Wyniki wyszukiwania

Filtruj wyniki

  • Czasopisma
  • Autorzy
  • Słowa kluczowe
  • Data
  • Typ

Wyniki wyszukiwania

Wyników: 4
Wyników na stronie: 25 50 75
Sortuj wg:

Abstrakt

Tradycyjny model miasta wielonarodowego, polegający na harmonijnym złożeniu wspólnych wszystkim mieszkańców przestrzeni wymiany handlowej i odrębnych przestrzeni zamieszkania ustępuje modelowi współczesnemu, opartemu na zasadzie rozproszenia ludności i zaniku przestrzeni publicznych. Wiele funkcji ekonomicznych, społecznych i kulturowych, które istniały w przestrzeni publicznej tradycyjnego miasta realizowanych jest obecnie w przestrzeni wirtualnej. Rozproszenie imigrantów w strukturze wielonarodowego miasta sprzyja powstaniu atrakcyjnego, kalejdoskopowego i wielokulturowego organizmu miejskiego, natomiast ich separacja w dzielnicach-gettach sprzyja narastaniu zjawisk patologicznych.

Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Artur Jasiński
ORCID: ORCID
Pobierz PDF Pobierz RIS Pobierz Bibtex

Abstrakt

W ciągu ostatniego ćwierćwiecza zaniedbane, poprzemysłowe nadbrzeża Nowego Jorku zostały przekształcone w pełne życia parki, place zabaw, bulwary i promenady. Wzdłuż udostępnionych dla publiczności nadbrzeży poprowadzone zostały ścieżki rowerowe i piesze, a brzegi East River spięła trasa popularnego tramwaju wodnego. W artykule omówiona zostanie historia, mechanizmy i skutki tego procesu, u źródeł którego leżą zręczna polityka władz miejskich i odpowiednio wykorzystywane narzędzia planistyczne.
Przejdź do artykułu

Bibliografia

Ballon, H. (ed.) (2021), The Greatest Grid. The Master Plan of Manhattan 1811–2011, New York: The Museum of the City New York.
Bauman, Z. (2006.), Płynna nowoczesność, Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Bloomberg, M. (The City Of New York Mayor) (2007), PlaNYC: A Greener, Greater New York, New York.
Castells, M. (2007), Siła tożsamości, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
CURBED, A guide to the major megaprojects transforming New York City, updated Oct 23, 2019, https://ny.curbed.com/maps/nyc-new-development-hudson-yards-wtc-megaprojects, (dostępne/accessed: 15.07.2021).
Jasiński, A. ‘The Newest Genre of New York Skyscrapers: Supertall, Superslim and… Residential’ / ‘Najnowsza generacja nowojorskich wysokościowców: superwysokie, supersmukłe i… mieszkalne’, Przestrzeń i Forma, 28_2016, Szczecin: PAN Oddział w Gdańsku i Zachodniopomorski Uniwersytet Techniczny.
Kosiński, W. ‘Serce świata — Manhattan’, Czasopismo Techniczne Architektura, 2008, nr 3A.
Libeskind, D. (2004), Breaking Ground, New York: Riverhead Books; polskie wydanie: Przełom: przygody w życiu i architekturze (2008), Warszawa: Wydawnictwo Naukowo Techniczne.
NYC Lower Manhattan Coastal Resiliency, Reducing Flood Risk and Building Resilience in Lower Manhattan, New York, 2019, https://www1.nyc.gov/site/lmcr/index.page, (dostępne/accessed: 15.07.2021).
NYC Department of City Planning, New York City Comprehensive Waterfront Plan. Reclaiming the City’s Edge, New York, 1992, https://www1.nyc.gov/assets/planning/download/pdf/about/publications/cwp.pdf, (dostępne/accessed: 15.07.2021).
NYC Department of City Planning, Zoning Handbook 2011 Edition, New York, 2011a. NYC Department of City Planning, Vision 2020.
New York City Comprehensive Waterfront Plan, New York, 2011b, https://www1.nyc.gov/assets/planning/download/pdf/plans-studies/vision-2020-cwp/vision2020/vision2020_nyc_cwp.pdf, (dostępne/accessed: 15.07.2021).
NYC Planning, 2021, New York City Comprehensive Waterfront Plan, Draft Goals and Strategies, Document for Public Discussion, April 2021, https://static1.squarespace.com/static/5ef0c82bd1b5db4d3c1d9507/t/60930b68a94b2351eb1eff64/1620249448705/DraftGoalsStrategies.pdf,
NY State Department of Transportation, The New York State Bicycle and Pedestrian Plan, New York, 1997, https://www.dot.ny.gov/display/programs/bicycle/maps/app_repository/bike_and_ped_plan.pdf, (dostępne/accessed: 15.07.2021).
NY State Department of Transportation, Cycling in the City. Cycling Trends in NYC, New York, 2019, https://www1.nyc.gov/html/dot/downloads/pdf/cycling-in-the-city.pdf, (dostępne/accessed: 15.07.2021).
Quirk, V. ‘The Big U; BIG’s New York City Vision for »Rebuilding by Design«’, ARCHDAILY, April 04, 2014, https://www.archdaily.com/493406/the-big-u-big-s-new-york-city-vision-for-rebuild-by-design, (dostępne/accessed: 15.07.2021).


Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Artur Jasiński
1
ORCID: ORCID

  1. Andrzej Frycz Modrzewski Krakow University, Departament of Architecture and Fine Arts

Abstrakt

The COVID-19 pandemic has exposed a specific paradox of contemporary urban planning. Cities that since the dawn of civilization have been considered the safest and most attractive human habitats turn into traps in a pandemic. For example New York, the most densely populated city in the United States, became the world’s epicentre of the pandemic in April 2020. Since 1992, successive teams governing the city stimulated pro-ecological planning strategies. From a neglected city, threatened with crime and plagued by terrorism, they turned it into a green metropolis, a symbol of a city of the 21st century. One of the most important planning and urban achievements was the successful revitalization of the post-industrial waterfront piers of Brooklyn and Queens. The rapid growth of bicycle transport stimulated by the planning authorities and supported by the construction of a network of bicycle routes along the main streets and coastal promenades should be noted as well. The aim of this study is to investigate the effects of the planning transformations in New York on the course of the COVID-19 pandemic, and to answer the question whether they made the city more resilient and safer.
Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Artur Jasiński
1
ORCID: ORCID
Wojciech Oktawiec
2
ORCID: ORCID

  1. Andrzej Frycz Modrzewski Krakow University, Faculty of Architecture and Fine Arts
  2. New York Institute of Technology, School of Architecture and Design

Ta strona wykorzystuje pliki 'cookies'. Więcej informacji