Celem artykułu jest analiza dwóch różnych interpretacji sceptycyzmu Ksenofanesa z Kolofonu, jakie przedstawił Sekstus Empiryk w rozprawie Przeciw logikom. Systematyczną próbę uchwycenia sensu epistemologicznych zastrzeżeń poety można rozumieć w świetle tzw. problemu hypatyphos („półtrzeźwości”), przypisanego Ksenofanesowi przez Tymona z Fliuntu, czyli kwestii rzekomego napięcia pomiędzy dwoma aspektami myśli Kolofończyka: dogmatycznym i sceptycznym. W artykule przedstawione zostały istotne, wspólne elementy obu interpretacji: usiłowania odczytywania filozoficznego wątpienia poety przez pryzmat późniejszych koncepcji szkoły sceptycznej oraz jej charakterystycznych terminów technicznych przy milczącym korzystaniu z określonych założeń epistemologicznych. Ukazane zostały również cechy dystynktywne dla obu interpretacji – przede wszystkim różne sposoby ujmowania pojęcia mniemania (dokos). Wymagane są dalsze analizy dotyczące kontynuacji omawianych podejść egzegetycznych we współczesnych interpretacjach sceptycyzmu Ksenofanesa.