Search results

Filters

  • Journals
  • Authors
  • Keywords
  • Date

Search results

Number of results: 16
items per page: 25 50 75
Sort by:
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

Na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu od kilku lat bardzo aktywnie działa Szkoła Nestorów Nauki, zorganizowana i prowadzona przez dwoje uczonych profesora Kazimierza Przyszczypkowskiego i doktor Izabelę Cytlak. W tej niezwykłej instytucji prowadzone są systematycznie wykłady akademickie dojrzałych wiekiem uczonych o najwybitniejszych kompetencjach. Dotychczas organizatorzy Szkoły Kazimierz Przyszczypkowski i Izabela Cytlak przygotowali trzy tomy zbiorów wykładów wygłoszonych w tej Szkole (dwa pierwsze nazwano „Wykłady nestorów nauki”): Nestorzy nauki Uniwersytetowi, 2019; Uniwersytet. Wspólnota różnorodności i różnicy, 2021; Uniwersytet. Otwarte przestrzenie dyskursów, 2023 (wszystkie opublikowane przez Wydawnictwo Naukowe UAM).
Wykłady nestorów nauki odbywają się co miesiąc, gromadząc około 200 uczestników – naukowców z różnych dziedzin i młodzież akademicką oraz są transmitowane i utrwalane na YouTube. Autor artykułu omawia i analizuje te książki zbiorowe na tle innych badań, studiów i debat interdyscyplinarnych. Dowodzi, że Szkoła Nestorów Nauki w Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza jest unikatową w Polsce instytucją akademicką realizującą Humboldta ideę uniwersytetu.
Go to article

Authors and Affiliations

Zbigniew Kwieciński
1
ORCID: ORCID

  1. emerytowany profesor Uniwersytetu Mikołaja Kopernika
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

This study presents the figure of Professor Ludwik Bandura as a fighter, teacher, scientist of special sensibility and a model of humanity. Then there is a discussion of L. Bandura's (1947) research on the harm done to children by war and the obligations of the “socialized school” towards children of war that result from these experiences.
Go to article

Authors and Affiliations

Zbigniew Kwieciński
1
ORCID: ORCID

  1. członek rzeczywisty PAN
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

In the article, the author analyzes the phenomenon of adapting Bogdan Suchodolski's pedagogy to changing political circumstances several times: from his fascination with mainstream politics in the 1930s, through intensive practice of Marxist and socialist pedagogy after World War II, to universal humanism and tragic humanism in the 1970s and 80s. Following R. Englert, the author calls this adaptability of pedagogy to political changes “pedagogical cairology”.
Go to article

Authors and Affiliations

Zbigniew Kwieciński
1
ORCID: ORCID

  1. członek rzeczywisty PAN

Authors and Affiliations

Zbigniew Kwieciński
ORCID: ORCID

Authors and Affiliations

Zbigniew Kwieciński
ORCID: ORCID
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

Public education is educating influence of wide range media on political beliefs, worldviews and patterns of the everyday life of the audience, and of the potential electorate. The public intellectuals (the Henry A. Giroux concept), significant and respected experts (academics, journalists, politicians) play a special role. The article contains the presentation and analysis of the reaction of American public intellectuals to the election of Donald Trump as President of the United States – from the perspective of critical-emancipatory pedagogy. These are extremely critical to the consequences of D. Trump's choice: Ken Wilber's, Henry A. Giroux’s, Noam Chomsky’s, and several authors in the Berkeley Review of Education 2017/1 publications and speeches are recalled. The author concludes that Poland no longer has to imitate America, because in authoritarian drift (turn) it is ahead of it.

Go to article

Authors and Affiliations

Zbigniew Kwieciński
ORCID: ORCID

This page uses 'cookies'. Learn more