Search results

Filters

  • Journals
  • Keywords
  • Date

Search results

Number of results: 6
items per page: 25 50 75
Sort by:
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

A translation into Greek and Latin of four poems by Adam Mickiewicz, three from his Lausanne Cycle, composed in 1839–1840, and one slightly earlier (“Gęby za lud krzyczące…”).
Go to article

Authors and Affiliations

Jerzy Danielewicz
1
ORCID: ORCID

  1. Instytut Filologii Klasycznej, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

This article offers a reading of the poetry of Krystyna Miłobędzka (who since her debut in 1960 won high acclaim for her innovative, terse verse) from the perspective of everyday life, a sociocultural concept which brings into focus the intersection of the ordinary (the texture of people's daily lives) and activities or ideas that impinge on it. This study examines four such practices in turn. They are writing, movement, sense of place (multiple homes), and relating to the Other. Writing affects the sphere of everyday life presented in the poems in two different ways that can be subsumed under the metaphors of ‘a cage’ and indwelling. The study of movement reveals that it is interconnected with the sacred and the realm of multiple homes. Finally, the sphere of relations with the Other is controlled by metaphors related to hunger, home, sewing and speech. The main aim of the article is to explore the interconnections between these four domains and to demonstrate that the concept of everyday life holds the key to the appreciation of Krystyna Miłobędzka’s poetry.
Go to article

Bibliography

Literatura podmiotowa:

● Miłobędzka K., zbierane, gubione 1960–2010, Wrocław 2010.

Literatura przedmiotowa:

● Balcerzan E., Krystyna Miłobędzka: Dom, pokarmy, [w:] Wielogłos. Krystyna Miłobędzka w recenzjach, szkicach, rozmowach, red. J. Borowiec, Wrocław 2012.
● Bogalecki P., Zbytek pisma. W stronę poezji niezrozumiałej, [w:] tegoż, Niedorozmowy. Kategoria niezrozumiałości w poezji Krystyny Miłobędzkiej, Warszawa 2011.
● Berger P.L., Luckmann T., Podstawy życia codziennego, [w:] tychże, Społeczne tworzenie rzeczywistości, przeł., przedm. J. Niżnik, Warszawa 2010.
● Brach-Czaina J., Krzątactwo, [w:] tejże, Szczeliny istnienia, Warszawa 1992.
● de Certeau M., Girard L., Mayol P., Mieszkać, gotować, [w:] tychże, Wynaleźć codzienność, przeł. K. Thiel-Jańczuk, Kraków 2011.
● Gosk H., Milczenie i [wy]mowa literackiego obrazu codzienności, [w:] Codzienne, przedmiotowe, cielesne. Języki nowej wrażliwości w literaturze polskiej XX w., red. H. Gosk, Izabelin 2002.
● Górniak-Prasnal K., Rzeczy, które się do nas zbliżają – Anaglify Krystyny Miłobędzkiej, „Wielogłos” 2 (32) 2017, s. 53–67.
● Grądziel-Wójcik J., „Zapisać siebie ciebie”. O poezji metacodziennej Krystyny Miłobędzkiej, [w:] Pisarstwo kobiet pomiędzy dwoma dwudziestoleciami, Kraków 2011, s. 163.
● Kłosińska K., Emancypantki Bolesława Prusa. Pomiędzy ekonomia wymiany a darem, [w:] tejże, Fantazmaty. Grabiński – Prus – Zapolska, Katowice 2004.
● Legeżyńska A., O poezji Krystyny Miłobędzkiej…, [w:] tejże, Od kochanki do psalmistki… sylwetki, tematy i konwencje liryki kobiecej, Poznań 2009.
● M. Malczewski, Między językiem a światem. O poezji Krystyny Miłobędzkiej, Poznań 2015.
● Markowski M.P., Pomyśleć niemożliwe. Marion, Derrida i filozofia daru, „Znak” 2001, nr (1) 548.
● Niżnik J., „Potoczność” jako kategoria teoretyczna, [w:] Kategoria potoczności. Źródła filozoficzne i zastosowania teoretyczne, red. A. Jawłowska, Warszawa 1991.
● Nowacki D., Między „krzątactwem” i „partactwem”. Polska proza lat dziewięćdziesiątych wobec tzw. codzienności, [w:] Codzienne, przedmiotowe, cielesne. Języki nowej wrażliwości w literaturze polskiej XX w., red. H. Gosk, Izabelin 2002.
● Suszek E., Szybkość, pośpiech, kompresja. „Poetyka przyspieszenia” w poezji Krystyny Miłobędzkiej, Katowice 2014.
● Karpowicz T., Metafora otwarta. O poezji Krystyny Miłobędzkiej, „Pomosty” 2004 nr 9.
● Winiecka E., Krystyna Miłobędzka: tkliwość istnienia…, [w:] tejże, Z wnętrza dystansu. Leśmian – Karpowicz – Białoszewski – Miłobędzka, Poznań 2012.
Go to article

