Wyniki wyszukiwania

Filtruj wyniki

  • Czasopisma
  • Autorzy
  • Słowa kluczowe
  • Data
  • Typ

Wyniki wyszukiwania

Wyników: 7
Wyników na stronie: 25 50 75
Sortuj wg:

Abstrakt

W artykule zarysowuję egzystencjalną interpretację etiudy Romana Polańskiego Dwaj ludzie z szafą (1958). Pomimo sporej liczby publikacji traktujących o twórczości Polańskiego nadal brakuje pracy, która wprost i pierwszorzędnie ukazałaby filozoficzno-egzystencjalny potencjał tej wczesnej krótkometrażówki. Wywód został podzielony na pięć części. W pierwszej z nich przyglądam się zagadnieniom samotności i obcości prezentowanym w filmie Polańskiego. W drugim kroku nawiązuję do rozpoznań wybranych filozofów egzystencjalnych (J. Ortega y Gasset, E. Lévinas, J.-P. Sartre, A. Camus). W trzeciej części kreślę specyfikę charakterys-tycznych dla filmu motywów groteski i absurdu, uwypuklając ich związek z problematyką samotności. Następnie interpretuję film w kontekście autentycznego sposobu egzystowania, odwołując się do spostrzeżeń M. Heideggera i akcentując rozziew między „byciem sobą” a przynależnością do wspólnoty (społeczeństwa). W ostatniej części proponuję psychologiczno-egzystencjalne odczytanie etiudy Polańskiego, zwracając uwagę na psychologiczne uwarunkowania ludzkiej egzystencji.
Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Marek Błaszczyk
1
ORCID: ORCID

  1. Uniwersytet Mikołaja Kopernika, Instytut Literaturoznawstwa, ul. Fosa Staromiejska 3, 87-100 Toruń

Abstrakt

The article opens with a brief history of a genre of literary works that blend both tragic and comic elements, the latter of which seem to have been increasingly more prominent in European culture in general. This article examines various functions of the tragic and comic combination in Cervantes’ Don Quixote, some scenes from Shakespeare’s King Lear, and two modern narrative fictions, where the main character is simultaneously heroic and comic, Graham Greene’s Monsignor Quixote and Sławomir Mrożek’s short story The Last Hussar.
Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Katarzyna Mroczkowska-Brand
1
ORCID: ORCID

  1. Wydział Polonistyki UJ

Abstrakt

This article tries to outline the history of the theater of the absurd in Poland by focusing on the metaphor of theatrum mundi (a device which is characteristic feature of this type of drama) and its use by Tymoteusz Karpowicz in his dramas Dziwny pasażer [A Strange Passenger], Charon od świtu do świtu [Charon from Dawn to Dawn], Kiedy ktoś zapuka [When Somebody Knocks], Człowiek z absolutnym węchem [The Man with an Absolute Sence of Smell], Przerwa w podróży [A Break in a Journey]. This metatheatrical device enables the dramatist to create a world of play-acting for its own sake, a world without God, with characters unable to look beyond the exigencies of their role and thus to express his disenchantment with the 20th century and his estrangement from the post-World War II reality. It also enables him to explore the mechanisms of theatrical performance and the role of language in the creation of reality.

Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Anna Karonta

Abstrakt

W artykule zostało zaprezentowane rozumienie człowieka przez Jeana-Paula Sartre’a – człowiek jako byt absolutnie wolny, samotny oraz odczuwający absurdalność swego usytuowania w świecie. Pomimo krytyki tej wizji ze strony filozofów dialogu (zwłaszcza Emmanuela Lévinasa), zasadnicze rysy Sartre’owskiej refleksji antropologicznej zdają się dobrze opisywać problematyczność ludzkiej kondycji w kontekście odwiecznych, a zarazem fundamentalnych pytań o cel i sens jednostkowej egzystencji.

Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Marek Błaszczyk
ORCID: ORCID

Abstrakt

Manuel de Lima (1915–1976), violinist, painter and music critic, began his writing career in 1944 with the long short-story Um Homem de Barbas [ A man with a beard]. It was the middle of the Second World War and the Salazar dictatorship was well established in officially neutral Portugal. A few years before the belated emergence of Portuguese surrealism, to which he was linked, and in the midst of the development of neorealism, a protest movement followed mainly by the young writers of the time, Manuel de Lima asserted himself from the outset as a very singular writer. Um Homem de Barba is a narrative of a love triangle that ends with the spectacular disappearance of the three protagonists. In this first work placed under the sign of the absurd, which mixes satire, marvelous, and burlesque and in which, according to Almada Negreiros' 1944 preface, the author uses realism to "undo realism", we will study the place and role of humor, as well as the various devices used.
Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Georges Da Costa
1
ORCID: ORCID

  1. Université de Caen Normandie

Abstrakt

The article studies the problems of forming intentional deformations of a narrative category of event in the prose of a famous Russian absurdist of the 1920s‑30s, a member of the avant‑garde collective Oberiu – Daniil Kharms. The study defines the main regularities of generating “normal” textual events as well as the mechanisms for their deformations and destructions within a narrative “story” and its “discourse”. The most important reasons for the “ludic” absurdity of events within D. Kharms’ short stories are the unintelligibility of the described objects, the ontological absurdity of the objects of events, the absurdity of the heroes’ behaviour and thinking, the sequence (multiplication) of events, the violation of structural order and the integrity of the described objects and their constituents, among others. The absurdization of events in the narrative “discourse” is presupposed by a set of semantic and pragmatic devices, in particular: the author’s assumed inability to create an event’s manoeuvring or to build the plot; the violation of the logic of the development of the plotline; making the modus and modality elements of the story weird; shifting points of view and their focuses, to name a few. The author’s intentional deviations within the “story” and the “discourse” of the belles‑lettres narrative cause communicative senses characteristic for an absurd type of writing: the senses of mental “charming”, which border on the reader’s cognitive “stupor”, as well as numerous senses of an evaluative and ludic character generated by the common “background” of the reader’s consciousness and borrowed, so to say, from “standard” belles‑lettres text types and narratives. The article outlines the perspectives of lingual‑narrative studies into weird (absurd, in particular) belles‑lettres texts.
Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Флорій Бацевич
1
ORCID: ORCID

  1. Львівський університет імені Івана Франка

Abstrakt

In his book Mortal Questions (1979) Thomas Nagel discusses four practical moral issues: (1) fear of death, (2) the absurdity of human life, (3) sexual perversion and (4) military massacre. His primary concern is neither to justify moral opprobrium nor to find an appropriate punishment for the culprits. Instead, he wants to clarify motives of those individuals who are not afraid of death, who can deal resolutely with the pointlessness of human life, who are not deeply dismayed by the crudity of some forms of sexual behavior or who refuse to justify whatever forms of military atrocities with higher purposes. He reviews various cases of excessive or deficient moral sensitivity and offers specific, case‑oriented advice on how to deal with them. Nagel favors self‑persuasion in cases of fear of death and argues that the sense of absurd is not much different from skepticism. He proposes to draw a line between private and public aspects of sexual behavior and supports dual evaluation of military activities by distinguishing between the moral value of an act and the moral value of the motives of the actor. He condones no atrocities. These arguments do not add up to constitute a form of moral relativism but, instead, seem to restore intellectual respectability of casuistry.
Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Jacek Hołówka
1
ORCID: ORCID

  1. Uniwersytet Warszawski, Wydział Filozofii, ul. Krakowskie Przedmieście 3, 00‑927 Warszawa, prof. em.

Ta strona wykorzystuje pliki 'cookies'. Więcej informacji