Wyniki wyszukiwania

Filtruj wyniki

  • Czasopisma
  • Autorzy
  • Słowa kluczowe
  • Data
  • Typ

Wyniki wyszukiwania

Wyników: 3
Wyników na stronie: 25 50 75
Sortuj wg:

Abstrakt

Autor uważa, że każda jednoznaczna ocena filozofii Marksa jest nieprzekonująca, ponieważ zaciera istotne różnice w obrębie jego myśli. Choć Marks stworzył jedną filozofię, sprawiającą wrażenie jednolitej tkaniny, jest ona spleciona z wątków naukowych i nienaukowych. Wątek naukowy wiąże się z pojęciami niestabilności kapitalizmu, wyzysku proletariatu i alienacji człowieka. Wątek nienaukowy wiąże się z pojęciami dialektyki, gospodarki towarowej i komunizmu. Pierwszy wątek jest poważny i przekonujący, drugi fantastyczny i arbitralny.

Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Jacek Hołówka
ORCID: ORCID
Pobierz PDF Pobierz RIS Pobierz Bibtex

Abstrakt

W artykule podejmuję problem podwójnego zerwania więzi między uczestnikami życia społecznego a „społeczeństwem” jako przedmiotem badań socjologii. Uruchomiony w ten sposób proces narastania przepaści między potoczną samowiedzą społeczną a wiedzą naukową spełnia definicyjne cechy „alienacji”, rozumianej zgodnie z tradycją marksowską jako proces, w którym podmiot traci kontrolę nad wytworami swojej działalności i/lub elementami własnej podmiotowości, które jawią mu się jako zewnętrzne i obce. W artykule chcę argumentować na rzecz tezy, że alienacja wiedzy jest główną przyczyną coraz bardziej widocznego kryzysu społecznego, wyrażającego się spadkiem poparcia dla demokracji, wzrostem popularności partii prawicowych, ruchami antynaukowymi czy nasilaniem się populizmu.
Przejdź do artykułu

