Search results

Filters

  • Journals
  • Authors
  • Keywords
  • Date
  • Type

Search results

Number of results: 26
items per page: 25 50 75
Sort by:
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

Poland has been seeing a clear trend towards increased social mobility in the first decade of the 21st century, a result which would indicate that barriers based on family origins are exerting a waning impact upon the life-paths of indMduals.
Go to article

Authors and Affiliations

Henryk Domański
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

Do people tend to marry spouses with similar or different levels of education? In what countries is such "marital homogamy"' i.e. equal levels of education between spouses, a more frequent or rarer phenomenon? A study carried out in 22 European countries seeks to answer these questions.
Go to article

Authors and Affiliations

Henryk Domański
Dariusz Przybysz

Authors and Affiliations

Henryk Domański
1
ORCID: ORCID

  1. Instytut Filozofii i Socjologii PAN

Authors and Affiliations

Henryk Domański
ORCID: ORCID
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Bibliography

1. Bourdieu, Pierre. 1984 [1979]. Distinction. A Social Critique of the Judgement of Taste. Trans. Richard Nice. Cambridge, MA: Harvard University Press.
2. Coulangeon, Pierre, Julien Duval, red. 2015. The Routledge Companion to Bourdieu’s ‘Distinction’. London: Routledge.
3. Sawiński, Zbigniew. 2017. Systemic changes and inequality in access to education, 1972–2008. In: I. Tomescu-Dubrow, K. M. Słomczyński, H. Domański, J. K. Dubrow, Z. Sawiński, D. Przybysz. Dynamics of class and stratification in Poland. Budapest: Central European University, 111–133.
4. Shavit, Yossi, Richard Arum, Adam Gamoran, eds. 2007. Stratification in higher education: a comparative study. Stanford, CA: Stanford University Press.
5. Weber, Max. 2002. Gospodarka i społeczeństwo: Zarys socjologii rozumiejącej. Przekład Dorota Lachowska. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
6. Willis, Paul. 1977. Learning to Labor. Lexington, MA: D.C. Heath.

Go to article

Authors and Affiliations

Henryk Domański
1
ORCID: ORCID

  1. Instytut Filozofii i Socjologii PAN
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Bibliography

1. Goldthorpe, John H., David Lockwood, Frank Bechhofer, Jennifer Platt. 1968. The Affluent Worker: Political Attitudes and Behaviour. London: Cambridge University Press.
2. Lockwood, David. 1966. Sources of Variation in Working-Class Images of Society. Sociological Review, 14, 3: 249–67.
3. Tittenbrun, Jacek. 2006. Własność i interesy w dobie transformacji ustrojowej. Poznań: WSNHiD.
4. Zagórski, Zdzisław. 1993. Społeczeństwo Polski współczesnej. Strukturalne konsekwencje reglamentacji. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.

Go to article

Authors and Affiliations

Henryk Domański
1
ORCID: ORCID

  1. Instytut Filozofii i Socjologii PAN
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

This is the first insight into effect of development of nonpublic and paid schools on social stratification in Poland. Logistic and multinomial regression of the Polish general Social Survey data 1998 is conducted to test hypotheses concerning effect of the fathers’s EGP category on access to various types of schools in secondary and tertiary education. Results confirm the hypotheses that respondents from intelligentsia families are overrepresented in both secondary and tertiary paid schools and have greater odds of entry in to public tertiary education in comparison to lower non-manual categories, owners, working class and peasants. Children of intelligentsia also have more opportunities to attend “better” stationary (than non-stationary) schools in comparison to other categories. This analysis provides support for the thesis about growing role of qualitative differentiation in education.

Go to article

Authors and Affiliations

Henryk Domański
ORCID: ORCID
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

Symboliczne dystanse klasowe polegają na kategoryzowaniu zjawisk społecznych: są tym, jak ludzie oceniają i porządkują siebie i innych. Opierając się na danych z badań prowadzonych metodami ilościowymi i jakościowymi próbuję ustalić, w jakiej postaci występują one w społeczeństwie polskim. Wskaźnikami oddziaływania symbolicznych dystansów klasowych na strukturę społeczną są siła zgodności w ocenie prestiżu zawodów i „sprawiedliwych” wynagrodzeń. Z przedstawionej tu analizy wynika, że zjawiska te z niejednakową siłą kształtują hierarchię społeczną. Zgodność między przekonaniami o sprawiedliwych zarobkach jest znacznie silniejsza. Wskazywałoby to na większe przyzwolenie na dystanse kreowane przez sprawiedliwość dystrybucyjną w porównaniu z prestiżem zawodów. Za oddziaływaniem symbolicznych dystansów klasowych na strukturę klasową przemawiają również wypowiedzi respondentów uzyskane metodami jakościowymi.
Go to article

