Wyniki wyszukiwania

Filtruj wyniki

  • Czasopisma
  • Autorzy
  • Słowa kluczowe
  • Data
  • Typ

Wyniki wyszukiwania

Wyników: 25
Wyników na stronie: 25 50 75
Sortuj wg:

Abstrakt

Dziewiętnastowieczny spór o granicę austriacko-węgierską w polskich Tatrach zakończył wyrok międzynarodowego sądu polubownego w 1902 roku. Powszechnie traktowany jest jako sukces obrońców integralności ziem polskich pod zaborami. W artykule analizowane są przesłanki wskazujące, że trybunał rozjemczy nie rozstrzygał sporu samodzielnie, lecz wydał wyrok jedynie wprowadzający w życie poufną umowę między rządem Austrii i Węgier w tej kwestii.
Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Jacek Matuszewski
1
ORCID: ORCID

  1. Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego

Abstrakt

Głównym celem artykułu jest przedstawienie historii cennego rękopisu przechowywanego w zbiorach Biblioteki Kórnickiej – Autografu Kościuszki. Rękopis ten, napisany przez Tadeusza Kościuszkę w połowie 1793 roku, zawiera Opis kampanii r. 1792, odbytej przeciw Rosji. Po analizie rękopisu oraz omówieniu wszystkich ośmiu edycji jego tekstu autor artykułu najpierw przedstawił jego historię do czasu śmierci Józefa Dobka Dzierzkowskiego ze Lwowa (1830). Następnie ukazał krótką historię znajomości Tytusa Działyńskiego z Wiktorem Baworowskim, zawartą w ich wzajemnej korespondencji, która zdradza nam dalsze skomplikowane losy Autografu Kościuszki – kto był jego kolejnym właścicielem i w jakich okolicznościach trafi ł on do zbiorów Biblioteki Kórnickiej. Na koniec omówione zostały wszystkie znane z literatury kopie tego rękopisu. W aneksie autor opublikował ww. korespondencję Działyńskiego z Baworowskim.
Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Tomasz Zuzek
1
ORCID: ORCID

  1. Biblioteka Kórnicka

Abstrakt

W artykule przedstawiono zagadnienia związane ze zbiorem ponad 200 negatywów kolodionowych wykonanych na podłożu szklanym w technice tzw. mokrego kolodionu, przechowywanych w Bibliotece Kórnickiej PAN w Kórniku. Opisano technikę kolodionową, którą wynaleziono w 1851 roku, cechy charakterystyczne negatywów kolodionowych, a także tematykę przedstawień na obiektach pochodzących ze zbioru kórnickiego. W dalszej części artykułu omówiono charakterystyczne zniszczenia negatywów kolodionowych, wśród których za najbardziej niebezpieczne uznano wysalanie się związków zasadowych na powierzchni szkieł, co powoduje niszczenie i utratę warstwy obrazowej. Opisano działania przeprowadzone na zbiorze kórnickim w postaci prac konserwatorskich, wykonania zdjęć cyfrowych i odbitek fotografi cznych z oryginałów (1:1) na papierach wysokoczułych bromosrebrowo-żelatynowych tonowanych selenem oraz wydruków w technice Digigraphie. W zakończeniu zwrócono uwagę na konieczność kontynuacji badań i realizacji konserwatorskich, a także restauratorskich na zbiorze negatywów.
Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Tomasz Kozielec
1
ORCID: ORCID
Marta Nalaskowska
1
ORCID: ORCID

  1. Katedra Konserwacji-Restauracji Papieru i Skóry,Wydział Sztuk Pięknych UMK

Abstrakt

W artykule przedstawiono wyniki badań technologii i techniki wykonania XVIII-wiecznego obrazu będącego w zbiorach Zamku w Kórniku. Po raz pierwszy zbadano strukturę obrazu przy użyciu kombinacji technik nieinwazyjnych i mikroinwazyjnych. Zastosowano nieniszczące techniki obrazowania: rentgenografi ę (RTG), refl ektografi ę w ultrafi olecie (RUV), fl uorescencję wzbudzaną ultrafi oletem (FUV), refl ektografi ę w świetle widzialnym (VIS), refl ektografi ę w podczerwieni (IR) oraz techniki obrazowania fałszywym kolorem w ultrafi olecie (UVFC) i podczerwieni (IRFC). Skład chemiczny warstw malarskich zbadano za pomocą metod mikrochemicznych oraz instrumentalnych: fl uorescencji rentgenowskiej (XRF), spektroskopii w podczerwieni (FTIR), mikroskopii elektronowej (SEM-EDS) i chromatografi i gazowej (GC). Celem tych badań było zidentyfi kowanie pigmentów i spoiw użytych przez artystę oraz określenie stanu zachowania obiektu.
Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Jarosław Rogóż
1
ORCID: ORCID
Solongo Gansukh
2
ORCID: ORCID
Adam Cupa
1
ORCID: ORCID

  1. Katedra Technologii i Technik Sztuk PlastycznychWydział Sztuk Pięknych UMK
  2. Szkoła doktorska Academia Artium Humaniorum UMK

