Wyniki wyszukiwania

Filtruj wyniki

  • Czasopisma
  • Autorzy
  • Słowa kluczowe
  • Data
  • Typ

Wyniki wyszukiwania

Wyników: 5
Wyników na stronie: 25 50 75
Sortuj wg:

Abstrakt

Artykuł przedstawia dwa pokolenia chińskich architektów (architekci tzw. Pierwszej i Drugiej Fali), działających w okresie post-Mao, czyli od czasu wprowadzenia reform Deng Xiaopinga. Zasadniczym celem artykułu jest przedstawienie prac najmłodszych architektów Drugiej Fali i próba ich charakterystyki. Przykłady ilustrujące artykuł to realizacje takich biur jak: META-Project (Wang Shuo), TAOA (Tao Lei), ZAO/standardarchitecture (Zhang Ke), Zhao Yang Architects oraz DnA_Design and Architecture (Xu Tiantian). Wybrane realizacje są z pewnością inspirującym przykładem eksperymentalnej chińskiej architektury ostatnich lat – architektury krytycznej, która w reakcji na błędy poprzednich lat, związane z ekstensywną modernizacją miast, starała się odbudować relację z utraconą tradycją, kierować swoją uwagę na człowieka, świadomego swojego miejsca we współczesnym świecie, jak również swojego dziedzictwa. Artykuł został opracowany na podstawie materiałów źródłowych pozyskanych bezpośrednio z biur architektonicznych w ramach pracy autora nad wystawą Współczesna Architektura Chin. Modernizm udomowiony, której autor był pomysłodawcą i, wraz z prof. Wang Lu (Tsinghua Univ, Pekin), współkuratorem. Wystawa została zaprezentowana w Muzeum Manggha, jej otwarcie towarzyszyło Biennale Architektury w Krakowie w roku 2017.
Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Krzysztof Ingarden

Abstrakt

W artykule przedstawiono projekt i realizację górskiej kolei napowietrznej Ivigna w Merano we Włoszech, autorstwa włoskiego architekta Rolanda Baldiego. Pudełkowa forma odważnie i pewnie została wprowadzona w otoczenie gór, jako celowe odcięcie się od standardów nawiązania do genius loci naturalnego krajobrazu. Przedstawiona twórczość prezentuje awangardowe, nowatorskie i rzetelne podejście do kompozycji architektury w kontekście krajobrazu górskiego. Pomimo surowości kształtu odczuwa się tutaj rodzaj wyrafinowanego rytmu architektonicznego i lekkości kreowania obiektu wpisanego w otwartą przestrzeń. Istotne jest poszukiwanie nowych form i technologii dla potrzeb powiązania z naturą oraz kulturą, m.in. w celu kształtowania ciekawej architektury modernizmu, wkraczającej w XXI w.

Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Dariusz Kronowski

Abstrakt

Zaha Hadid była jedną ze star-architektów, starając się w swoich bardzo licznych projektach i realizacjach spełniać misję poszukiwania nowych kształtów, niejednokrotnie szokując ekstrawaganckimi formami nie mieszczącymi się w tradycyjnym pojmowaniu otaczającej nas rzeczywistości. Autorka artykułu przedstawia propozycję podziału jej twórczości na trzy tendencje: inspirację konstruktywizmem, biomorfizmem, ekspresjonizmem.
Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Ewa Węcławowicz-Gyurkovich
1

  1. Cracow University of Technology, Faculty of Architecture, Institute of History of Architecture and Conservation of Monuments

Abstrakt

Bulwary Wiślane, stanowiące wartościowy obszar w urbanistyce Krakowa, są kluczowym pasmem rozwoju kulturowego miasta. Autorka podejmuje temat aktywizacji funkcjonalnej Doliny Wisły w Krakowie w kontekście procesów miastotwórczych dzielnicy Zabłocie. Poruszając kwestię syntezy współczesnego muzealnictwa i architektury, prezentuje projekt dyplomowy Muzeum Fotografii przy ul. Zabłocie w Krakowie.

Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Anna Mędrala
Pobierz PDF Pobierz RIS Pobierz Bibtex

Abstrakt

Miejsca pamięci, jako szczególne obiekty architektoniczne, posiadają swoją symboliczną formę i metaforykę. Historia projektu Everything to Eternity Kristinna E. Hrafnssona i Studia Granda to refleksja nad procesem projektowym pomnika tragicznie zmarłej dziewczyny. Ukazuje proces, w wyniku którego z indywidualnego zlecenia powstało miejsce, które łączy dziedzictwo Islandii z współczesnością, nadając nowy, społeczny wymiar zaprojektwanej przestrzeni. Pomnik jest hołdem, ale też drogowskazem i tłem dla miejsca pamięci na półwyspie Álftanes w Islandii. Znaczenie projektu w kontekście artystycznym, architektonicznym, urbanistycznym i ekologicznym jest wskazówką dla projektantów, w jaki sposób interpretować kontekst miejsca, tworząc nową formę.
Przejdź do artykułu

Bibliografia

Ando, T., Pare, R. (1996), The Colours of Light, Heneghan, T. (Introduction), Phaidon.