Bibliografia

Beck, Ulrich. 2002. Społeczeństwo ryzyka. W drodze do innej nowoczesności. Przekład Stanisław Cieśla. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Beck, Ulrich. 2005. Władza i przeciwwładza w epoce globalnej. Przekład Jerzy Łoziński. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Becker, Gary. 1990. Ekonomiczna teoria zachowań ludzkich. Przekład Helena i Krzysztof Hagemejer. Warszawa: PWN.
Benjamin, Walter. 1982. Gesammelte Schriften. Frankfurt am Main: Suhrkamp.
Bernstein, Basil. 1971. Class, Codes, and Control. London: Routledge.
Burawoy, Michael. 2005. For Public Sociology. American Sociological Review, 70, 1: 4–28.
Chwe, Michael Y.S. 2013. Rational Rituals: Culture, Coordination, and Common Knowledge. Princeton, NJ: Princeton University Press.
Comte, August. 1973. Rozprawa o duchu filozofii pozytywnej. Przekład Wanda Wojciechowska, Barbara Skarga. Warszawa: PWN.
Denes-Raj, Veronika, Seymour Epstein. 1994. Conflict between intuitive and rational processing: When people behave against their better judgement. Journal of Personality and Social Psychology, 66: 819–829.
Durkheim, Emile. 1968. Zasady metody socjologicznej. Przekład Jerzy Szacki. Warszawa: PWN.
Durkheim, Emile. 1999. O podziale pracy społecznej. Przekład Krzysztof Wakar. Warszawa: PWN.
Durkheim, Emile. 2006. Samobójstwo. Studium z socjologii. Przekład Krzysztof Wakar. Warszawa: Oficyna Naukowa.
Durkheim, Emile. 2010 [1990]. Elementarne formy życia religijnego. Przekład Anna Zadrożyńska. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Elias, Norbert. 1956. Problems of Involvement and Detachment. British Journal of Sociology, 7: 226–52.
Elias, Norbert. 2008. Społeczeństwo jednostek. Przekład Janusz Stawiński. Warszawa: Wydawnictwo PWN.
Elias, Norbert. 2011. O procesie cywilizacji. Przekład Tadeusz Zabłudowski, Kamil Markiewic. Warszawa: Wydawnictwo W.A.B.
Flyvbjerg, Bent. 2001. Making Social Science Matter: Why Social Inquiry Fails and How It Can Succeed Again. Cambridge University Press.
Gawin, Magdalena. 2006. Rasa i nowoczesność. Historia polskiego ruchu eugenicznego. Warszawa: Neriton.
Gołdys, Aleksandra. 2013. Po drugiej stronie lustra, czyli doświadczanie społeczeństwa. W: A. Giza i in. Gabinet luster. O kształtowaniu samowiedzy Polaków w dyskursie publicznym. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar, 356–429.
Goody, Jack. 2006. Kapitalizm i nowoczesność. Przekład Mariusz Turowski. Wydawnictwo Akademickie Dialog.
Haidt, Jonathan. 2012. The righteous mind: Why good people are divided by politics and religion. New York: Pantheon.
Halawa, Mateusz. 2013. Tylu Polaków naraz widzieć.... O statystycznym wytwarzaniu społeczeństwa. W: A. Giza i in. Gabinet luster. O kształtowaniu samowiedzy Polaków w dyskursie publicznym. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar, 34–67.
Hartmann, Nicolai. 2000. Jak w ogóle możliwa jest krytyczna ontologia? Przyczynek do ugruntowania ogólnej nauki o kategoriach. Przekład Andrzej J. Noras. Principia. Pisma koncepcyjne z filozofii i socjologii teoretycznej, tom 27–28. Kraków: Wydawnictwa UJ, 7–63.
Heidegger, Martin. 1970. Budować, mieszkać, myśleć. Przekład Krzysztof Michalski. Warszawa: Czytelnik.
Hoffman, Philip T. 2017. Why did Europe conquer the world? Princeton, NJ: Princeton University Press.
Husserl, Edmund. 1999. Kryzys nauk europejskich i fenomenologia transcendentalna. Przekład Sławomira Walczewska. Wydawnictwo Rolewski.
Igo, Sara E. 2008. The Averaged American. Surveys, Citizens, and the Making of a Mass Public. Harvard University Press.
Knorr-Cetina, Karin. 2000. Epistemic Cultures: How the Science Makes Knowledge. Cambridge: Harvard University Press.
Kusiak, Joanna. 2010. Kto zamieszka w żelaznej klatce? Max Weber, Walter Benjamin i mitologie odczarowanej rzeczywistości. W: P. Śpiewak, red. Dawne idee, nowe problemy. Warszawa: Wydawnictwa UW, 67–89.
Lasch, Christopher. 1995. Haven in a Heartless World: The Family Besieged. W. W. Norton Company.
Latour, Bruno. 2010. Splatając na nowo to, co społeczne. Wprowadzenie do teorii aktora – sieci. Przekład Aleksandra Derra, Krzysztof Abriszewski. Warszawa: Universitas.
Latour, Bruno. 2011. Nigdy nie byliśmy nowocześni. Przekład Maciej Gdula. Warszawa: Wydawnictwo Oficyna Naukowa.
Leopold, David. 2022. Alienation. In: E.N. Zalta, U. Nodelman, eds. The Stanford Encyclopedia of Philosophy, https://plato.stanford.edu/archives/win2022/entries/alienation/, dostęp 20 stycznia 2024.
Levine, David. 1987. Reproducing Families. The Political Economy of English Population History. Cambridge University Press.
Malinowski, Szymon. 2023. Przyszłość. W: K. Kasia, G. Markowski, red. Siedem życzeń. Rozmowy o źródłach nadziei. Kraków: Znak, 63–98.
McLaren, Glenn. 2015. The obesity crisis and semiotic corruption: Towards a unifying biosemiotic understanding of obesity. Cosmos and History, 11(1), 181–220.
Mestrovic, Stjepan G. 1992. Durkheim and Postmodern Culture. Aldine de Gruyter.
Mestrovic, Stjepan G. 1995. The Balkanization of the West. Routledge London.
Mestrovic, Stjepan G. 1997. Postemotional Society. Sage London.
Mokrzycki, Edmund. 1984. Kryzys i schizma. T. 1 i 2. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Moore, David. 2008. The Opinion Makers. Beacon Press.
Noelle-Neumann, Elisabeth. 2004. Spirala milczenia. Przekład Joanna Gilewicz. Poznań: Zysk i S-ka.
O’Gorman, Hubert J. 1986. The discovery of pluralistic ignorance: An ironic lesson. Journal of the History of the Behavioral Sciences, 22: 333–347.
Prentice, Deborah A., Dale Miller. 1993. Pluralistic ignorance and alcohol use on campus: Some consequences of misperceiving the social norm. Journal of Personality and Social Psychology, 64: 243–256.
Popper, Karl R. 2016. Logika odkrycia naukowego. Przekład Urszula Niklas. Warszawa: Alatheia.
Prigogine Ilya, Isabelle Stengers. 1990. Z chaosu ku porządkowi. Nowy dialog człowieka z przyrodą. Przekład Katarzyna Lipszyc. Warszawa: PIW.
Riesman, David. 2017. Samotny tłum. Przekład Jan Strzelecki. Warszawa: PWN.
Sennett, Richard. 1978. Destructive Gemeinschaft. In: K.W. Back, ed. In Search for Community: Encounter Groups and Social Change. New York: Routledge.
Shilling, Chris, Philip Mellor. 1998. Durkheim, Morality and Modernity: Collective Effervescence, Homo Duplex and the Sources of Moral Action. The British Journal of Sociology, 49, 2: 193–209.
Siemek, Marek. 1989. „Nauka” i „naukowość” jako ideologiczne kategorie filozofii. W: H. Kozakiewicz, E. Mokrzycki, M. Siemek, red. Nauka, racjonalność, społeczeństwo. Warszawa: PWN, 43–66.
Simmel, Georg. 1975. Socjologia. Przekład Małgorzata Łukasiewicz. Warszawa: PWN. Sloterdijk, Peter. 2008. Krytyka cynicznego rozumu. Przekład P. Dehnel. Wydawnictwa Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej
Simmel, Georg. 1975. Socjologia. Przekład Małgorzata Łukasiewicz. Warszawa: PWN. Sloterdijk, Peter. 2008. Krytyka cynicznego rozumu. Przekład P. Dehnel. Wydawnictwa Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej
Sztompka, Piotr. 2002. Socjologia. Analiza społeczeństwa. Kraków: Znak.
Tarkowska, Elżbieta, Jacek Tarkowski. 1994. „Amoralny familizm”, czyli o dezintegracji społecznej w Polsce lat osiemdziesiątych. W: J. Tarkowski, red. Socjologia świata polityki. Władza i społeczeństwo w systemie autorytarnym, t. 1. Warszawa: Instytut Studiów Politycznych PAN.
Thomas, William, Dorothy S.Thomas. 1928. The Child in America: Behavior Problems and Programs. New York: Knopf.
Todorov, Alexander, Anesu Mandisodza. 2004. Public opinion on foreign policy: The multilateral public that perceives itself as unilateral. Public Opinion Quarterly, 68: 325–348.
Weber, Max. 1978. Economy and Society: An Outline of the Interpretative Sociology. University of California Press.
Weber, Max. 1985. Sens wolnej od wartościowania socjologii i ekonomii. Przekład Ewa Nowakowska-Sołtan. W: H. Kozakiewicz, E. Mokrzycki, M.J. Siemek. Racjonalność, nauka społeczeństwo. Warszawa: PWN.
Weber, Max. 1994. Etyka protestancka a duch kapitalizmu. Przekład Jan Miziński. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Weber, Max. 2002. Gospodarka i społeczeństwo. Przekład Dorota Lachowska. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Weber, Max. 2004. Racjonalność, władza, odczarowanie. Wybór pism. Przekład M. Holona. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.
Weeks, Jeffrey. 2018. Sex, Politics and Society. The Regulation of Sexuality Since 1800. London: Routledge.
Westphal, James D., Michael K. Bednar. (2005). Pluralistic ignorance in corporate boards and firms’ strategic persistence in response to low firm performance. Administrative Science Quarterly, 50: 262–298.
Whitehead, Alfred N. (1987). Nauka i świat nowożytny. Przekład Maciej Kozłowski. Kraków: Znak.
Vorauer, Jacquie, Rebecca Ratner. 1996. Who’s going to make the first move? Pluralistic ignorance as an impediment to relationship formation. Journal of Social and Personal Relationships, 13: 483–503.
Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Anna Giza
1
ORCID: ORCID