Autorzy i Afiliacje

Arkadiusz Wagner
1
ORCID: ORCID

  1. Instytut Badań Informacji i Komunikacji UMK

Abstrakt

This article deals with the American chapter (World War II) in the lives of three Polish poets, Julian Tuwim, Kazimierz Wierzyński and Jan Lechoń, shown through the eyes of their fourth friend Józef Wittlin and his wife Halina, who spent the rest of their lives in the USA. The article is based on archival materials, most of which in the collections of Houghton Library.
Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Jacek Hajduk
1
ORCID: ORCID

  1. Instytut Filologii Klasycznej UJ

Abstrakt

This article deals with Makryna, a forgotten drama in five acts and a prologue pub-lished in 1929 by Antoni Waśkowski. The analysis focuses on the drama’s intertextual dialogue with the history, literature and mythology of Polish Romanticism and the mod-ernist reception of those issues in Stanisław Wyspiański’s Legion (1901). The article takes to task the critical consensus that sees Waśkowski as a second-rank epigone of Romanti-cism and the Young Poland movement. In fact, it argues, Makryna challenges the re-ceived historiosophic vision of Poland’s history embodied in the work of, among others, Stanisław Wyspiański, Waśkowski’s literary master. The author of Makryna is uncom-promising in his denunciation of the 19th-century revolutionary movements and some aspects of the Polish Romantic culture, especially the messianic commitment of ‘national prophets’ like Makryna Mieczysławska, Juliusz Słowacki (the poem Rozmowa z Matką Makryną Mieczysławską [ A Conversation with Mother Makryna Mieczysławska]), Adam Mickiewicz, Andrzej Towiański.
Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Krzysztof Andruczyk
1
ORCID: ORCID

  1. dr, absolwent Wydziału Filologicznego Uniwersytetu w Białymstoku

Abstrakt

This is an analysis of the literary expressions of fear in the poetry of Kazimierz Przerwa-Tetmajer. Intense fear is not only one of the dominant emotions depicted in his work but it also underpins his poetic technique. The article examines the manner in which he communicates the somatic experience of dread, his use of bodily metaphors in descriptions of nature, his poetic landscapes of fear, the records of his nightmares, the modernist phobophobia as well the sources of the high anxiety (to do with the mysteries of life, death and man’s inner life) that dogged him at all times. In its readings the article draws on the studies in affect theory, somatopoetics and psychoanalytic criticism.
Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Lidia Kamińska
1
ORCID: ORCID

  1. Szkoła Doktorska Nauk Humanistycznych, Wydział Polonistyki UJ

Abstrakt

This article discusses the unknown circumstances of Stanisław Rembek’s debut as a poet. Stanisław Rembek is the author of highly acclaimed novels about the Polish--Soviet War of 1919–1920 and short stories about the January 1863 Uprising. But practi-cally nobody knows that he made his debut as a with ‘O polski Żołnierzu!’ [‘O Polish Soldier!’], published in the college magazine Razem [ Together] in Piotrków. The poem displays a strong influence of Romanticism; the Romantic attitudes and intellectual legacy would later be discussed and infrequently scoffed at by the characters of his novels.
Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Maciej Urbanowski
1
ORCID: ORCID

  1. Wydział Polonistyki UJ

Abstrakt

Tadeusz Rittner steered clear of political themes in his dramas with the single excep-tion of the Wrogowie bogaczy (The Enemies of the Rich). First performed in 1921, the play exposes the insane madness of social (Bolshevik) revolution. At the same time, though, the tragic horror is handled with ironic distance and diverted into absurd grotesque. Moreover, Rittner invests the individual scenes and exchanges between the characters with hints and references that turn the story into a playful game with the theatrical traditions, including the familiar set of plot drivers, i.e. the pursuit of power, love/eroti-cism and art/imagination. For all its cleverness, the play, when staged at the Słowacki Theatre in Cracow, turned out a complete failure. One simple reason for it was that Rittner’s broad, generalized vision failed to meet the current demand for a more con-crete reenactment of historical events.
Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Sabina Brzozowska
1
ORCID: ORCID

  1. Wydział Filologiczny Uniwersytetu Opolskiego

Abstrakt

This article is an attempt to describe and classify an array of contemporary texts about the death of a parent. Rather than drawing on the methodology and conceptual appara-tus developed on the basis of psychoanalysis this study makes use of the anthropological approach, which, it is assumed, can do full justice to the specific nature of the texts and the motivation declared by their authors. The first part of the article contains a catalogue of selected bereavement texts published in Poland in the last twenty years, arranged in a hierarchical order indicative of their canonical significance. The justification, metho-dology and criteria of that arrangement are discussed in the following section. The third part presents a typology of the collected material. The classification takes into account the following characteristics: subject, commonplaces and recurring themes, narration, intertextual relations, and style. Generally, the classificatory scheme reveals two narra-tive matrices (as defined by Vinciane Despret). They are the ‘inbred’ (i.e. traditional, or high) matrix, and the alternative (i.e. low or eclectic matrix). A comparative analysis of the texts about loss and grief caused by the death of a parent suggests that the division and the choice of discourse is determined by the ideological and political interpretation of the child-parent relationship functioning in the culture, which, in turn, is conditioned by the social role, status and gender of the writer. The writing utensils from the title, the fountain pen and the BIC pen (ball pen) in a way emblematize the two narrative matrices and offer a clue to the writer’s gender.
Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Anna Folta-Rusin
1
ORCID: ORCID

