Wyniki wyszukiwania

Filtruj wyniki

  • Czasopisma
  • Autorzy
  • Słowa kluczowe
  • Data
  • Typ

Wyniki wyszukiwania

Wyników: 6
Wyników na stronie: 25 50 75
Sortuj wg:

Abstrakt

W artykule porównano ideę Human Smart City, którą polskie miasta planują wdrożyć w zakresie zrównoważonej mobilności, z rozwiązaniami miast będących liderami w tej dziedzinie w Polsce. Istotnym elementem sprzyjającym rozwojowi aktywnej mobilności są dokumenty opracowane przez Komisję Europejską, np. Plan Zrównoważonej Mobilności Miejskiej (SUMP — Sustainable Urban Mobility Plan). Artykuł jest próbą odpowiedzi na pytanie, w jakim stopniu polskie miasta, wdrażając zrównoważoną mobilność jako element idei smart city, jednocześnie realizują działania na rzecz zwiększenia dostępności form aktywnej mobilności oraz jakie kierunki, narzędzia i metody są stosowane. Analizie poddano rozwiązania wypracowane w ośmiu polskich miastach — beneficjentach konkursu Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej „Human Smart City. Inteligentne miasta współtworzone przez mieszkańców”. Zostały one porównane z rozwiązaniami wdrożonymi w trzech miastach będących liderami wdrażania zrównoważonej mobilności w Polsce.
Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Katarzyna Elżbieta Krasowska
1
ORCID: ORCID
Anna Szewczenko
2
ORCID: ORCID
Barbara Rożałowska
3
ORCID: ORCID

  1. West Pomeranian University of Technology in Szczecin Faculty of Architecture
  2. Silesian Technical University Faculty of Architecture
  3. Silesian Technical University Faculty of Organization and Management

Abstrakt

Artykuł dotyczy migrantów z podlaskich wsi wyjeżdżających do dużych miast polskich w poszukiwaniu wykształcenia i pracy zwanych potocznie mianem „Słoiki”. Ta mobilność wywołuje również przemieszczanie się przedmiotów-jedzenia, które stają się mobilnym medium tożsamości lokalnej, reprodukując więzi z ludźmi pozostałymi w domu. Podtrzymują one również w sposób symboliczny więź i poczucie wspólnoty z rodziną i społecznością lokalną.

Celem artykułu jest pokazanie roli jedzenia w określaniu tożsamości: jej idiomem jest jedzenie „swoje”: ze wsi, lokalne, rodzinne. Pytania badawcze dotyczą ich ambiwalentnej tożsamości jednostkowej, ale również regionalnej (lokalnej) badanej grupy, i tego jak jest ona konstruowana: z jednej strony budowana jest na różnicy w stosunku do ludzi z miasta, z drugiej zaś bazuje ona na silnym związku z wsią. Analiza opiera się na badaniach etnograficznych (obserwacji uczestniczącej, ok. 300 wywiadach pogłębionych) prowadzonych w społeczności Dąbrowy Białostockiej i jej okolicach w latach 2008–2013.

Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Joanna Mroczkowska
Pobierz PDF Pobierz RIS Pobierz Bibtex

Abstrakt

Zasadniczym celem artykułu jest ukazanie napięć pomiędzy tradycyjnym kształceniem akademickim a wymogami procesu bolońskiego oraz konsekwencji, jakie one wywołują dla funkcjonowania poszczególnych dyscyplin. Koncentrujemy się na jednym z aspektów tego problemu – mobilności studentów pomiędzy I i II stopniem kształcenia – na przykładzie nauk socjologicznych. Odwołujemy się w nim do klasycznej już koncepcji plemion akademickich T. Becher i P. Trowlera. Próbujemy w nim odpowiedzieć na pytania, które z akademickich wspólnot plemiennych wpisały się w postulaty procesu bolońskiego, a które zdołały się im oprzeć kładąc nacisk na utrzymanie studentów w gronie danej dyscypliny naukowej oraz czy w uczelniach o najwyższym akademickim prestiżu siła socjalizacji do wspólnot plemiennych będzie silniejsza aniżeli w uczelniach o mniejszym prestiżu. Dołączamy tym tekstem do dyskusji na temat kształcenia socjologów w Polsce.
Przejdź do artykułu

