Wyniki wyszukiwania

Filtruj wyniki

  • Czasopisma
  • Autorzy
  • Słowa kluczowe
  • Data
  • Typ
  • Język

Wyniki wyszukiwania

Wyników: 88
Wyników na stronie: 25 50 75
Sortuj wg:

Abstrakt

Artykuł zawiera analizę bibliometryczną i zwięzły przegląd dorobku Jerzego Myślińskiego (1934–2022). Ustalono, że w okresie 1957–2015 autor opublikował 287 publikacji naukowych w większości poświęconych historii mediów (81%), w tym 25 monografii, 30 rozpraw zamieszczonych w pracach zbiorowych oraz 232 artykuły i recenzję. Analiza cytowań przekonuje, że Myśliński był jednym z najwyżej cytowanych historyków prasy polskiej w latach 1960–2010.
Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Władysław Marek Kolasa
1
ORCID: ORCID

  1. Instytut Nauk o Informacji, Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN, ul. Podchorążych 2 PL 30-084 Kraków

Abstrakt

Przedmiotem artykułu jest stan komunikacji społecznej w Polsce w latach 1980–1981. Autor, odwołując się do różnorodnych źródeł i literatury przedmiotu, doszedł do wniosku, że w badanym okresie wystąpiło nie tylko zjawisko ograniczonego pluralizmu informacyjnego, ale też swoistego buntu medialnego, czego wymowny dowód stanowiły liczne biuletyny wydawane poza cenzurą i wizualna propaganda uliczna.
Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Tomasz Mielczarek
1
ORCID: ORCID

  1. Instytut Mediów, Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej, Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach, ul. Uniwersytecka 17 PL 25-406 Kielce

Abstrakt

The main aim of the article was to present two emerging discourses of contemporary historiography in the field of digital media. In the first example, the authors present the thought of Niels Brügger, called the Web History and Web-minded historiography, which concentrates upon the digital source itself. The other school is marked by the works of Friedrich Kittler and Wolfgang Ernst, and called media archaeology. It underlines the concept of the medium itself as a primary object of research.

Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Wiktor Werner
ORCID: ORCID
Adrian Trzoss
ORCID: ORCID

Abstrakt

Sprawozdanie z działalności Komisji Prasoznawczej PAN, Oddział w Krakowie za lata 1973–2022. Na podstawie materiałów archiwalnych przedstawiono genezę powstania Komisji, jej profil, sposób działania, liczebność członków, ich afiliację i ewolucję badań.
Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Jolanta Chwastyk-Kowalczyk
1
ORCID: ORCID

  1. Instytut Mediów, Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej, Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach ul. Uniwersytecka 17 PL 25-406 Kielce

Abstrakt

Artykuł ukazuje dzieje i tematykę „Rocznika Historii Prasy Polskiej” (1998–2022), ze szczególnym uwzglę-dnieniem lat 2018–2022.
Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Ewa Wójcik
1
ORCID: ORCID

  1. Instytut Nauk o Informacji, Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN, ul. Podchorążych 2 PL 30-084 Kraków

Abstrakt

In the article, the authors propose a typology of political knowledge from online learning activities and test its validity in an empirical qualitative study. The essence of their proposal is that meaningful study of the process of acquiring knowledge (rational analysis of factors modifying attitudes) must take into account both the perspective of the citizen (the demand for information) and an analysis of the publicly available knowledge (the supply of information). The authors distinguish three main methods of acquiring information: heuristic, reflective, and by-product learning. They note the importance of generational factors in shaping the cognitive activity of Internet users. There has been a gradual increase in the importance of source management, with simultaneous alienation and skepticism towards information obtained on the Internet. While the authors’ analysis is restricted to the Internet, their approach is not reductionist in that they consider the internet to be a medium for traditional media and its influence on civic attitudes.

Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Michał Wenzel
Maciej Kryszczuk

Abstrakt

Artykuł przedstawia jeden z mechanizmów kształtujących decyzje polityczne we współczesnych systemach demokratycznych, nazwany „demokracją ad hoc”. Polega on na podejmowaniu decyzji politycznych, przyjmujących postać uregulowań o charakterze ogólnym i abstrakcyjnym, na podstawie przesłanek o charakterze jednostkowym. Po zdefiniowaniu i określeniu istoty demokracji ad hoc ukazano typowy przebieg oraz przykłady ilustrujące, jak również wskazano na najważniejsze konsekwencje jego występowania. W dalszej części zanalizowano mechanizmy prowadzące do wytwarzania się demokracji ad hoc. Przedstawione wyjaśnienie zakłada, że podstawowym jej źródłem jest interferencja wewnętrznie niespójnych logik działania trzech podmiotów funkcjonujących w sferze polityki: mediów relacjonujących wydarzenia polityczne, społeczeństwa formułującego oczekiwania wobec systemu politycznego oraz decydentów politycznych działających w obrębie tego systemu. Na koniec postawiono hipotezę mówiącą, iż na oddziaływanie demokracji ad hoc szczególnie silnie są narażone systemy społeczne w fazie nasilonych zmian i procesów demokratyzacyjnych. Hipoteza ta została uzasadniona i uprawdopodobniona przez wskazanie przesłanek odnoszących się do Polski w okresie transformacji systemowej.

Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Wiktor Szewczak
Pobierz PDF Pobierz RIS Pobierz Bibtex

Abstrakt

The following paper discusses the issue of the historical policy of Polish authorities in the area of social media. In the last few years, narratives about the past in the perspective of historical policy have been becoming an ever more important part of social lives, especially when they become a field of struggle between conflicted nations. The main hypothesis is whether historical policy narratives in Poland are built upon ahistorical thinking and its categories such myths and arche-types. The auxiliary questions concentrate on the context of those narratives as the authors propose three models for the historical policy roles – areas where historical policy adopted already existing narratives, those which are antagonised, and a “new” one that did not previously exist in social media. In the end, the authors conclude that ahistorical thinking is still dominant in Polish society and social media have become a new tool for political propaganda in the area of history.
Przejdź do artykułu

Bibliografia

Białous, Maciej, Piotr Gliński. „Internet jako medium pamięci zbiorowej młodych ludzi. Przykład sieciowej aktywności wokół filmu «Miasto 44»”. Studia Podlaskie XXIV (2016): 315–327.
Bilewicz, Michał, Dominika Bulska, Maria Babińska, Agnieszka Haska, Mikołaj Winiewski. „Marzec w lutym? Studium stosunku Polaków do Żydów i historii Holokaustu w kontekście debaty wokół ustawy o IPN, Nauka 2 (2018): 7–41.
Bodys, Marta. „Rola mediów społecznościowych w komunikacji partii politycznych i podejmowaniu decyzji wyborczych przez ich wyborców”. Political Preferences 12 (2016): 165–180.
Chrobaczyński, Jacek. „Polityka historyczna w Polsce po roku 2015. Kilka uwag i refleksji historyka”. Chorzowskie Studia Polityczne 12 (2016): 45–77.
Chwedoruk, Rafał. Polityka Historyczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2018.
Czyżowski, Daniel, Leszek Porębski. „Media społecznościowe w kampanii wyborczej. Wykorzystanie Twittera w polskich wyborach parlamentarnych w roku 2015”. Studia Politologiczne 45 (2017): 165–179.
Fuchs, Christian. Nationalism on the Internet: Critical Theory and Ideology in the Age of Social Media and Fake News. New York: Routledge, 2019.
Gawin, Dariusz. „Powstanie Warszawskie a powojenne spory o kształt polskiego patriotyzmu”. http://www.polskietradycje.pl/artykuly/widok/381 (dostęp: 31.12.2020).
Grabski, Andrzej Feliks. „O problemach badania struktury i dynamiki świadomości historycznej”. W Świadomość Historyczna Polaków, red. Jerzy Topolski, 34–72. Łódź: Wydaw. Łódzkie, 1981.
Jenkins, Henry. Confronting The Challenges Of Participatory Culture. Cambridge: MIT Press, 2009.
Jenkins, Henry, Mizuko Ito, Danah Boyd. Participatory culture in a networked era: A conversation on youth, learning, commerce, and politics. Cambridge: Wiley, 2015.
Kamińska, Agnieszka. „Romantyzm celów i pozytywizm środków. Od Gdyni do Gdyni”. http://tradycjegospodarcze.pl/tekst/120 (dostęp: 16.12.2020).
Klymenko, Lina. „Forging Ukrainian national identity through remembrance of World War II”. National Identities 22, 2 (2020): 133–150.
Komunikat z badań nr 68/2016 Świadomość historyczna Polaków, CBOS, oprac. Marta Bożewicz. Warszawa 2016. https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2016/K_068_16.PDF (dostęp: 16.12.2020).
Komunikat z badań nr 84/2018 Wołyń 1943 – pamięć przywracana, CBOS, oprac. Marcin Herrmann. Warszawa 2018. https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2018/K_084_18.PDF (dostęp: 16.12.2020).
Kowalczyk, Maciej. „Polska polityka historyczna w ustawach dekomunizacyjnych i dezubekizacyjnych”. Sensus Historiae XXXVI (2019): 35–55.
Lévi‑Strauss, Claude. La pensée sauvage. Paryż: Plon, 1962.
Lande, Jan. „Program PiS a polityka historyczna. Nasza analiza”. https://historia.org.pl/2015/09/15/program‑pis‑a‑polityka‑historyczna‑nasza‑analiza/ (dostęp: 2.02.2021).
Lubecka, Joanna. „Auschwitz? Nigdy nie słyszałem…”. https://przystanekhistoria.pl/pa2/tematy/polityka‑historyczna/61680,Auschwitz‑Nigdy‑nie‑slyszalem.html (dostęp: 2.01.2021).
Malendowicz, Paweł. „Marsz Niepodległości, czyli inna Europa jest możliwa”. Annales Universitatis Mariae Curie‑Skłodowska, sectio K–Politologia 23, 2 (2016): 195–206.
Maternicki, Jerzy. „Historia – kultura historyczna – świadomość historyczna”. Wiadomości Historyczne 5–6 (1984): 30.
