Celem artykułu jest zbadanie wpływu współczesnej filozofii spekulatywnej na neofantastykę (Le Monde enfin J.-P. Andrevona). Filozofia spekulatywna przedstawia współczesny świat jako źródło kosmologicznego horroru dla istoty ludzkiej. W mojej analizie, skupiam się na dwóch wywołujących grozę motywach obecnych zarówno w filozofii spekulatywnej, jak i powieści Andrevona: końcu antropocentrycznego świata i początku nowego, nieludzkiego świata zdominowanego przez naturę.
Artykuł przedstawia analizę funkcji czasu gramatycznego Perfekt w kodowaniu czasów realnych współczesnego języka niemieckiego przy połączeniu dwóch odrębnych koncepcji, tj. schematu Reichenbacha oraz modelu Weinricha oraz próbę ich połączenia w jeden, prototypowy model. Jako dodatkowe kryterium wprowadzona zostaje klasyfikacja sposobów wykonania czynności wg. Vendlera, gdyż jednym z celów artykułu jest także zbadanie użycia czasowników posiłkowych haben-mieć oraz sein-być w peryfrazach czasownikowych w zależności od ich Aktionsart, czyli rodzaju czynności.
Głównym celem tego artykułu jest zbadanie wpływu języka matki i ojca na rozwój języka dwujęzycznego dziecka. Zakłada się, że język matki ma największy wpływ na język dziecka. Ponadto język matki jest odpowiedzialny za największą część różnorodności w języku, który dzieci rozumieją i używają, a także za rozwój dwujęzyczności. Uważamy również, że ojcowie wpływają na język domu, a matki wpływają na język dziecka. W naszej analizie skupiamy się na ilości i jakości ekspozycji na dane języki, schemacie używania języka przez rodziców, języku formalnych instrukcji i stylu interakcji rodzicdziecko. Przebadano ponad sto pięćdziesiąt studiów przypadków przedstawiających różne konstelacje językowe, takie jak np. polski i angielski, polski i rosyjski, polski i niemiecki, polski i ukraiński, polski i białoruski, polski i włoski. W związku z tym mamy nadzieję, że dzięki niniejszemu artykułowi będziemy mogli lepiej zrozumieć wpływ międzyjęzykowy na osoby dwujęzyczne.
Artykuł omawia najważniejszą włoską powieść historyczną i koncentruje się na jej głównych szlakach migracyjnych, zwłaszcza tymi, którymi podążają główne postaci utworu. Omawia również różnorodność przedstawień problematyki krańca i granicy (także w sensie metaforycznym) w powieści.
W artykule przedstawiono wyniki badania socjolingwistycznego środowiska językowego w szkołach średnich na Ukrainie, na podstawie którego stwierdzono jego dwujęzyczność. W badaniu udowodniono, że specyfika sytuacji językowej na Ukrainie polega na tym, że jakość środowiska językowego nie odpowiada deklarowanemu poziomowi szkół. Prześledzono zmiany w ocenie środowiska językowego szkół średnich w ciągu dekady (od 2006 do 2017 roku), na podstawie których stwierdzono, że istnieje możliwość opracowania zaleceń w celu poprawy wsparcia prawnego używania języków w systemie edukacji na Ukrainie.
Niniejsze badanie dotyczy problemów związanych z niską standaryzacją słów w podręcznikach Gamo, afroazjatyckim języku omotycznym Etiopii. Zaobserwowano problemy z wyznaczeniem jednego pojęcia w dwóch lub więcej słowach, przy użyciu różnych form językowych dla tej samej funkcji gramatycznej i degeminacji oraz skrócenia długich spółgłoskowych i samogłoskowych segmentów. Problemy te obniżają jakość podręczników i nauki języka ojczystego oraz obciążają uczniów pedagogicznie i poznawczo.
Zagadnienie analizy morfologicznej określeń stomatologicznych jest kluczowym czynnikiem w zakresie strategii translacyjnych i kompilacji słownika terminologicznego. Badania przeprowadzono w kontekście aktualnej pracy leksykograficznej autora zwanej angielsko-ukraińsko-rosyjskim definiującym słownik terminów stomatologicznych. Aby zapewnić użytkownikowi słownika niezawodne techniki konstruowania znaczenia terminów, określono względną częstość morfemów stosowanych do formowania słów w dziedzinie stomatologii.
Po wyjściu z enerdowskiego więzienia Erich Loest zaczął w latach 60. pisać pod pseudonimem Hans Walldorf kryminały. Jego serię zaledwie kilku powieści kończy zbiór opowiadań Oakins macht Karriere. Loest w poszczególnych historiach, opowiadających o toczących się śledztwach prowadzonych przez londyńskiego detektywa Pata Oakinsa, dokonał swoistego rodzaju trawestacji klasycznej konwencji gatunkowej, odchodząc od socjalistyczno-dydaktycznego charakteru kryminału we wschodniej części Niemiec.
Celem artykułu jest ukazanie wartości tekstów, które przetrwały w więcej niż jednej wersji, w badaniach nad przyczynami zaniku słów. Wybrany materiał obejmuje sześć nieużywanych obecnie angielskich czasowników z grupy preterite-present. Przeanalizowane średniowieczne manuskrypty często wykazują różnice ortograficzne i morfologiczne, a także różnią się użytymi leksemami. Różnice te są cennym materiałem dla badań nad czynnikami, które spowodowały zanik tych czasowników.
Psychologia pozytywna jest stosunkowo nowym pojęciem w przyswajaniu języka drugiego. Celem artykułu jest przybliżenie tego pojęcia, zaprezentowanie definicji psychologii pozytywnej, jej założeń i historii. Zasadnicza część artykułu przedstawia znaczenie psychologii pozytywnej w akwizycji języka drugiego prezentując wiele związków pomiędzy obiema dziedzinami nauki. Autorka zachęca do tego, aby wszystkie szkoły oraz klasy językowe wprowadziły pozytywne podejście do nauczania.
Artykuł bada poziom świadomości językowej wśród zaawansowanych użytkowników języka polskiego jako obcego (146 uczestników kursu języka polskiego prowadzonego przez Szkołę Języka i Kultury Polskiej Uniwersytetu Śląskiego). Badana świadomość językowa odnosi się do rezultatów w nauce i obserwowanych zmian w języku respondentów oraz percepcji materiału językowego (gramatyki, słownictwa i elementów fonologii) pokazując przede wszystkim trudności językowe, z jakimi borykają się badani. Po ukazaniu najbardziej problematycznych kwestii, autorka przedstawia propozycję ćwiczeń podnoszącą świadomość językową osób uczących się języka polskiego.