  1. Zakład Lingwistyki Komputerowej ISI UJ

Abstrakt

W artykule podjęto charakterystykę zawartości wydanego w 1937 r. czasopisma „Feniks”. Pismo to animowane przez filozofów, miało charakter ezo-teryczny, na jego teść składały się rozprawy naukowe oraz teksty beletrystyczne. Najaktywniejszym z jego autorów był Wacław Liwski, ezoteryk warszawski, „związany” z W.S. Reymontem.
Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Dorota Samborska-Kukuć
1
ORCID: ORCID

  1. Instytut Filologii Polskiej i Logopedii Uniwersytet Łódzki ul. Pomorska 171/173 PL 90-236 Łódź

Abstrakt

Artykuł przedstawia kulisy powstania tygodnika „Wola Ludu”, organu naczelnego PSL „Piast” wydawanego w Warszawie w latach 1921–1931. Założenie pisma wynikało z walk frakcyjnych wewnątrz stronnictwa między grupami Macieja Rataja, Jana Dąbskiego oraz Wincentego Witosa. Chociaż periodyk stanowił jedno z głównych pism PSL „Piast”, dotychczas nie doczekał się szczegółowych badań naukowych. W ramach pisania artykułu została przeprowadzona szeroka kwerenda źródłowa oparta głownie na pamiętnikach i wspomnie-niach działaczy ludowych, a także analiza prasoznawcza wraz z zaprezentowaniem periodyku na tle innych organów prasowych PSL „Piast”.
Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Mateusz Ratyński
1

  1. Muzeum Historii Polskiego Ruchu Ludowego Aleja Wilanowska 204 PL 02-765 Warszawa

Abstrakt

W artykule zaprezentowano antyczeską propagandę plebiscytową na Śląsku Cieszyńskim na łamach prasy, z uwzględnieniem kolejnych numerów „Republiki”, wychodzących od stycznia do maja 1920 r., skierowanej do polskiej ludności Śląska Cieszyńskiego. Badania wykazały, że „Republika” była zaangażowana w antyczeską propagandę na Śląsku Cieszyńskim. Gazeta posługiwała się radykalnym językiem, artykuły zaś były dyskredytujące Czechosłowację i naród czeski na potrzeby agitacji za przyłączeniem regionu do II RP.
Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Tomasz Landmann
1
ORCID: ORCID

  1. Wydział Logistyki i Transportu Międzynarodowa Wyższa Szkoła Logistyki i Transportu we Wrocławiu ul. Sołtysowicka 19B PL 51-168 Wrocław

Abstrakt

Artykuł omawia kanał komunikacji Świętokrzyskiego Centrum Onkologii w Kielcach z pacjentami jakim jest bezpłatny kwartalnik „Amicus” wydawany od 2015 roku do dziś. Redaktorem naczelnym jest Joanna Chądzyńska. Periodyk spełnia funkcje: informacyjną, edukacyjną, terapeutyczną, kulturotwórczą oraz integracyjną.
Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Jolanta Chwastyk-Kowalczyk
1
ORCID: ORCID

  1. Instytut Mediów, Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach ul. Uniwersytecka 17 PL 25-406 Kielce

Abstrakt

W artykule scharakteryzowano ukazujący się w Czes-kim Cieszynie w latach 1935–1938 dwutygodnik „Ogniwo” — czasopismo Zrzeszenia Organizacji Młodzieży Polskiej w Czechosłowacji. Przedstawiono wyniki analizy ilościowej i jakościowej czasopisma. Omówiono genezę, układ oraz główne tematy poruszane na łamach dwutygodnika, takie jak: historia, kultura, zwłaszcza literacka; regionalizm; krajoznawstwo, harcerstwo, sport, teatr, poradnictwo. Opisano również funkcję czasopisma.
Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Katarzyna Tałuć
1

  1. Instytut Literaturoznawstwa Uniwersytet Śląski w Katowicach ul. Uniwersytecka 4 PL 40-007 Katowice
Słowa kluczowe prasa Sandomierz XIX–XXI wiek

Abstrakt

Poruszane w artykule kwestie dotyczą czasopism związanych treścią lub miejscem wydania z Sando-mierzem. Zasięg chronologiczny rozpoczyna się datą ukazania się w 1816 roku pierwszego periodyku, a kończy na czasach obecnych. Zasięg językowy, oprócz języka polskiego, obejmuje periodyki wydawane w języku łacińskim, niemieckim, angielskim, rosyjskim i niderlandzkim. Jak udało się ustalić do tej pory w Sandomierzu edytowanych było ok. 230 tytułów o różnorodnej problematyce.
Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Izabela Krasińska
1
ORCID: ORCID

  1. Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach Instytut Mediów, Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej ul. Uniwersytecka 17 PL 25-406 Kielce

Ta strona wykorzystuje pliki 'cookies'. Więcej informacji