Matuszewski, Paweł, Katarzyna Grzybowska‑Walecka. „Co się podoba internautom w polityce? Facebook w kampanii prezydenckiej w Polsce w 2015 roku”. E‑Politikon XVI (2015): 33–56.
Matuszewski, Paweł. „Wykorzystanie mediów informacyjnych w dyskusjach politycznych na Facebooku”. Studia Medioznawcze 72 (2018): 27–43.
Matuszewski, Paweł, Gabriella Szabo. „Are Echo Chambers Based on Partisanship? Twitter and Political Polarity in Poland and Hungary”. Social Media + Society 2, 2 (2019): 1–14.
Ostromęcki, Jakub. „Historia za kratami”. Do Rzeczy 51, 404 (2020): 61–64.
Paczkowski, Andrzej. „«Druga wojna o przeszłość». Rola przeszłości w polityce okresu transformacji”. https://xxpzhp.umcs.lublin.pl/Referaty/Andrzej%20Paczkowski,%20Druga %20wojna%20o%20przesz%C5%82o%C5%9B%C4%87.pdf (dostęp: 2.02.2021).
Program Prawa i Sprawiedliwości 2014. Warszawa 2014.
Rutten, Ellen, Julie Fedor, Vera Zvereva. Conflict and New Media: Web Wars in PostSocialist States. London and New York: Routledge, 2013.
Rutten, Eellen. “Why Digital Memory Studies Should Not Overlook Eastern Europe's Memory Wars”. W Memory and Theory in Eastern Europe, red. Uilleam Blacker, Alexander Etkind, Julie Fedor, 219–232. New York: Palgrave Macmillan, 2013.
Serafiński, Krzysztof. „Kult Żołnierzy Wyklętych”. https://liberte.pl/kult‑zolnierzy‑wykletych/ (dostęp: 31.12.2020).
Sobczyk, Michał. „Patroni wyklęci”. https://www.tygodnikprzeglad.pl/patroni‑wykleci/ (dostęp: 31.12.2020).
Strachowski, Michał, „Łukasz Jasina: Powstanie należałoby nazwać zupełnie inaczej”. https://teologiapolityczna.pl/rozmowa‑z‑lukaszem‑jasina (dostęp: 31.12.2020).
Szułdrzyński, Michał. „Czym jest pedagogika wstydu”. https://www.przewodnik‑katolicki.pl/ Archiwum/2018/Przewodnik‑Katolicki‑7‑2017/Opinie/Czym‑jest‑pedagogika‑wstydu (do-stęp: 31.12.2020).
Tomczak, Marcin. „Memory laws — definiowanie oraz współczesne występowanie praw pamięci”. Sensus Historiae XXXVI (2019): 69–82.
Topolski, Jerzy. „Świat bez historii”. W Teoretyczne problemy wiedzy historycznej. Antologia tekstów, red. Ewa Domańska, 50–67. Poznań: Wydawnictwo Nauka i Innowacje, 2016.
Trzoss, Adrian. „Cyfrowy Homo Ludens. Historia Jako Element Obszaru Rozrywki Na Portalu społecznościowym Youtube”. W Popularyzacja Nauk Historycznych – Teoria i Praktyka. Zbiór Studiów, red. Dominika Gołaszewska‑Rusinowska, Małgorzata Mielewska, Tomasz Sińczak, 193–209. Toruń: Instytut Promocji Historii, 2018.
War and Memory in Russia, Ukraine and Belarus, red. Julie Fedor, Markku Kangaspuro, Jussi Lassila, Tatiana Zhurzhenko. Cham: Palgrave Macmillan, 2017.
Werner, Wiktor. „Historyczność i mit. Między rozróżnieniem a samookreśleniem”. W Narracje o Polsce, red. Bartosz Korzeniewski, 85 – 96. Poznań: Wydawnictwo PTPN, 2009.
Werner, Wiktor. „Historyczność i środki jej wyrazu. Przeszłość, teraźniejszość i perspektywy przyszłości”. W E‑Kultura, e‑nauka, e‑społeczeństwo, red. Bożena Płonka‑Syroka, Marta Staszczak, 15–28. Wrocław: Oficyna Wydawnicza Arboretum, 2008.
Werner, Wiktor, Adrian Trzoss, Dawid Gralik. „Historia i YouTube. Narracja historyczna w dobie Web 2.0”. Nauka 3, (2020): 119–140.
Włodarczyk, Łukasz. „Lajki, memy, fejki – odbicia polityki historycznej na Facebooku widziane przez pryzmat popkultury”. Historyka. Studia Metodologiczne 48 (2018): 197– 213.
White, Hayden. „Znaczenie narracyjności dla przedstawiania rzeczywistości”. W Poetyka pisarstwa historycznego, red. Hayden White, Ewa Domańska, Marek Wilczyński, 135–170. Kraków: Universitas, 2000.
White, Hayden. „Tekst historiograficzny jako artefakt literacki”. W Poetyka pisarstwa historycznego, red. Hayden White, Ewa Domańska, Marek Wilczyński, 78–109. Kraków: Universitas, 2000.
Wolff‑Powęska, Anna. „Polskie spory o historię i pamięć. Polityka historyczna”. Przegląd Zachodni 1 (2007): 3–44.
Quattrociocchi, Walter, Antonio Scala, Cass r. Sunstein. “Echo chambers on Facebook”. 13 czerwca 2016. (dostęp: online: 02.01.2021, https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=2795110).
Ziętek‑Wielomska, Magdalena. „Niemcy jako ofiary Polaków. Przyczyny wybuchu II wojny światowej w oczach niemieckich rewizjonistów historycznych”. Pro Fide Rege et Lege 2, 82 (2019): 89–208.
Zychowicz, Piotr. Pakt Ribbentrop‑Beck, czyli jak Polacy mogli u boku III Rzeszy pokonać Związek Sowiecki. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis, 2012.
Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Dawid Gralik
1
ORCID: ORCID
Adrian Trzoss
1
ORCID: ORCID

