Wyniki wyszukiwania

Filtruj wyniki

  • Czasopisma
  • Autorzy
  • Słowa kluczowe
  • Data
  • Typ

Wyniki wyszukiwania

Wyników: 4
Wyników na stronie: 25 50 75
Sortuj wg:
Słowa kluczowe Marian Gierula medioznawstwo

Abstrakt

Artykuł zawiera analizę bibliometryczną i zwięzły przegląd dorobku Mariana Gieruli (1955–2020). W okresie 1981–2019 autor opublikował 164 oryginalne publikacje naukowe, w tym 85 artykułów i monografii w języku polskim, angielskim i niemieckim, 42 w języku rosyjskim oraz 37 raportów badawczych i ekspertyz.

Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Władysław Marek Kolasa
ORCID: ORCID

Abstrakt

Previous onomastic research into proper names in the Internet has typically been based on traditional and classic onomastic methodology. As a result, researchers have focused on the classification of names, the analysis of their structure, etymology, or function. In this paper, this traditional approach is compared with the new possibilities afforded by medioonomastics, a fast growing method which is combining the onomastic tradition and mediolinguistics. This paper provides only an outline and is only preliminary, although some analysis is also presented. It reviews onomastic techniques and the medioonomastic analysis of the names that function within the various types of texts in the Internet. Some examples are taken from Internet memes, as well as from Facebook profiles. One of these names is the Polish given name, Janusz, which is a brilliant example of the specific new functions, connotations and general semantic values generated by the Internet. This name has gained a new meaning: ‘a typical Polish man’, ‘unfashionable man’, ‘a redneck’. Another name is the title of the Facebook profile Chujowa Pani Domu, based on the TV-series Perfekcyjna Pani Domu, as a kind of semantic and pragmatic re-construction of the latter name. In the conclusion, the necessity of considering not only the type of object-named, but also the medium and especially the Internet, is emphasized. Such studies may offer a correct procedure for analysis which include the new medioonomastic methodology.

Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Mariusz Rutkowski

Abstrakt

Artykuł zawiera analizę bibliometryczną i zwięzły przegląd dorobku Jerzego Myślińskiego (1934–2022). Ustalono, że w okresie 1957–2015 autor opublikował 287 publikacji naukowych w większości poświęconych historii mediów (81%), w tym 25 monografii, 30 rozpraw zamieszczonych w pracach zbiorowych oraz 232 artykuły i recenzję. Analiza cytowań przekonuje, że Myśliński był jednym z najwyżej cytowanych historyków prasy polskiej w latach 1960–2010.
Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Władysław Marek Kolasa
1
ORCID: ORCID

  1. Instytut Nauk o Informacji, Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN, ul. Podchorążych 2 PL 30-084 Kraków

Abstrakt

The main aim of the article was to present two emerging discourses of contemporary historiography in the field of digital media. In the first example, the authors present the thought of Niels Brügger, called the Web History and Web-minded historiography, which concentrates upon the digital source itself. The other school is marked by the works of Friedrich Kittler and Wolfgang Ernst, and called media archaeology. It underlines the concept of the medium itself as a primary object of research.

Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Wiktor Werner
ORCID: ORCID
Adrian Trzoss
ORCID: ORCID

Ta strona wykorzystuje pliki 'cookies'. Więcej informacji