Wyniki wyszukiwania

Filtruj wyniki

  • Czasopisma
  • Autorzy
  • Słowa kluczowe
  • Data
  • Typ

Wyniki wyszukiwania

Wyników: 2
Wyników na stronie: 25 50 75
Sortuj wg:

Abstrakt

Diagenetic carbonate deposits (concretions, cementation bodies and cementstone bands) commonly occur in organic carbon-rich sequence of the Agardhfjellet Formation (Upper Jurassic) in Spitsbergen . They are dominated by dolomite/ankerite and siderite. These deposits originated as a result of displacive cementation of host sediment in a range of post-depositional environments, from shallow subsurface to deep-burial ones. Preliminary results of the carbon and oxygen isotopic survey of these deposits in southern Spitsbergen (Lĺgkollane, Ingebrigtsenbukta, Reinodden, and Lidfjellet sections) show the δ13C values ranging between –13.0‰ and –1.8‰ VPDB, and the δ18O values between –16.0‰ and –7.7‰ VPDB. These results suggest that the major stage of formation of the carbonate deposits occurred during burial diagenesis under increased temperature, most probably in late diagenetic to early catagenic environments. Carbonate carbon for mineral precipitation was derived from dissolution of skeletal carbonate and from thermal decomposition of organic matter.

Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Krzysztof P. Krajewski

Abstrakt

Celem artykułu jest krytyczne przedstawienie Lutrowej interpretacji Mt 5-7, ze specjalnym podkreśleniem założeń hermeneutycznych i konsekwencji antropologicznych tego wykładu. Na wstępie autor artykułu przedstawia źródła pisane zawierające wypowiedzi Lutra na temat Mt 5-7, przede wszystkim jego kazania tygodniowe (Wochenpredigten) i wybrane pisma teologiczne. Następnie omawia hermeneutyczne założenia wykładu przyjęte przez Lutra: jego polemikę z popularną w średniowieczu „etyką dwu poziomów” oraz jego spór z interpretacją uznawaną przez anabaptystów i innych protestanckich idealistów. Główną zasadą hermeneutyczną interpretacji była jednak nauka M. Lutra o dwóch królestwach (Zwei-Reichen-Lehre); rozróżnienie między królestwem świeckim i duchowym jest niezbędne dla zrozumienia Lutrowej interpretacji Kazania na Górze (por. WA 32, 299-301). Reformator twierdził, że Kazanie nie wiąże chrześcijanina w świecie, natomiast obowiązuje go w Królestwie Bożym. Luter podkreślał, że Mt 5-7 nie jest tekstem soteriologicznym i zawiera nauczanie etyczne Chrystusa. Jednak zdaniem Lutra to wzniosłe nauczanie Chrystusa jest niemożliwe do realizacji: jest ono „lustrem” chrześcijańskiego życia. W zakończeniu autor przybliżył pierwsze reakcje Kościołów na Lutrowy wykład Kazania na Górze. Dzisiaj jego interpretacja jest standardem obowiązującym we wspólnotach protestanckich.

Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Stefan Szymik MSF

Ta strona wykorzystuje pliki 'cookies'. Więcej informacji