  1. Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Wydział Historii
Pobierz PDF Pobierz RIS Pobierz Bibtex

Abstrakt

Jakie są początki współczesnych rozwiązań infrastruktury komunikacyjnej? Co to jest „sztuczna inteligencja” i co naśladuje w „inteligencji naturalnej”? Czy dokładność, wiarygodność i obiektywność sztucznej inteligencji służy wsparciu dziennikarzy czy też staje się powoli ich wrogiem ze względu na automatyzację procesów redakcyjnych i wydawniczych? Oto wprowadzenie do dwuczęściowej analizy zagadnienia dotyczącego sztucznej inteligencji (SI) o doniosłym znaczeniu dla dziennikarstwa, z którym wiążą się zarówno duże nadzieje, jak i obawy.
Przejdź do artykułu

Bibliografia

Edwards A.J., Wechsler, David (1896–1981), [w:] Encyclopedia of intelligence, red. R.J. Sternberg, New York 1994, vol. 1, pp. 1134–1136.
Effros M., Poor H.V., Claude Shannon: His Work and Its Legacy, Published with the permission of the EMS Newsletter: reprinted from N°103 (March 2017).
Fischer B., Autorskoprawne konteksty sztucznej inteligencji, [w:] Internet. Cyberpandemia, red. A. Gryszczyńska, G. Szpor, Warszawa 2020.
Fischer B., Piskorz‑Ryń A., Artificial intelligence in the context of data governance, “International Review of Law, Computers & Technology” 2021, vol. 35.
Gardner H., Multiple Intelligences: New Horizons in Theory and Practice, New York 2006.
Grzelańczyk P., Systemy eksperckie w diagnostyce środków transportu, „Logistyka” 2012, nr 3.
Kaplan A., Haenlein M., Siri, Siri, in my hand: Who’s the fairest in the land? On the interpretations, illustrations, and implications of artificial intelligence, “Business Horizons” 2019, no. 62 (1).
Kiełtyka L., Wykorzystanie systemów eksperckich w zarządzaniu wiedzą, „Organizacja i Zarządzanie” 2013, nr 53.
Kobie N., Reuters is taking a big gamble on AI‑supported journalism, https://www.wired.co.uk/article/reuters‑artificial‑intelligence‑journalism‑newsroom‑ai‑lynx‑insight [dostęp: 1.08.2021].
Mainzer K, Künstliche Intelligenz — Wann übernehmen die Maschinen?, DOI 10.1007/978‑3‑662‑48453‑1, Berlin – Heidelberg 2016.
Micklethwait J., The future of news https://www.bloomberg.com/news/articles/2018‑05-03/john‑micklethwait‑the‑future‑of‑news [dostęp: 2.08.2021].
Peiser J., The rise of the robot reporter, https://www.nytimes.com/2019/02/05/business/media/artificial‑intelligence‑journalism‑robots.html
Skalfist P., Mikelsten D., Teigens V., Sztuczna inteligencja: czwarta rewolucja prze-mysłowa, Cambridge – Stanford 2020.
Vernon P.A., Philip Ewart (1905–1987), [w:] Encyclopedia of human intelligence, red. R.J. Sternberg, New York 1994.
Zalatimo S., Entering the next century with a new Forbes experience, https://www.forbes.com/sites/forbesproductgroup/2018/07/11/entering‑the‑next‑century‑with‑a‑new‑forbes-‑experience/?sh=7eaf0ac83bf4 [dostęp: 2.08.2021].
Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Bogdan Fischer
1
ORCID: ORCID

  1. Instytut Prawa i Ekonomii Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN ul. Podchorążych 2, PL 30-084 Kraków

Abstrakt

Artykuł analizuje rolę czasopism społeczno-kulturalnych wydawanych przez mniejszości narodowe i etniczne oraz grupy imigranckie. Wychodząc z definicji tego segmentu prasy oraz rozpatrując jej miejsce w komunikowaniu międzykulturowym zostały wyszczególnione trzy modele funkcjonowania tego rodzaju czasopism. W modelu pierwszym poszczególne tytuły dążą do upodmiotowienia własnej społeczności w sferze publicznej poprzez podkreślanie wspólnoty losów z większością. Z kolei w modelu drugim upodmiotowienie odbywa się poprzez akcentowanie różnic. Model trzeci natomiast dotyczy tych czasopism, których już sama obecność nadaje społeczności podmiotowość.

Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Krzysztof Wasilewski
ORCID: ORCID

Abstrakt

Artykuł zawiera analizę jednego z kierunków przemian praktyk autobiograficznych prowadzonych w Internecie, czyli spadek znaczenia utrwalania i archiwizowania treści autobiograficznych, który następuje wraz ze wzrostem popularności przekazów efemerycznych, na przykład wiadomości usuwanych automatycznie po jednokrotnym wyświetleniu. Wskazany kierunek przemian praktyk autobiograficznych w środowisku sieciowym zilustrowano przykładami takich formatów, jak internetowe strony domowe, blogi, platforma społecznościowa Facebook czy aplikacja Snapchat. Przedstawiono kolejne stadia procesu ewolucji praktyk autobiograficznych online, jednak należy nadmienić, że proces ten ma charakter ciągły i jego poszczególne etapy się przenikają. Zarysowany kierunek przemian praktyk autobiograficznych w internecie jest w niniejszym artykule analizowany w odniesieniu do procesualnej teorii mediów i koncepcji zwrotu efemerycznego.
Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Marta Więckiewicz-Archacka
1
ORCID: ORCID