Bibliografia

1. Antonowicz, Dominik. 2015. Między siłą globalnych procesów a lokalną tradycją. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
2. Antonowicz, Dominik, Anna Machnikowska, Adam Szot, red. 2020. Innowacje i konserwatyzm 2.0. Polskie uczelnie w procesie zmian. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
3. Antonowicz, Dominik, Marek Kwiek, Don F. Westerheijden. 2017. The Government Response to the Private Sector Expansion in Poland. In: H.Boer, J.File, J. Huisman, M. Seeber, M.Vukasovic, D.F. Westerheijden. Policy Analysis of Structural Reforms in Higher Education. Palgrave Studies in Global Higher Education. Palgrave Macmillan, 119–138.
4. Ash, Mitchell, G. 2008. From „Humboldt” to „Bologna”: History as discourse in higher education reform debates in German-speaking Europe. In: B. Jessop, N. Fairclough, R. Wodak, eds. Education and the knowledge-based economy in Europe. Rotterdam/Taipei: Sense publishers, 41–62.
5. Becher, Tony. 1981. Towards a definition of disciplinary cultures. Studies in Higher Education, 6, 2: 109–122. DOI: 10.1080/03075078112331379362.
6. Becher, Tony. 1987. Disciplinary discourse. Studies in Higher Education, 12, 3: 261–274. DOI: 10.1080/03075078712331378052.
7. Becher, Tony. 1989. Academic Tribes and Territories – Intellectual Enquiry and the Cultures of Disciplines. Milton Keynes: Open University Press (first edition).
8. Becher, Tony. 1994. The significance of disciplinary differences. Studies in Higher Education, 19, 2: 151–161. DOI: 10.1080/03075079412331382007.
9. Becher, Tony, Paul, Trowler. 2001. Academic Tribes and Territories — Intellectual Enquiry and the Cultures of Disciplines. Buckingham: The Society for Research Into Higher Education and Open University Press (second edition).
10. Bourdieu, Pierre. 1986. The Forms of Capital. In: J. G. Richardson, ed. Handbook of Theory and Research for the Sociology of Education. New York: Greenwood Press, 241–258.
11. Buchner-Jeziorska, Anna, Agnieszka Dziedziczak-Foltyn, red. 2010. Proces Boloński. Ideologia i praktyka edukacyjna. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
12. Chou, Meng-Hsuan, Åse Gornitzka. 2014. Building the Knowledge Economy in Europe. Edward Elgar Publishing. http://www.elgaronline.com/view/9781782545286.xml (September 28, 2019).
13. Cichocki, Ryszard, Joanna Cynalewska. 2006. Proces tworzenia europejskiego obszaru szkolnictwa wyższego a działalność polskich uczelni wyższych. Poznań: Humaniora.
14. Clark, Burton R. 1989. The Academic Life: Small Worlds, Different Worlds. Educational Researcher, 18, 5: 4–8.
15. Clark, Burton R. 1963. Faculty Cultures. In: T.F. Lunsford, ed. The Study of Campus Cultures. Western Interstate Commission for Higher Education. Boulder, Colorado, 39–54.
16. Czarniawska, Barbara, Bernward Joerges. 1995. Winds of organizational change: How ideas translate into objects and actions. In: S. B. Bacharach, P. Gagliardi, B. Mundell, eds. Research in the sociology of organizations, vol. 13, Publisher: JAI Press, 171–209.
17. Dobbins, Michael, Christoph Knill. 2009. Higher Education Policies in Central and Eastern Europe: Convergence toward a Common Model? Governance, 22, 3: 397–430.
18. Duczmal, Wojciech, Ben Jongbloed. 2007. Private Higher Education in Poland: A Case of Public-Private Dynamics. In: J. Enders, B. Jongbloed, eds. Public-Private Dynamics in Higher Education. Expectations, Developments and Outcomes. Bielefeld:Transcript-Verlag, 415–442.
19. Dunkel, Thorsten. 2009. The Bologna process between structural convergence and institutional diversity. European Journal of Vocational Training, 46, 1: 174–195.
20. Dziedziczak-Foltyn, Agnieszka. 2017. Reforma szkolnictwa wyższego w Polsce w debacie publicznej. Bilans dyskusji o uniwersytetach (1990–2015). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
