Potoczna obserwacja codzienności ujawnia rosnące znaczenie metod nauki o danych (data science), które w coraz większym stopniu stają się częścią głównego nurtu wiedzotwórczego. Cyfrowe technologie i ich potencjał gromadzenia oraz przetwarzania danych zapoczątkował narodziny „czwartego paradygmatu” nauki, opartego na danych dużych rozmiarów (big data). Kluczowe dla tych przemian są procesy datafikacji oraz eksploracji danych, pozwalające na odkrywanie wiedzy z danych „zanieczyszczonych”. Głównym celem rozważań jest opis zjawisk składających się na te procesy oraz wskazanie ich możliwych konsekwencji epistemologicznych. Założono, że nasilające się tendencje datafikacyjne mogą spowodować ukonstytuowanie się datacentrycznego sposobu postrzegania wszystkich aspektów rzeczywistości, czyniąc z danych oraz metod ich przetwarzania rodzaj „wyższej instancji” kształtującej ludzki sposób myślenia o świecie. Badania mają charakter teoretyczny – przeanalizowano takie zagadnienia jak proces datafikacji, pojęcie data science, wskazano także obszary rodzące wątpliwości wobec prawomocności tej formy poznania.
This presentation outlines the movement of the contemporary Church away from the institutional ecclesiology. Within the context of the post-conciliar ecclesiology and being inspired by the thought of Y. Congar, I have developed 5 principles of reform (the Word of God and liturgy, love and witness, anthropological, ecumenical, interreligious). I have also submitted a few practical indications of this reform (tradition and modernity, unity with a whole, freedom and moral standards, respect for the transcendental reality) in order to perform it. The reform of the Church properly understood becomes her development, which should be seen as a long process, inscribed in the history of the Church as well as in the life of a believer. In their everyday life today’s mystics follow this way of the Church’s development and of their own conversion. Mysticism is not just for those who have been specially elected, but by the grace of Baptism, every Christian is called to holiness and to the practice of mysticism. Even not being aware of it, many are practicing it. Thus those principles and indications of the ecclesial reform also apply to our everyday life of following Christ in his Church.