  1. University of Warmia and Mazury in Olsztyn

Abstrakt

W latach 2016–2018 Google poprzez specjalny fundusz wspierał finansowo dziennikarstwo europejskie w realizacji projektów innowacyjnych. Przedmiotem artykułu jest analiza ponad 600 opublikowanych na stronach internetowych Google Digital News Initiative opisów projektów, które uzyskały finansowanie. Badanie miało na celu uchwycenie ogólnego obrazu innowacji cyfrowych wdrażanych w ramach konkurujących projektów oraz ustalenie, czy język opisów ujawnia, jak podmioty uczestniczące w programie definiują swoją wizję innowacji cyfrowych w dziennikarstwie.
Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Piotr Andrusiewicz
1
ORCID: ORCID

  1. Instytut Nauk o Informacji, Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN, ul. Podchorążych 2, PL 30-084 Kraków

Abstrakt

Samoregulacja mediów może mieć istotny wpływ na kształtowanie się kultury dziennikarskiej i poziomu etycznego mediów. Jej skuteczność jest jednak uzależniona od stopnia instytucjonalizacji narzędzi samoregulacyjnych i ich powszechnej akceptacji. Różny jest ten poziom w różnych systemach medialnych, co często warunkowane jest historycznie. Artykuł za cel przyjmuje prezentację historycznego rozwoju samoregulacji trzech systemów medialnych (francuskiego, brytyjskiego i fińskiego) wpisujących się w trzy różne modele systemów medialnych opisane przez Daniela Hallina i Paolo Manciniego i zestawienie ich z rozwojem samoregulacji mediów w Polsce.
Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Paweł Urbaniak
Słowa kluczowe media interfejsy komunikacja

Abstrakt

Trudno wyobrazić sobie postęp bez udziału mediów. Czy powinniśmy ufnie patrzeć na zmiany dokonujące się za ich pośrednictwem?
Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Piotr Celiński
1

  1. Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie

Abstrakt

W czasach mediów społecznościowych granica tego, co pokazujemy jako prawdziwe, a co fałszywe, jest coraz cieńsza. Decyzja, jak prezentujemy siebie w mediach społecznościowych, ma niebagatelny wpływ na nasz psychiczny dobrostan.
Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Magdalena Iwanowska
1

  1. Zakład Psychologii Ekonomiczneji Psychologii Organizacji, Uniwersytet Gdański

Abstrakt

Otym, że zasięg i skala internetu wprowadzają zmianę cywilizacyjną niezależnie od tego, jakie technologie są najpopularniejsze, opowiada Kamil Śliwowski z Fundacji Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego.
Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Kamil Śliwowski
1

  1. Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego

Abstrakt

Research on participation of social media users has contributed to our understanding of modern citizenship, civic engagement, and contemporary public sphere. Despite a growing interest in participatory practices in social media little is known about the factors affecting political participation of social media users. Based on an online survey of 700 social media users in Poland, this study examines the relationship between social capital (defined at the individual level as a resource embedded in personal networks) and political participation. It has been established that there is a contradictory relationship between social capital and participatory activities of social media users. Apparently, differences between the resources that are only embedded in personal networks on the one hand, and those that can be mobilized for purposive actions on the other, matter when association between social capital and political participation is considered. Moreover, the presence of these resources significantly varies across different types of social relations (family, friends and acquaintances) of respondents engaged in different participatory actions.

Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Kamil Filipek

Abstrakt

Standing waves and acoustic heating in a one-dimensional resonator filled with chemically reacting gas, is the subject of investigation. The chemical reaction of A → B type, which takes place in a gas, may be reversible or not. Governing equations for the sound and entropy mode which is generated in the field of sound are derived by use of a special mathematical method. Under some conditions, sound waves propagating in opposite directions do not interact. The character of nonlinear dynamics of the sound and relative acoustic heating or cooling depends on reversibility of a chemical reaction. Some examples of acoustic heating in a resonator are illustrated and discussed.
Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Anna Perelomova
Weronika Pelc-Garska

Abstrakt

Czym są nieprawdziwe informacje w internecie i jak naukowcy z nimi walczą?
Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Piotr Karwowski

Abstrakt

Heat flow in heterogeneous media with complex microstructure follows tortuous path and therefore determination of temperature distribution in them is a challenging task. Two-scales, micro-macro model of heat conduction with phase change in such media was considered in the paper. A relation between temperature distribution on the microscopic level, i.e., on the level of details of microstructure, and the temperature distribution on the macroscopic level, i.e., on the level where the properties were homogenized and treated as effective, was derived. The expansion applied to this relation allowed to obtain its more simplified, approximate form corresponding to separation of micro- and macro-scales. Then the validity of this model was checked by performing calculations for 2D microstructure of a composite made of two constituents. The range of application of the proposed micro-macro model was considered in transient states of heat conduction both for the case when the phase change in the material is present and when it is absent. Variation of the effective thermal conductivity with time was considered and a criterion was found for which application of the considered model is justified.

Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Mirosław Seredyński
Piotr Łapka
Piotr Furmański
Jerzy Banaszek

Abstrakt

Dążenie do zmierzenia i przetłumaczenia otaczającej rzeczywistości na dający się przetwarzać komputerowo cyfrowy język stało się dominującym motywem współczesnej fazy kapitalizmu. Ma to konsekwencje dla sposobu postrzegania ludzkiego ciała. Stawiam tezę, że wraz z rozwojem technologii ubieralnych staje się ono obszarem kapitalistycznej eksploatacji. Dane, pozyskiwane dzięki urządzeniom ubieralnym bezpośrednio z ciała, mogą być wykorzystywane do zarządzania nim. W tym artykule tendencja do mierzenia wszelkich aspektów własnego życia i zachodzących w ciele procesów, wraz z towarzyszącym jej przekonaniem, że poddają się one ilościowym określeniom, nazwana będzie wydobywaniem danych z samego siebie. Artykuł ma na celu prześledzenie ideologicznych przesłanek warunkujących funkcjonowanie technologii ubieralnych, a także naświetlenie jak konkretne przekonania i regulatywne koncepcje ich dotyczące zostały wplecione w materię codzienności i poddane naturalizacji.
Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Paulina Grajeta

Abstrakt

Pluralistyczny dostęp poszczególnych partii i środowisk politycznych do mediów uznawany jest za jeden z fundamentów demokracji. Odwołując się do danych dotyczących obecności polityków w najważniejszych telewizyjnych i radiowych programach publicystycznych oraz danych dotyczących rynkowego zasięgu poszczególnych nadawców, artykuł analizuje wpływ, jaki poszczególne środowiska polityczne miały na polską medialną sferę publiczną w okresie od listopada 2015 do grudnia 2017 roku. Artykuł zmierza w stronę opisu normatywnego, dostarczającego odpowiedzi na pytanie, czy i w jakim stopniu poszczególne partie polityczne są nad- lub niedoreprezentowane w medialnej sferze publicznej. Odpowiedź umożliwia zestawienie uzyskanych danych z liberalno-przedstawicielskim modelem sfery publicznej we współczesnych demokracjach (Ferree, Gamson, Gerhards i Rucht 2002). Autorzy wnioskują, że polska sfera publiczna mieści się w demokratycznych standardach wyznaczonych przez przyjęte do analizy modele, choć zarówno nadawcy publiczni jak i prywatni mają problemy z zachowaniem odpowiedniego poziomu reprezentatywności różnych partii w swoich stacjach.
Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Anna Piechocka
Beata Królicka
Radosław Sojak
Pobierz PDF Pobierz RIS Pobierz Bibtex

Abstrakt

Media będące głównym źródłem informacji o polityce kształtują opinie, postawy i zachowania odbiorców. Wpływ na ten proces ma nasilająca się w ostatnich latach polaryzacja i upartyjnienie polskich mediów, które zamiast obiektywnej informacji oferują przekaz jednostronny, zgodny z preferencjami politycznymi odbiorców, wzmacniający poczucie tożsamości i intensyfikujący wzajemną niechęć pomiędzy zwolennikami poszczególnych opcji. Celem niniejszego artykułu jest sprawdzenie, czy i w jakim stopniu konsumpcja mediów (tradycyjnych i nowych) wpłynęła na wykształcenie negatywnej identyfikacji partyjnej w 2015 i 2019 roku. Wyniki analiz przeprowadzonych z wykorzystaniem danych PGSW pokazują, że regularne korzystanie z mediów, w szczególności z telewizji i mediów społecznościowych, zwiększa szanse na wykształcenie negatywnej identyfikacji partyjnej. Wpływ mediów jest do pewnego stopnia zależny od politycznego wyrobienia, nie zależy natomiast od zgodności przekazu medialnego ze światopoglądem badanych.
Przejdź do artykułu