Authors and Affiliations

Maja Jarnuszkiewicz
1
ORCID: ORCID

  1. doktorantka Szkoły Doktorskiej Nauk Humanistycznych, Wydział Polonistyki, Uniwersytet Jagielloński, Kraków
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

Autor przedstawia historię przyjaźni Henryka Elzenberga ze Zbigniewem Herbertem. Pokazuje i charakteryzuje ich wspólne zainteresowania i postawy życiowe. Filozof Elzenberg i poeta Herbert cenili niezależność myślową i polityczną. Akceptowali koncepcję rzeczywistości, którą można poznać nie tyle przy pomocy rozumu – racjonalnie, co przy pomocy uczucia, poezji, mistyki – w sposób irracjonalny. Obaj opowiadali się za ważną pozycją poezji w tworzeniu kultury i podkreślali jej rolę jako medium poznawczego. Korespondencyjny dialog Elzenberga i Herberta służył wymianie myśli, rozwijał samodzielność intelektualną, oryginalność, nieustępliwość, przywiązanie do wartości.
Go to article

Authors and Affiliations

Tadeusz Sznajderski
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

This study is a research reconnaissance into the visual imagery in the poetry of Jan Kochanowski, Poland’s most talented poet before the Romantic Age. Although he was familiar with the technique of ekphrasis and took an interest in emblems, he seems to have been rather sparing in making use of visual potential of the poetic word. However, he does rely on the sense of sight in his epistemological refl ection concerning the problem of knowing God, aesthetics (the experience of beauty) and ethics (the visible order of the world as a guide to proper conduct). The eye also plays a major role in his descriptions of the human psychology, especially love. The sight has a special function in his Treny (Laments), a cycle of elegies written after the death of his baby daughter Urszula in 1579. While addressing the fundamental questions of life and death, Kochanowski draws on visual and aural imagery to convey the devastating pain felt by the father after the death of his beloved child and to question his earlier confi dence in man’s sovereign mind.

Go to article

Authors and Affiliations

Roman Krzywy
ORCID: ORCID
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

This article outlines the approach adopted by Władysław Syrokomla (the pen name of Ludwik Kondratowicz) in his translation of Latin verse and examines, by analyzing some of the poems he translated into Polish, how it worked in practice. He believed that the translator should strive for an empathic attunement to the writers voice (Einfühlung) while ‘remaining oneself’ and that abandoning ‘slavish imitation’ was the best way to animate a poem (an approach much criticized by philological authorities). These ideas are discussed in the fi rst part of the article; the second part contains analyses of his translations of Latin odes written by Maciej Sarbiewski, i.e. Ode I 19 (Ad caelestem adspirat patriam), II 3 (Ad suam testudinem), and IV 12 (Ad Ianum Libinium. Solitudinem suam excusat). Syrokomla does not engage in any intertextual games with the ancients; instead, he adapts the original to the formal and stylistic conventions of his time, most notably the Romantic concept of the poem as a projection of a poetic consciousness (‘ego’). In effect, Sarbiewski’s (neo) classical poetic personas become versions of the Romantic hero, most conspicuously in the case of Ode IV 12.

Go to article

Authors and Affiliations

Elwira Buszewicz
ORCID: ORCID
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

This article examines the occasional verse published by the daily Czas [Time] in 1864–1879, i.e. over a decade and a half after the suppression of the January Rising. These texts, which feature both solemn occasions and local ephemera, present us with a unique chronicle of life of Cracow and its environs. In addition to listing all the relevant texts, the article attempts to identify their authors, i.e. unlock their initials or pseudonyms, to outline the conventions and genological peculiarities of that verse, and to gauge the attitudes of the Cracovians towards the question of Poland’s independence, Romanticism, patriotism as well as some well-known authority figures.

Go to article

Authors and Affiliations

Dorota Samborska-Kukuć
ORCID: ORCID

This page uses 'cookies'. Learn more