Szelf kontynentalny położony poza 200 milami morskimi od linii
podstawowej, od której mierzona jest szerokość morza terytorialnego,
stanowi istotną wartość dla państw. Rozwój technologii pozwolił na
gospodarcze wykorzystanie i naukowe badania odległych części dna
i podziemia oceanów. Oceaniczne szelfy kontynentalne są bogate w żywe
zasoby – cenne ze względu na zasoby genetyczne i ich komercyjne
zastosowania. Również wiele zasobów nieożywionych znajduje się na
oceanicznych szelfach, w tym węglowodory (ropa naftowa i gaz) i minerały
(np. mangan, nikiel, kobalt, złoto, diamenty, miedź, cyna, tytan,
żelazo, chrom i galena). W związku z tym niektóre państwa przeznaczyły
znaczne środki finansowe na przeprowadzenie badań swoich szelfów
kontynentalnych. Komisja
ds. Granic Szelfu Kontynentalnego otrzymała
siedemdziesiąt siedem wniosków i wydała dwadzieścia dziewięć zaleceń
zgodnie
z art. 76 ust. 8 Konwencji Narodów Zjednoczonych o prawie
morza. W nadchodzących dziesięcioleciach oczekiwana jest dalsza poprawa
możliwości technologicznych, pozwalających na dokładniejsze zbadanie
odległych części oceanicznych szelfów kontynentalnych.
Autor jest zdania, że na poglądy filozoficzne Karola Marksa silnie oddziałała tradycyjna kultura żydowska z jej wysokim uznaniem dla pracy umysłowej, wiarą w cudowną genialność pewnych poglądów, ambicją życiową i jakiegoś rodzaju fatalizmem. Po drugie, co sam Marks wyraźnie podkreślał, jego filozofia pozostawała pod silnym wpływem Hegla. Po trzecie, i to jest główny cel tego artykułu, można wykazać, że Marks wysoko cenił poglądy Marcina Lutra i jego wpływ na przemiany religijne w Europie. Autor stawia sobie za cel prześledzić wspólne wątki przewijające się w dziełach Lutra i Marksa. Obaj określali sens ludzkiego życia przez zaangażowanie w wykonywanie ciężkiej i mozolnej pracy, umysłowej lub fizycznej. Obaj byli oburzeni naiwnością i ideologicznym zaślepieniem niewykształconych mas. Obaj uważali, że przyczyną zabobonnego myślenia była opresyjna wiara nasilająca strach przed wiecznym potępieniem lub przed głodem i zmuszająca lud do posłuszeństwa. Wreszcie obaj uważali, że bierność i naiwność można przezwyciężyć tylko przez rewolucję, która zajdzie w powszechnej świadomości i w warunkach życia. Obaj dążyli do takiej rewolucji, choć każdy do innej.