Bibliografia

1. Bakshy, Eytan, Messing Solomon, Adamic Lada A. 2015. Exposure to ideologically diverse news and opinion on Facebook. Science, 348: 1130–32. DOI: 10.1126/science.aaa1160.
2. Barber, Michael, Nolan McCarty. 2015. Causes and Consequences of Polarization. Political Negotiation: A Handbook, 15–58. DOI: 10.1017/CBO9781316091906.002.
3. Baumeister, Roy, Ellen Bratslavsky, Catrin Finkenauer, Kathleen Vohs. 2001. Bad Is Stronger than Good. Review of General Psychology, 5: 323–370. DOI: 10.1037/1089-2680.5.4.323.
4. Boxell, Levi, Gentzkow Matthew, Shapiro Jesse M. 2017. Greater Internet use is not associated with faster growth in political polarization among US demographic groups. Proceedings of the National Academy of Sciences, 114, 40: 10612–10617. DOI: 10.1073/pnas.1706588114.
5. Brewer, Marilynn B. 1991. The Social Self: On Being the Same and Different at the Same Time. Personality and Social Psychology Bulletin, 17, 5: 475–82. DOI: 10.1177/0146167291175001.
6. Cacioppo, John, Gary Berntson. 1994. Relationship between Attitudes and Evaluative Space: A Critical Review, with Emphasis on the Separability of Positive and Negative Subtrates. Psychological Bulletin, 115: 401–23. DOI: 10.1037/0033-2909.115.3.401.
7. Campbell, Angus, Philip E. Converse, Warren E. Miller, Donald E. Stokes. 1960. The American voter. Oxford, England: John Wiley.
8. Carlson, Jon, Mayra Chavez, Luis Miramontes, Abraham Olivares, Llonel Onsurez. 2009. Political Party Realignment in Mexico: Fragmentation, Consolidation, and Party Identification. SSRN Electronic Journal. DOI: 10.2139/ssrn.1472555.
9. Caruana, Nicholas J., R. Michael McGregor, Laura B. Stephenson. 2015. The Power of the Dark Side: Negative Partisanship and Political Behaviour in Canada. Canadian Journal of Political Science/Revue Canadienne de Science Politique, 48, 4: 771–89. DOI: 10.1017/S0008423914000882.
10. Conover, Pamela Johnston, Stanley Feldman. 2004. The Origins and Meaning of Liberal/Conservative Self-Identifications. Political psychology: Key readings. New York, NY, US: Psychology Press. DOI: 10.4324/9780203505984-11.
11. Crewe, Ivor. 1976. Party Identification Theory and Political Change in Britain. W: I. Budge, I. Crewe, D. Farlie, eds. Party Identification and Beyond. London: Wiley.
12. Garry, John. 2007. Making ‘party identification’ more versatile: Operationalisingthe concept for the multiparty setting. Electoral Studies, 26, 2: 346–358. DOI: 10.1016/j.electstud.2006.07.003.
13. Gawrońska-Nowak, Bogna, Piotr Lis, Joanna Konieczna-Sałamatin. 2021. Media and Populism. Springer Books, w: Trade Wins or Trade Wars: 161–70. Springer. https://ideas.repec.org/h/spr/sprchp/978-3-030-76997-0_8.html.
14. Grabe, Maria Elizabeth, Annie Lang, Shuhua Zhou, Paul David Bolls. 2000. Cognitive Access to Negatively Arousing News: An Experimental Investigation of the Knowledge Gap. Communication Research 27, 1: 3–26. https://doi.org/10.1177/009365000027001001.
15. Gutmann, Amy, Dennis Thompson. 2010. The Mindsets of Political Compromise. Perspectives on Politics, 8, 4: 1125–1143. DOI: 10.1017/S1537592710003270.
16. Hetherington, Marc J., Thomas J. Rudolph. 2015. Why Washington Won’t Work: Polarization, Political Trust, and the Governing Crisis. Why Washington Won’t Work. Chicago: University of Chicago Press. DOI: 10.7208/9780226299358.
17. Iyengar, Raghuram, Sangman Han, Sunil Gupta. 2009. Do Friends Influence Purchases in a Social Network? SSRN Scholarly Paper 1392172. Rochester, NY: Social Science Research Network. DOI: 10.2139/ssrn.1392172.
18. Iyengar, Shanto, Masha Krupenkin. 2018. The Strengthening of Partisan Affect. Political Psychology, 39: 201–18. DOI: 10.1111/pops.12487.
19. Iyengar, Shanto, Gaurav Sood, Yphtach Lelkes. 2012. Affect, Not Ideology: A Social Identity Perspective on Polarization. Public Opinion Quarterly, 76, 3: 405–31. DOI: 10.1093/poq/nfs038.
20. Iyengar, Shanto, Sean J. Westwood. 2015. Fear and Loathing across Party Lines: New Evidence on Group Polarization. American Journal of Political Science, 59, 3: 690–707. DOI: 10.1111/ajps.12152.
21. Johnston, Richard. 1992. Party Identification Measures in the Anglo-American Democracies: A National Survey Experiment. American Journal of Political Science, 36, 2: 542–59. DOI: 10.2307/2111490.
22. Klimkiewicz, Beata. 2021. The Public Sphere and the Changing News Media Environment in Poland: Towards Structural Polarisation. Javnost – The Public, 28, 1: 53–74. DOI: 10.1080/13183222.2021.1861408.
23. Kosiara-Pedersen, Karina, Kasper M. Hansen. 2015. Gender Differences in Assessments of Party Leaders. Scandinavian Political Studies, 38, 1: 26–48. DOI: 10.1111/1467-9477.12033.
24. Lelkes, Yphtach, Gaurav Sood, Shanto Iyengar. 2017. The Hostile Audience: The Effect of Access to Broadband Internet on Partisan Affect. American Journal of Political Science, 61, 1: 5–20. DOI: 10.1111/ajps.12237.
25. Levendusky, Matthew, Neil Malhotra. 2016. Does Media Coverage of Partisan Polarization Affect Political Attitudes? Political Communication, 33, 2: 283–301. DOI: 10.1080/10584609.2015.1038455.
26. Levendusky, Matthew S. 2013. Why Do Partisan Media Polarize Viewers? American Journal of Political Science, 57, 3: 611–23. DOI: 10.1111/ajps.12008.
