Sophie de Grouchy w swych Listach o sympatii (1798) analizuje pojęcie sympatii, wychodząc od krytyki Teorii uczuć moralnych Adama Smitha. Zwraca uwagę, że sympatyzowanie z innymi w ich radości sprawia nam przyjemność, dobro innych nas cieszy (szczególnie jeśli do tego dobra się przyczyniamy) i chcemy oglądać ich szczęśliwych, a nie cierpiących. Jak twierdzi de Grouchy, z natury dążymy do dobra innych, a nie do ich cierpienia. Myślicielka podkreśla rolę wyobraźni i refleksji, rozróżniając dobro czynione przypadkowo od będącego wynikiem namysłu. Artykuł ma na celu zrekonstruowanie sposobu, w jaki de Grouchy wywodzi podstawy moralności z sympatii opartej na odczuwaniu i dostrzeganiu bólu fizycznego i przyjemności. Przedstawienie tej nieznanej szerzej polskiemu czytelnikowi teorii pozwala również na rozważenie, czy argumentacja zastosowana przez autorkę Listów o sympatii jest spójna z jej rozważaniami i wystarczająco uzasadniona.