Bibliography

Bennett, Tony, Savage, Mike, Silva, Elisabeth, Warde Alan, Gayo-Cal, Modesto, David Wright. 2009. Culture, Class, Distinction. London–New York: Routledge.
Bottero, Wendy. 2013. Social Class in Later Life. London: Policy Press.
Bourdieu, Pierre. 2022 [1984]. Dystynkcja. Społeczna krytyka władzy sądzenia. Przekład Piotr Biłos. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Dahrendorf, Ralf. 1959. Class and Class Conflict in Industrial Society. Stanford: Stanford University Press.
Domanski, Henryk, Zbigniew Sawinski. 1991. Wzory prestiżu a struktura społeczna. Wrocław: Ossolineum.
Domanski, Henryk. 2013. Sprawiedliwe nierówności zarobków w odczuciu społecznym. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Domanski, Henryk, Dariusz Przybysz. 2003. Analiza przydatności EGP jako wskaźnika pozycji społecznej. Ask, Społeczeństwo, Badania, Metody, 12: 85–116.
Domanski, Henryk, Zbigniew Sawinski, Kazimierz M. Slomczynski. 2010. Prestiz zawodow w obliczu zmian społecznych 1958–2008. Studia Socjologiczne, 4, 199: 79–119.
Domanski, Henryk, Dariusz Przybysz, Katarzyna M. Wyrzykowska, Kinga Zawadzka. 2021. Dystynkcje muzyczne. Stratyfikacja muzyczna i gusty muzyczne Polakow. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Dowgiallo, Bogna. 2015. Ubieranie sie jako forma uspołecznienia. O aktualności koncepcji mody Georga Simmla. Gdansk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdanskiego.
Giddens, Anthony. 1973. The Class Structure of Advanced Societies. London: Hutchinson.
Friedman, Sam. 2014. Comedy and Distinction: The Cultural Currency of a ‘Good’ Sense of Humour. Abingdon–Oxon: Routledge.
Friedman, Sam. 2016. Habitus Clive and the Emotional Imprint of Social Mobility. The Sociological Review, 64, 1: 129–147.
Friedman, Sam, Daniel Laurison. 2019. The Class Ceiling: Why it Pays to be Privileged. Policy/University of Chicago Press.
Giddens, Anthony. 1973. The Class Structure of Advanced Societies. London: Hutchinson.
Honneth, Axel. 2003. The Point of Recognition: A Rejoinder to the Rejoinder. In: N. Fraser, A. Honneth, Redistribution or Recognition? A Political Philosophical Exchange. New York: Verso, 237–267.
Jasso, Guillermina. 2007. Theoretical unification in justice and beyond. Social Justice Research, 20, 3: 336–371.
Jakobsson, Peter, Frederik Stiernstedt. 2018. Naturalizing Social Class as a Moral Category on Swedish Mainstream Television. Nordicom Review, 39, 1: 81–94.
Lamont, Michel. 1992. Money, Morals and Manners. The Culture of the French and American Upper-Middle Class. Chicago, London: University of Chicago Press.
Merton, Robert. 1982. Teoria socjologiczna a struktura społeczna. Przekład Ewa Morawska, Jerzy Wertenstein-Żuławski. Warszawa: PWN.
Nagel, Ineke, Yannick Lemel. 2019. The effects of parents’ lifestyle on their children’s status attainment and lifestyle in the Netherlands. Poetics, 74, 1: 1–14.
Niesporek, Andrzej, Łukasz Trembaczowski, Tomasz Warczok. 2013. Granice symboliczne. Studium praktyk kulturowych na przykładzie działań zawodowych pracowników socjalnych. Zakład Wydawniczy Nomos.
Parkin, Frank. 1979. Marxism and Class Theory: A Bourgeois Critique. London: Tavistock.
Parsons, Talcott. 1972. Teoria uwarstwienia społecznego w ujęciu analitycznym. W: T. Parsons, Szkice z teorii socjologicznej. Przekład Alina Bentkowska. Warszawa: PWN.
Sayer, Andrew. 2005. The Moral Significance of Class. Cambridge: Cambridge University Press.
Skeggs, Beverly. 2015. Introduction: Stratification or Exploitation, Domination, Dispossession and Devaluation? Sociological Review, 63, 2: 205–222.
Skeggs, Beverly, Vik Loveday. 2012. Struggles for Value: Value Practices, Injustice, Judgment, Affect and the Idea of Class. British Journal of Sociology, 63, 3: 472–490.
Sørensen, Aage. 2000. Toward a Sounder Basis for Class Analysis. American Journal of Sociology, 105: 1523–1558.
Szarejko, Marta. 2015. Zaduch. Reportaże o obcości. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Veblen, Thorstein. 1998 [1898]. Teoria klasy próżniaczej. Przekład Janina Frentzel-Zagórska. Warszawa: Wydawnictwo Muza.
Weber, Max. 2002 [1922]. Gospodarka i społeczeństwo. Zarys socjologii rozumiejącej. Przekład Dorota Lachowska. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Wright, Erik O. 2015. Understanding Classes. London: Verso.
Wesołowski, Włodzimierz. 1963. Prestiz zawodow – system wartości – uwarstwienie społeczne. Studia Socjologiczno-Polityczne, 18.
Zeszyt metodologiczny. 2020. Struktura wynagrodzeń według zawodów. Warszawa: GUS.
Go to article