27. Maggiotto, Michael A., James E. Piereson. 1977. Partisan Identification and Electoral Choice: The Hostility Hypothesis. American Journal of Political Science, 21, 4: 745–67. DOI: 10.2307/2110735.
28. Mason, Lilliana. 2013. The Rise of Uncivil Agreement: Issue Versus Behavioral Polarization in the American Electorate. American Behavioral Scientist, 57, 1: 140–59. DOI: 10.1177/0002764212463363.
29. Medeiros, Mike, Alain Noël. 2014. The Forgotten Side of Partisanship: Negative Party Identification in Four Anglo-American Democracies. Comparative Political Studies, 47, 7: 1022–46. DOI: 10.1177/0010414013488560.
30. Meeus, Wim, Rens Van De Schoot, Loes Keijsers, Seth J. Schwartz, Susan Branje. 2010. On the Progression and Stability of Adolescent Identity Formation: A Five-Wave Longitudinal Study in Early-to-Middle and Middle-to-Late Adolescence. Child Development, 81, 5: 1565–1581. DOI: 10.1111/j.1467-8624.2010.01492.x.
31. McGregor, Michael, R., Nicholas J. Caruana, Laura B. Stephenson. 2015. Negative Partisanship in a Multi-party System: The Case of Canada. Journal of Elections, Public Opinion and Parties, 25, 3: 300–316. DOI: 10.1080/17457289.2014.997239.
32. Mudde, Cas. 2017. Populism: An Ideational Approach. https://works.bepress.com/cas_mudde/121/.
33. Puglisi, Riccardo, James M. Snyder. 2011. Newspaper Coverage of Political Scandals. The Journal of Politics, 73, 3: 931–950. DOI: 10.1017/S0022381611000569.
34. Ray, Devin G., Diane M. Mackie, Robert J. Rydell, Eliot R. Smith. 2008. Changing Categorization of Self Can Change Emotions about Outgroups. Journal of Experimental Social Psychology, 44, 4: 1210–13. DOI: 10.1016/j.jesp.2008.03.014.
35. Reiljan, Andres. 2020. ‘Fear and Loathing across Party Lines’ (Also) in Europe: Affective Polarisation in European Party Systems. European Journal of Political Research, 59, 2: 376–396. DOI: 10.1111/1475-6765.12351.
36. Rekker, Roderik, Loes Keijsers, Susan Branje, Wim Meeus. 2019. The Formation of Party Preference in Adolescence and Early Adulthood: How and When Does It Occur in the Multiparty Context of the Netherlands? YOUNG 27, 1: 48–68. DOI: 10.1177/1103308818757037.
37. Richardson, Bradley M. 1991. European Party Loyalties Revisited. The American Political Science Review, 85, 3: 751–75. DOI: 10.2307/1963849.
38. Rogowski, Jon C., Joseph L. Sutherland. 2016. How ideology fuels affective polarization. Political Behavior, 38, 2: 485–508.
39. Rose, Richard, William Mishler. 1998. Negative and Positive Party Identification in Post-Communist Countries. Electoral Studies, 17, 2: 217–234. DOI: 10.1016/S0261-3794(98)00016-X.
40. Ruszkowski, Paweł, Andrzej Przestalski, Paweł Maranowski. 2020. Polaryzacja światopoglądowa społeczeństwa polskiego a klasy i warstwy społeczne. Collegium Civitas Press Warszawa.
41. Szczerbiak, Aleks. 2013. Poland (mainly) chooses stability and continuity: the October 2011 Polish Parliamentary election. Perspectives on European Politics and Society, 14, 4: 480–504.
42. Tajfel, Henri. 1979. Individuals and Groups in Social Psychology. British Journal of Social and Clinical Psychology, 18, 2: 183–90. DOI: 10.1111/j.2044-8260.1979.tb00324.x.
43. Tajfel, Henri, John Turner. 1979. An integrative theory of intergroup conflict. W: W. G. Austin. S Worchel. red. The social psychology of intergroup relations: 33–37. Monterrey, CA: Brooks/Cole.
44. Taylor, Shelley E. 1991. Asymmetrical effects of positive and negative events: The mobilization – minimization hypothesis. Psychological Bulletin, 110: 67–85.
45. Tworzecki, Hubert, Radoslaw Markowski. 2014. Knowledge and Partisan Bias: An Uneasy Relationship. East European Politics & Societies, 28: 836–62. DOI: 10.1177/0888325414535626.
46. Van Bavel, Jay J., Elizabeth A. Harris, Philip Pärnamets, Steve Rathje, Kimberly C. Doell, Joshua A. Tucker. 2021. Political psychology in the digital (mis)information age: A model of news belief and sharing. Social Issues and Policy Review, 15: 84–113. DOI: 10.1111/sipr.12077.
47. Vlachová, Klára. 2001. Party Identification in the Czech Republic: Inter-Party Hostility and Party Preference. Communist and Post-Communist Studies, 34, 4: 479–99. DOI: 10.1016/S0967-067X(01)00015-0.
48. Webster, Steven, Alan Abramowitz. 2017. The Ideological Foundations of Affective Polarization in the U.S. Electorate. American Politics Research, 45: 621–647. DOI: 10.1177/1532673X17703132.
49. Wenzel, Michał, Marta Żerkowska-Balas. 2018. Reading, Writing and Political Competence. Polish Sociological Review, 2, 202: 147–165. DOI: 10.26412/psr202.01.
50. Zhong, Chen-Bo, Katherine Phillips, Geoffrey Leonardelli, Adam Galinsky. 2008. Negational Categorization and Intergroup Behavior. Personality & social psychology bulletin, 34: 793–806. DOI: 10.1177/0146167208315457.
51. Żerkowska-Balas, Marta. 2022. Of Love and Hate. Origins and Effects of Positive and Negative Party Identification in Poland. Polish Sociological Review, 1: 3–22. DOI: 10.26412/psr217.01.
52. Żerkowska-Balas, Marta, Mikołaj Cześnik, Mateusz Zaremba. 2017. Dynamika wiedzy politycznej Polaków. Studia Socjologiczne, 3: 7–31.

Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Marta Żerkowska-Balas
1
ORCID: ORCID

  1. Uniwersytet SWPS

Ta strona wykorzystuje pliki 'cookies'. Więcej informacji