant Objectivation. The Journal of the Royal Anthropological Institute, 9, 2: 281–294.
6. Buchowski, Michał. 2018. Czyściec. Antropologia neoliberalnego postsocjalizmu. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
7. Cebula, Michał. 2013. Społeczne uwarunkowania gustów i praktyk konsumpcyjnych. Zbieżność pozycji społecznych i stylów życia czy autonomizacja kultury? Studia Socjologiczne, 209, 2: 97–125.
8. Cebula, Michał. 2018. Wszechstronność upodobań kulinarnych. O dystynktywnych i komunikacyjnych właściwościach jedzenia. Forum Socjologiczne, 9: 131–150. DOI: 10.19195/2083-7763.9.11.
9. Charles, Nikie, Marion Kerr. 1988. Women, Food and Families. Manchester: Manchester University Press.
10. DeVault, Marjorie. 1994. Feeding the Family. Chicago: University of Chicago Press.
11. Domański, Henryk, Zbigniew Karpiński, Dariusz Przybysz, Justyna Straczuk. 2015. Wzory jedzenia a struktura społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
12. Domański, Henryk. 2017. Omnivorism of Eating and ‘Highbrow–Lowbrow’ Distinction: Cultural Stratification in Poland. Polish Sociological Review, 3: 199–213.
13. Dunn, Elisabeth. 2008. Prywatyzując Polskę. O bobofrutach, wielkim biznesie i restrukturyzacji pracy. Przekład Przemysław Sadura. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.
14. Finn, Margot S. 2017. Discriminating Taste. How Class Anxiety Created the American Food Revolution. London: Rutgers.
15. Gdula, Maciej, Przemysław Sadura. 2012. Style życia i porządek klasowy w Polsce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
16. Gdula, Maciej, Mikołaj Lewicki, Przemysław Sadura. 2014. Praktyki kulturowe klasy ludowej. Warszawa: Instytut Studiów Zaawansowanych.
17. Hennion, Antoine. 2007a. Those things that hold us together: Taste and sociology. Cultural Sociology, 1: 97–114. DOI: 10.1177/1749975507073923.
18. Hennion, Antoine. 2007b. Pragmatics of Taste. W: The Blackwell Companion to the Sociology of Culture. Blackwell Publishing, 131–144.
19. Jehlicka, Petr, Joe Smith. 2007. Stories around Food. Politics and Change in Poland and the Czech Republic. Transactions of the Institute of British Geographers. New Series, 32, 3: 395–410. DOI: 10.1111/j.1475-5661.2007.00258.x.
20. Jehlička, Petr, Joe Smith. 2013. Quiet sustainability: Fertile lessons from Europe’s productive gardeners. Journal of Rural Studies, 32: 148–157. DOI: 10.1016/j.jrurstud.2013.05.002.
21. Modrzyk, Ariel. 2018. Społeczeństwo marnotrawców? Funkcje i status normy niemarnowania żywności. Kraków: Nomos.
22. Naccarato, Peter, Kathleen Lebesco. 2013. Culinary Capital. Bloomsbury Publishing.
23. Peterson Richard A., Kern Roger M., 1996. Changing highbrow taste: from snob to omnivore. American Sociological Review, 61, 5: 900–907.
24. Rancew-Sikora, Dorota 2020. Polska gościnność w świetle zapisów autobiograficznych. Kultura i Społeczeństwo, 64, 1: 61–82. DOI:10.35757/KiS.2020.64.1.3.
25. Skeggs, Beverly. 2004. Class, Self, Culture. London: Rutledge.
26. Straczuk, Justyna. 2021. Different Meanings of Proper Nutrition: The Sociopolitical Dynamics of the Relationship between Body and State in the 1970s and 2010s Poland. East European Politics and Societies and Cultures, online first. DOI: 10.1177/0888325420983421.
27. Tomlinson, Mark.1994 Do distinct class preferences for foods exist? British Food Journal, 96, 7: 11–17. DOI: 10.1108/00070709410076315.
28. Wacquant, Loïc. 2016. Zwięzła genealogia i anatomia habitusu. Praktyka Teoretyczna, 21, 3: 163–173. DOI: 10.14746/prt.2016.3.7.
29. Warde Alan. 2015. The Practice of Eating. Cambridge: Polity Press.
30. Warde, Alan, Lydia Martens. 2000. Eating Out: Social Differentiation, Consumption and Pleasure. Cambridge: Cambridge University Press.
31. Warde Alan, David Wright, Modesto Gayo-Cal. 2007. Understanding cultural omnivorousness: Or the myth of the cultural omnivore, Cultural Sociology, 1, 2: 143–164. DOI:10.1177/1749975507078185.

Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Justyna Straczuk
1
ORCID: ORCID

  1. Instytut Filozofii i Socjologii PAN

Abstrakt

Heat and mass transfer stretched flow of an incompressible, electrically conducting Jeffrey fluid has been studied numerically. Nanoparticles are suspended in the base fluid and it has many applications such as cooling of engines, thermal absorption systems, lubricants fuel cell, nanodrug delivery system and so on. Temperature dependent variable thermal conductivity with Rosseland approximation is taken into account and suction effect is employed in the boundary conditions. The governing partial differential equations are first transformed into set of ordinary differential equations using selected similarity transformations, which are then solved numerically using Runge-Kutta-Felhberg fourth-fifth order method along with shooting technique. The flow, heat and mass transfer characteristics with local Nusselt number for various physical parameters are presented graphically and a detailed discussion regarding the effect of flow parameters on velocity and temperature profiles are provided. It is found that, increase of variable thermal conductivity, radiation, Brownian motion and thermophoresis parameter increases the rate of heat transfer. Local Nusselt number has been computed for various parameters and it is observed that, in the presence of variable thermal conductivity and Rosseland approximation, heat transfer characteristics are higher as compared to the constant thermal conductivity and linear thermal radiation.

Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

M. Archana
B.J. Gireesha
M.M. Rashidi
B.C. Prasannakumara
R.S.R. Gorla

Abstrakt

Rekonstrukcja gestów, zachowań i słów Franciszka pod kątem jego rozumienia Kościoła niesie ze sobą spore trudności. Forsowana przez niego eklezjologiczna koncepcja przysparza mu z jednej strony rzesze zwolenników, a z drugiej – prowokuje wielu do krytyki i postawy odrzucenia. Aby bez zniekształceń zrozumieć naukę papieża o Kościele, należy sięgnąć do dokumentu z Aparecidy biskupów latynoamerykańskich (2007) oraz adhortacji Evangelii gaudium (2014). „Poturbowany” Kościół Bergoglio znajduje się przede wszystkim na obrzeżach chrześcijaństwa i wyrasta z argentyńskiej opcji dla różnego typu wykluczonych. Stąd doktrynalnie i duszpastersko nieroztropnie wystawia się taka wspólnota na niebezpodstawne zarzuty propagowania religijnego synkretyzmu, osłabiania wyjątkowości i jedyności Jezusa Chrystusa, stawiania pod znakiem zapytania eklezjalnej sakramentalności.
Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

O. Andrzej Adam Napiórkowski
1
ORCID: ORCID

  1. Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie

Ta strona wykorzystuje pliki 'cookies'. Więcej informacji