Wyniki wyszukiwania

Filtruj wyniki

  • Czasopisma
  • Autorzy
  • Keywords
  • Date
  • Typ

Wyniki wyszukiwania

Wyników: 3
Wyników na stronie: 25 50 75
Sortuj wg:

Abstrakt

Konosamenty są zbywalnymi papierami wartościowymi, co oznacza że mogą być przenoszone w obrocie na inne osoby. Niektóre z nich mają jednak jeszcze dodatkową cechę obiegowości, dla określenia której używa się terminu negotiability. Termin ten bywa często w praktyce utożsamiany z pojęciem zbywalności (transferability), lecz ich prawne znaczenie się nie pokrywa. W systemach anglosaskich odnotować należy zróżnicowanie powiązanych z tym terminem skutków prawnych, w szczególności pomiędzy prawem brytyjskim i amerykańskim. Istotną rolę odegrała w tym kontekście doktryna „privity of contract”. Odrębności dotyczą także prawa kontynentalnego. Wpływa to ostatecznie na pozycję prawną i zakres nabytych uprawnień legitymowanych posiadaczy konosamentów uznawanych za negotiable, w tym także na uzyskanie przez nich uprawnień do dochodzenia od przewoźnika roszczeń związanych z uszkodzeniem ładunku.

Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Maria Dragun-Gertner

Abstrakt

Koncepcja kontroli nad zapisem elektronicznym jest centralnym założeniem Ustawy wzorcowej o zbywalnych zapisach elektronicznych UNCITRAL. Wskazuje ona metodę określenia strony, której przysługują prawa ucieleśnione w zbywalnym zapisie elektronicznym. Celem niniejszego artykułu jest przedstawienie najistotniejszych kwestii związanych z dokumentami i instrumentami, pełniącymi w obrocie morskim funkcję obiegową, dla których Ustawa wzorcowa stworzyła ramy prawne, gdy przyjmą postać zapisów elektronicznych.

Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Maria Dragun-Gertner

Abstrakt

Konosament jest jednym z najważniejszych dokumentów przewozowych w handlowym obrocie morskim. Ze względu na pewne cechy umowności, które przejawia, bywa on błędnie utożsamiany z umową przewozu ładunku drogą morską. Celem niniejszego artykułu jest przedstawienie takich cech konosamentu, które wykluczają zrównanie tego dokumentu z umową przewozu ładunku drogą morską. Konosament nie jest umową, a jednostronnym oświadczeniem woli przewoźnika, w którym przewoźnik potwierdza przyjęcie ładunku na statek i zobowiązuje się do jego wydania legitymowanemu odbiorcy w porcie przeznaczenia. Konosament jest dokumentem przewozowym na ładunek i to-warowym papierem wartościowym. Z tego też względu o konosamencie nie można także powiedzieć, że jest jedynie dowodem zawarcia umowy przewozu ładunku drogą morską.
Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Marta Galewska
1

  1. Wydział Prawa i Administracji UG

Ta strona wykorzystuje pliki 'cookies'. Więcej informacji