21. Fanghanel, Joëlle. 2009. The role of ideology in shaping academics’ conceptions of their discipline. Teaching in Higher Education, 14: 565–577. DOI: 10.1080/13562510903186790.
22. Frambach, Hans, A. 2015. What Remains of Humboldt at Times of the Bologna Reform? In: J. Backhaus, eds. The University According to Humboldt. SpringerBriefs in Economics, 89. Springer, Cham, 39–51. https://doi.org/10.1007/978-3-319-13856-5_4.
23. Gibbons, Michael, Camille Limoges, Helga Nowotny, Simon Schwartzman, Peter Scott, Martin Trowe. 1994. The New Production of Knowledge. The Dynamics of Science and Research in Contemporary Societies. SAGE Publications.
24. Huber, Ludwig. 1990. Disciplinary Cultures and Social Reproduction. European Journal of Education, 25, 3: 241–261.
25. Jeż, Radosław. 2013. Proces boloński a system szkolnictwa wyższego w Polsce. Studia Ekonomiczne, 131: 91–99.
26. Kekäle, Jouni. 1999. ‚Preferred’patterns of academic leadership in different disciplinary (sub)cultures. Higher Education, 37: 217–238. DOI: 10.1023/A:1003584731452.
27. Kolb, David. A. 1981. Learning Styles and Disciplinary Differences. In: A. W. Chickering, ed. The Modern American College: Responding to the New Realities of Diverse Students and a Changing Society. San Francisco: Jossey-Bass, 232–255.
28. Kowalska, Ewa. 2013. Zmiana w szkolnictwie wyższym. Studium przypadków. Kraków: Impuls.
29. Kraśniewski, Andrzej. 2009. Proces Boloński to już 10 lat. Warszawa: Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji.
30. Krücken, Georg. 2003. Learning the `New, New Thing’: On the role of path dependency in university structures. Higher Education, 46: 315–339. DOI: 10.1023/A:1025344413682.
31. Kuhn, Thomas, S. 1970. The Structure of Scientific. Chicago: University of Chicago Press (second edition).
32. Kulczycki, Emanuel, Ewa Aleksandra Rozkosz, Aneta Drabek. 2019. Internationalization of Polish Journals in the Social Sciences and Humanities: Transformative Role of The Research Evaluation System. Canadian Journal of Sociology, 44, 1: 9–38. https://journals.library.ualberta.ca/cjs/index.php/CJS/article/view/28794 (July 24, 2019).
33. Kwiek, Marek. 2009. The Two Decades of Privatization in Polish Higher Education. Cost-Sharing, Equity, and Access. In: J. Knight, ed. Financing Access and Equity in Higher Education. Rotterdam–Boston–Taipei: Sense Publishers, 149–168.
34. Kwiek, Marek. 2012. Changing higher education policies: From the deinstitutionalization to the reinstitutionalization of the research mission in Polish universities. Science and Public Policy. 39, 5: 641–654. DOI: 10.1093/scipol/scs042.
35. Kwiek, Marek. 2014. Structural Changes in the Polish Higher Education System (1990–2010): A Synthetic View. European Journal of Higher Education, 4: 266–280.
36. Kwiek, Marek. 2017. A Generational Divide in the Academic Profession: A Mixed Quantitative and Qualitative Approach to the Polish Case. European Educational Research Journal, 16, 5: 645–669.
37. Leszniewski, Tomasz, Krzysztof Wasielewski. 2013. Socjologia wychowania w Polsce – pytania o wymiar tożsamościowy subdyscypliny. Studia Socjologiczne, 2: 9–28.
38. Marginson, Simon, Gary Rhoades. 2002. Beyond national states, markets, and systems ofhigher education: A glonacal agency heuristic. Higher Education, 43, 10: 281–309.
39. Michelsen, Svein. 2010. Humboldt Meets Bologna. Higher Education Policy, 23: 151–172. DOI: 10.1057/hep.2010.8.
40. MNiSW, 2018. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Warszawa: MNiSW.
41. Nybom, Thorsten. 2003. The Humboldt Legacy: Reflections on the Past, Present, and Future of the European University. Higher Education Policy, 16, 2: 141–159. http://link.springer.com/10.1057/palgrave.hep.8300013 (July 24, 2019).