Authors and Affiliations

Henryk Domański
1
ORCID: ORCID

  1. Instytut Filozofii i Socjologii PAN
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

W pierwszej dekadzie XXI wieku w Polsce wystąpiła tendencja do wzrostu ruchliwości społecznej, co wskazywałoby na osłabienie wpływu barier związanych z pochodzeniem na kształtowanie losów jednostek.
Go to article

Authors and Affiliations

Henryk Domański
ORCID: ORCID

Authors and Affiliations

Henryk Domański
ORCID: ORCID
Zbigniew Sawiński
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

Czy pobierają się ludzie o podobnym, czy różnym poziomie wykształcenia? W jakich krajach homogamia ma/żeńska, czyli równość poziomów wykształcenia małżonków, jest zjawiskiem częstszym, a w jakich rzadszym? Badania prowadzone w 22 krajach europejskich próbują odpowiedzieć na te pytania.
Go to article

Authors and Affiliations

Henryk Domański
ORCID: ORCID
Dariusz Przybysz
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

Konceptualną ramą badań nad ruchliwością jest teoria modernizacji. Stwierdza się w niej, że wzrost otwartości jest dominującą tendencją, która wynika z postępującej liberalizacji i rozwoju gospodarki rynkowej. Wbrew tym oczekiwaniom bariery ruchliwości okazują się na ogół stabilne. Ustalenia te dotyczyły głównie zachodnich demokracji. Nasza analiza jest kontynuacją tego podejścia w odniesieniu do Polski. Opierając się na danych z lat 1982–2016 wskazujemy, że po pierwsze, dokonuje się systematyczne obniżenie wpływu wykształcenia na pozycję zawodową, co przeciwdziała zwiększaniu się ruchliwości międzypokoleniowej. Po drugie, tendencja ta nie obniżyła jednak tzw. względnych szans ruchliwości, chociaż mogło to być bardziej związane z przekształceniami struktury zawodowej niż ze wzrostem otwartości barier społecznych. Po trzecie, za stabilnym charakterem wzorów ruchliwości przemawia utrzymywanie się nierówności edukacyjnych. Po czwarte, okazuje się, że w odróżnieniu od badań w innych krajach, w przypadku Polski, wyższe wykształcenie nie osłabia, ale raczej wzmacnia znaczenie dziedziczenia pozycji rodziców.

Go to article

Authors and Affiliations

Henryk Domański
ORCID: ORCID
Bogdan W. Mach
ORCID: ORCID
Dariusz Przybysz

Authors and Affiliations

Dariusz Przybysz
Henryk Domański
ORCID: ORCID
Michał Federowicz
Artur Pokropek
Michał Sitek
Marek Smulczyk
Tomasz Żółtak

This page uses 'cookies'. Learn more