Wyniki wyszukiwania

Filtruj wyniki

  • Czasopisma
  • Authors
  • Keywords
  • Date
  • Type

Wyniki wyszukiwania

Wyników: 9
Wyników na stronie: 25 50 75
Sortuj wg:
Słowa kluczowe filozofia nieskończoność byt

Autorzy i Afiliacje

Katarzyna Kasia
1

  1. Katedra Teorii Kultury, Wydział Zarządzania Kulturą Wizualną, Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie

Abstrakt

Celem artykułu jest przybliżenie Anzelmiańskiego sposobu myślenia o naturze i porządku w świecie stworzonym przez Boga. Bóg dla Anzelma jest naturą najwyższą, a więc taką, która istnieje w sposób najpełniejszy, ma pełnię bytu, gdyż jej istota jest tożsama z istnieniem. Jest ponadto przyczyną wszystkich rzeczy istniejących, a sama nie ma przyczyny, ponieważ istnieje per se. Porządek natury można obserwować w dwóch kierunkach: gdy wychodzi się od różnorodności rzeczy istniejących realnie oraz gdy rozpatrujemy rzeczy przed stworzeniem, kiedy istniały w Bożym umyśle jako idee i wzory, na podstawie których Bóg powołał do istnienia konkretne przedmioty.

Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Monika Malmon

Abstrakt

Autor podjął próbę odpowiedzi na pytanie: czy i jak możliwa jest refleksja nad istnieniem? Wbrew ugruntowanej tradycją tezie, odrzuca on pogląd, zgodnie z którym Parmenidejskie pojęcie bytu ma charakter egzystencjalny. Twierdzi, że Parmenides, a za nim myśl starożytna, byt pojmuje poprzez określoność, a więc jako „coś”. Utrzymuje przy tym, że pojęcie „istnienia” na trwałe pojawiło się w myśli europejskiej dopiero w filozofii św. Tomasza z Akwinu. W proponowanym przez siebie rozumieniu autor utożsamia istnienie z mnogościąi różnorodnością prezentujących się momentów, które w porządku myślenia wyraża słówko „coś” (το ον), czyli pojęcie bytu. W przedstawionym ujęciu autor nie oddziela bytu od jego bycia. Tym samym refleksja nad bytem jest zarazem refleksją nad istnieniem.

Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Andrzej L. Zachariasz

Abstrakt

The main aim of this article is to present the results of research on energy poverty conducted in Katowice and Bytom, two cities situated in the Silesian voivodeship [region] in Poland. The study attempted to verify whether the energy divide concept elaborated by Bouzarovski and Tirado Herrero (2015) has different undiscovered dimensions which result not only from the differences in energy prices and incomes between various regions, but also from other factors such as consumer behaviours. In discussions about the energy divide, this aspect of energy poverty has so far been rather neglected. The question remains whether the distinction between energy poverty levels of countries, regions, and other territories like cities is determined by consumer behaviours or only by income and energy prices. Katowice and Bytom seem to be perfect places to conduct such. The most important conclusions emerging from the presented research are: (a) low income does not affect the behaviour of people suffering from energy poverty, even though it theoretically should; (b) despite their difficult financial situation, low-income households do little to improve their situation; and (c) public policy should take into account in the spatial distribution of households affected by energy poverty other aspects, including non-income and behavioural factors and patterns of persons affected by energy poverty, which only deepen existing social inequalities rather than reduce them.
Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Grzegorz Libor

Abstrakt

The phenomenon of publication, in the same year, of two books having identical titles, is enough to study the theory presented therein. Both books feature the notion of culture, which was broadly elaborated by both authors: Antonina Kłoskowska and Raymond Williams already in their earlier analyses. It turns out, however, that no matter the title of a book interesting to us, culture is tackled differently in both of them. Williams seems to keep using anthropological definition of culture, while Kłoskowska suggests sociological approach. A reflection on culture by the English academic has shaped the character of British cultural studies and their subsequent follow-ups around the world. A question arises, to what extent the sociological approach by Kłoskowska may give impetus to cultural research in Poland, especially when symbolic culture appears beyond the principle of autotelism.

Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Kazimierz Kowalewicz

Abstrakt

Artykuł koncentruje się na problemie ewentualnego odnoszenia piękna dzieła sztuki do Bytu Absolutnego. Istotę omawianego zagadnienia można wyrazić w formie pytania: czy dzieło sztuki, niemówiące explicite o Bogu, może pomimo tego – jako dzieło będące nosicielem piękna – sygnalizować Jego obecność? Odwołując się do kilku znaczących konstatacji Romana Ingardena dotyczących doświadczenia metafizycznego i statusu jakości metafizycznych, korzystając także z Ingardenowskich ustaleń egzystencjalno-ontologicznych – artykuł prezentuje jakość metafizyczną jako przejaw bytowej pochodności. Taki zabieg interpretacyjny przywołuje jednocześnie kontekst bytowej pierwotności, a zatem także Bytu Absolutnego. Jeżeli więc dzieło sztuki (ściślej: jego konkretyzacja) jest nosicielem estetycznego piękna, dzięki któremu może pojawić się jakościowo-metafizyczna atmosfera (jakość metafizyczna) i jeżeli ona (w proponowanej interpretacji) odsyła ku Absolutowi, to teza, że piękno kieruje ku Bogu, zyskuje na zasadności.
Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Waldemar Kmiecikowski
1
ORCID: ORCID