42. Pachociński, Ryszard. 2004. Kierunki reform szkolnictwa wyższego na świecie. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
43. Papatsiba, Vassiliki. 2006. Making Higher Education More European through Student Mobility? Revisiting EU Initiatives in the Context of the Bologna Process. Comparative Education, 42, 1: 93–111. DOI: 10.1080/03050060500515785.
44. Schomburg, Harald, Ulrich Teichler, eds. 2006. Higher Education and Graduate Employment in Europe. Dordrecht: Springer Netherlands. http://link.springer.com/10.1007/978-1-4020-5154-8.
45. Schomburg, Harald, Ulrich Teichler, eds. 2011. Employability and Mobility of Bachelor Graduates in Europe.Rotterdam–Taipei: Sense Publishers.
46. Shinn, Terry. 2002. The Triple Helix and New Production of Knowledge: Prepackaged Thinking on Science and Technology. Social Studies of Science, 32, 4: 599–614. http://www.ingentaselect.com/rpsv/cgi-bin/cgi?ini=xref&body=linke- r&reqdoi=10.1177/030631202128967271.
47. Simonová, Natalie, Dominik Antonowicz. 2006. Czech and Polish Higher Education – from Bureaucracy to Market Competition. Czech Sociological Review, 42, 3: 517–536.
48. Słomczyński, Kazimierz, M. 2020a. Co to są `nauki socjologiczne` w polskiej klasyfikacji dziedzin i dyscyplin naukowych? Analiza konsekwencji decyzji biurokratycznych. Studia Socjologiczne, 3: 187–205. DOI: 10.24425/sts.2020.132475.
49. Słomczyński, Kazimierz, M. 2020b. O nauczaniu przedmiotu „wielkie struktury społeczne” dawniej i obecnie: zaproszenie do dyskusji. Studia Socjologiczne, 1: 5–36. DOI: 10.24425/sts.2020.132449.
50. Smużewska, Marcelina. 2015. Studencki ruch naukowy w polskich uniwersytetach z perspektywy zmian zachodzących we współczesnym szkolnictwie wyższym. Nauka i Szkolnictwo Wyższe, 1, 45: 215–233.
51. Snow, Charles P. 1959. The Two Cultures. London: Cambrigde University Press.
52. Sułkowski, Łukasz. 2012. Elements of Organizational Culture – Theoretical and Methodological Problems. Management, 16, 2: 63–71.
53. Sułkowski, Łukasz. 2016. Kultura akademicka. Koniec utopii? Warszawa: WN PWN.
54. Szafraniec, Krystyna, Włodzimierz Wincławski, red. 2003. Socjologia w szkołach wyższych w Polsce. Kształcenie socjologów i nauczanie socjologii po 1989. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
55. Szczepański, Marek, Krystyna Szafraniec, Anna Śliz, red. 2015. Szkolnictwo wyższe, uniwersytet, kształcenie akademickie w obliczu koniecznej zmiany. Ekspertyza Komitetu Socjologii Polskiej Akademii Nauk. Warszawa: PAN.
56. Teichler, Ulrich. 1998. The Changing Roles of the University and Non-University Sectors of Higher Education in Europe. European Review, 6, 4: 475–487. https://www.cambridge.org/core/product/identifier/S1062798700003628/type/journal_article.
57. Teichler, Ulrich. 2012. International Student Mobility and the Bologna Process. Research in Comparative and International Education, 7, 1: 34–49. DOI: 10.2304/rcie.2012.7.1.34.
58. Trowler, Paul, Murray Saunders, Veronica Bamber, eds. 2012. Tribes and Territories in the 21st Century: Rethinking the Significance of Disciplines in Higher Education. Routledge. https://www.taylorfrancis.com/books/9781136488528.
59. Warczok, Tomasz, Tomasz Zarycki. 2016. Gra peryferyjna. Polska politologia w globalnym polu nauk społecznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
60. Wasielewski, Krzysztof. 2013. Młodzież wiejska na uniwersytecie. Droga na studia, mechanizmy alokacji, postawy wobec kształcenia. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
61. Wiepcke, Claudia. 2009. Employability in the Bologna Process: An Area of Tension between Society, Businesses and Students. The International Journal of Learning: Annual Review, 16, 4: 435–446. https://cgscholar.com/bookstore/works/employability-in-the-bologna-process.


Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Krzysztof Wasielewski
1
ORCID: ORCID
Dominik Antonowicz
2
ORCID: ORCID

  1. Instytut Socjologii, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
  2. Instytut Socjologii, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu; Ontario Institute for Studies in Education, University of Toronto

Abstrakt

W artykule przedstawiono zagadnienie węzłowego charakteru przestrzeni parkowych w Nowym Jorku w kontekście wariantowego wykorzystywania form tradycyjnej i alternatywnej mobilności w mieście. Na podstawie analizy porównawczej tematycznych map i planów z zakresu komunikacji masowej i indywidualnej, przeglądu dokumentów planistycznych oraz obserwacji in situ w obszarze miasta starano się wykazać, iż parki nowojorskie stały się sprawnymi kanałami komunikacyjnymi, służącymi codziennym migracjom w obrębie zagęszczonej tkanki miejskiej. Fenomenalna plastyczność obszarów parkowych w zakresie kształtowania i adaptacji do nowych funkcji oraz rosnąca skala zagadnienia skłaniają do głębszej analizy zjawiska.
Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Wiesława Gadomska
1
ORCID: ORCID

  1. University of Warmia and Mazury in Olsztyn Department of Landscape Architecture

Abstrakt

W artykule opisano aktualne inicjatywy UE dotyczące ciągle niedostatecznej współpracy unijnych uniwersytetów. Analizowane są przyczyny narastających potrzeb w tym zakresie i kluczowe korzyści wynikające z takiej współpracy. Charakter współpracy ma w nieodległej przyszłości umożliwiać przyznawanie w poszczególnych grupach uczelni wspólnych dyplomów ukończenia studiów.
Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Michał Kleiber
1

  1. Instytut Podstawowych Problemów Techniki PAN, Warszawa

Abstrakt

W artykule charakteryzujemy aktualny i niezwykle poważny problem masowych migracji ludności oraz wskazujemy na niezbędne działania polityczne mogące doprowadzić do jego złagodzenia. Omawiany problem ma coraz bardziej dramatyczne konsekwencje, osiągając obecnie rozmiary wymagające podjęcia zdecydowanych działań. Podstawowymi sugestiami są z jednej strony konieczność rozpoznawania sytuacji społecznej w ojczyznach emigrantów i oferowanie tym krajom przemyślanej pomocy, zaś z drugiej uzgodnienia po stronie państw będących celem migracji w celu wypracowania wspólnej, jednolitej polityki, co jest szczególnie ważne w państwach Unii Europejskiej.
Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Michał Kleiber
1

  1. Instytut Podstawowych Problemów Techniki PAN, Warszawa

Ta strona wykorzystuje pliki 'cookies'. Więcej informacji