  1. Uniwersytet Warszawski

Abstrakt

Człowiek w każdym momencie swego życia jest równocześnie myślącą jednostką, która kieruje się wymogami kultury i cywilizacji, oraz żywym organizmem, podlegającym uwarunkowaniom biologicznym. Rozpatrując człowieka, trudno uniknąć jakiejś formy dualizmu. Samowiedza ludzi europejskiej cywilizacji naznaczona jest kartezjańskim dziedzictwem. Pokartezjański podmiot skupiony jest na ideach umysłu, na teoretycznych konstrukcjach i projektach. Traci świadomość swoich prawdziwych potrzeb, żyje niejako obok siebie, zgodnie ze swoim idealnym projektem, a nie z sobą jako osobą z krwi i kości. Popada w autoalienację, odcina się od życia, od biosfery. Wyalienowanemu z życia podmiotow i brak ontycznego zakorzenienia w bycie. Identyfikuje się z idealnym, mentalnym obrazem siebie i odrzuca swoje realne „ja”; myli swoje prawdziwe „ja” z kulturowo ukształtowanym obrazem. Rozwija narcystyczną osobowość, pozbawioną związku z życiem ciała, ze swoją wewnętrzną naturą. Obcość człowieka wobec biosfery zaczyna się od obcości wobec jego ciała i pozaracjonalnych sfer egzystencji. Ponowna integracja ze światem przyrodniczym, z samym sobą i otwarcie na pełnię doświadczenia życiowego są możliwe, gdy jednostki ludzkie ponownie doświadczą siebie jako istot żywych. Rozwiną wtedy postawę biofilną, co będzie znakiem tzw. ekologii wewnętrznej, czyli harmonii, integracji różnych sfer ludzkiej egzystencji.

Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Grzegorz Francuz

Ta strona wykorzystuje pliki 'cookies'. Więcej informacji