  1. Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Wydział Teologiczny, ul. Wieżowa 2/4, 61-111 Poznań

Abstrakt

This article presents the problem of understanding Heideggerian ‘turn’ (Kehre) in the context of the most important aspects of his later philosophy. Since Heidegger had written (secretly) Contributions to Philosophy, he departed from his original philosophical assumptions, which had been presented in Being and Time. Heidegger’s turn was conceived as a discovery of truth of Being, as a project of another beginning, as proper asking about Being as such, as well as a discovery of a hidden aspect of being that is revealed in an event (‘enowning’).

Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Jacek Surzyn
Pobierz PDF Pobierz RIS Pobierz Bibtex

Abstrakt

Johna Rawlsa znamy z jego prac dotyczących teorii sprawiedliwości, liberalizmu i praw obywateli. Podstawowym problemem, który podejmuję, jest jednak nie jego filozofia polityki, ale ontologiczna struktura społeczeństwa, w której mają realizować się dwie główne zasady sprawiedliwości zaproponowane przez Rawlsa. W swej ontologicznej interpretacji struktury społeczeństwa opieram się na pracy Józefa M. Bocheńskiego Przyczynek do filozofii przedsiębiorstwa przemysłowego (1985), gdzie m.in. opisuje się ustroje przedsiębiorstw przemysłowych oraz ustroje polityczne. Zasady Rawlsa oraz jego wizja struktury społeczeństwa pozwalają na rozszerzenie analizy Bocheńskiego w kwestii ujęcia społeczeństwa, tak aby uwzględnić dwie zaproponowane przez Rawlsa zasady sprawiedliwości. Stawiam następującą hipotezę: Rawls rozważa społeczeństwo z punktu widzenia filozofii praktycznej i filozofii politycznej, ale brakuje w jego rozważaniach analizy struktury społeczeństwa sprawiedliwego z punktu widzenia ontologii. Podstawą dla hipotezy jest ujęcie społeczeństwa (jednego z bytów w ujęciu ontologicznym) jako systemu, który okazuje się być systemem dynamicznym, organicznym. Czynnik syntezy takiego systemu konstytuowany jest, według mojej propozycji, w odniesieniu do zasad sprawiedliwości zaproponowanych przez Rawlsa.
Przejdź do artykułu

Bibliografia

Bertalanffy L. (1984), Ogólna teoria systemów. Podstawy, rozwój, zastosowania, przeł. E. Woydyłło‑Woźniak, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Bocheński J.M. (1986), The Concept of the Free Society, „The Monist” 69 (2), s. 207– 215.
Bocheński J.M. (1993), Przyczynek do filozofii przedsiębiorstwa przemysłowego, przeł. J. Garewicz, w: J.M. Bocheński, Logika i filozofia, red. J. Parys, Biblioteka Współczesnych Filozofów, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Bunge M. (1979), Treatise on Basic Philosophy, vol. 4: Ontology II: A World of Systems, Dordrecht – Boston – London: D. Reidel Publishing Company.
Ingarden R. (1972), Książeczka o człowieku, Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Ingarden R. (1974), Wstęp do fenomenologii Husserla, przeł. A. Półtawski, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Ingarden R. (1987), Spór o istnienie świata, t. I, t. II, cz. 1 i 2, wyd. III, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Kaczmarek J. (2008), Indywidua. Idee. Pojęcia. Badania z zakresu ontologii sformalizowanej, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Kaczmarek J. (2016), Atom ontologiczny: atom substancji, „Przegląd Filozoficzny – Nowa Seria” 4 (100), s. 109–124.
Rawls J. (1971), A Theory of Justice, Cambridge, MA: Harvard University Press.
Rawls J. (1993), Political Liberalism, New York: Columbia University Press.
Rawls J. (1999), The Law of Peoples, Cambridge, MA: Harvard University Press.
Rawls J. (2001), Justice as Fairness: A Restatement, red. E. Kelly, Cambridge, MA: Harvard University Press.
Stróżewski W. (2003), Ontologia, Kraków: Znak – Aureus.
Wenar L. (2021), John Rawls, w: E.N. Zalta (red.), The Stanford Encyclopedia of Philosophy, Summer 2021 Edition, https://plato.stanford.edu/archives/sum2021/entries/rawls/.
Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Janusz Kaczmarek
1
ORCID: ORCID

  1. Uniwersytet Łódzki, Instytut Filozofii, ul. Lindleya 3/5, 90-131 Łódź

Ta strona wykorzystuje pliki 'cookies'. Więcej informacji