Árnason, G.J. (2009), Kristinn E. Hrafnsson, Crymogea, transl. Yates, A., http://keh.is/info-text.php (accessed: 30.11.2020), “Archaeologica Hereditas”.
Baldwin, E. (2020), World’s First Large-Scale COVID Memorial Designed for Victims of the Pandemic,“Arch daily”, 19.08.2020, https://www.archdaily.com/945873/worlds-first-large-scale-covid-memorial-designed-for-victims-of-the-pandemic (accessed: 31.12.20).
Banasik-Petri, K. (2020), Sztuka krajobrazu w wybranych realizacjach domów jednorodzinnych Studia Granda (w:) O dialogu architektury i sztuki, monograph, ed. Banasik-Petri, K., Kraków: Oficyna Wydawnicza KAAFM, pp. 22–48.
Carlson, C. (2020), Gitai Architects builds rammed-earth observatory in the Negev desert, 31. 08. 2020, https://www.dezeen.com/2020/08/31/landroom-rammed-earth-observatory-negev-desert-gitai-architects/ (accessed: 30.11.2020).
Corana Virus Resource Center, Global map, https://coronavirus.jhu.edu (accessed: 02.01.2021).
Divisare (2017), Studio Granda. Everything to Eternity, 25.01.2017, https://www.studiogranda.is/https://divisare.com/projects/335816-studio-granda-everything-to-eternity (accessed: 30.11.2020).
Deiliskipulag Garðahverfis á Álftanesi (2012), http://skipulagsfraedi.is/wp-content/uploads/2012/10/160812_Sam%C3%BEykkt_Tillaga_Gardahverfi_Vefur.pdf (accessed: 30.11.2020).
Ebola Memorial Cemetery Dedicated in Liberia ( 2016), https: www.samaritanspurse.org/article/ebola-memorial-cemetery-dedicated-in-liberia/ (accessed: 31.12.2020).
Eliade, M. (1999), Sacrum i Profanum, Warszawa.
Eliade, M. (1993), Traktat o historii religii, Łódź.
From fashion design to eternity: The Icelandic Design Award 2015, „Morgunblaðið”, 18.11.2015, https://icelandmonitor.mbl.is/news/culture_and_living/2015/11/18/from_fashion_design_to_eternity_the_icelandic_desig/ (accessed: 30.11.2020).
Garðasókn, Garðakirkja (2020), http://gardasokn.is/gardakirkja/ (accessed: 25.08.2020).
Garðahverfi — Verndarsvæði í byggð (2016), https://www.alta.is/verkefni-1/gardahverfi-verndarsvaedi-i-byggd (accessed: 30.11.2020).
Gavin, L. (2017), Fast Ruins. Nature and Modernity in Iceland, http://ruinmemories.org/modern-ruins-of-iceland/fast-ruins-nature-and-modernity-in-iceland/ (accessed: 30.11.2020).
Gengið um Garðabæ, https://ferlir.is/gengid-um-gardabae/ (accessed: 01.12.2020).
Golka, M. (1996), ‘Atrakcyjność mitu’, Kultura Współczesna, 1996, no. 1–2, https://www.nck.pl/upload/archiwum_kw_files/artykuly/2._marian_golka_-_atrakcyjnosc_mitu.pdf (accessed: 25.08.2020).
Golka, M. (2009), Pamięć społeczna i jej implanty, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.
Honigsbaum, M. (2018), Through a glass brightly: Whitechapel’s pandemic window, The Historian, Published in London at QMUL, https://projects.history.qmul.ac.uk/thehistorian/2017/10/06/ (accessed: 31.12.2020).
Hverfisgallerí, Kristinn E. Hrafnsson, https://hverfisgalleri.is/artist/jeanine-cohen-2/ (accessed: 25.08.2020).
Húsakönnun Garðahverfi á Á lftanesi, http://www.minjastofnun.is/media/husakannanir/A1216-002-U01-Husakonnun-greinargerd.pdf (accessed: 31.11.2020).
Ingarden, K. (2017), Jakimi mówimy językami? Próba klasyfikacji architektury Drugiej i Trzeciej Rzeczypospolitej, Kraków.
Islandia: wprowadzenie do wiedzy o społeczeństwie i kulturze (2009), ed. R. Chymkowski, W.K. Pessel, Warszawa: Wydawnictwo Trio. Collegium Civitas.
Jó hannesdó ttir, G.R. (2015), Icelandic Landscapes, Beauty and the Aesthetic in Environmental Decision-Making, Dissertation towards the degree of Doctor of Philosophy, University of Iceland The School of Humanities Faculty of history and philosophy, 02.2015, https://skemman.is/bitstream/1946/20813/1/Icelandic%20landscapes%20GRJ.pdf (accessed: 31.11.2020).
Karlsdóttir, U.B. (2013), Nature worth seeing! The tourist gaze as a factor in shaping views on nature in Iceland, Special issue on Nature-based Tourism in Iceland, Volume 13, Issue 2, August 2013, ed. Olafsdottir, G., Los Angeles, London, New Delhi, Singapore and Washington DC: SAGE Publications, https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/1468797613490372 (accessed: 30.08.2020).
Kristinn E. Hrafnsson, http://keh.is/ (accessed: 10.12.2020).
Kwon, M. (2002), One place after another. Site-specific art and locational identity, Cambridge: Massachusetts Institute of Technology.
Landroom, Mitzpe Ramon, Negev, Israel (2020), https://www.architonic.com/en/project/gitai-architects-landroom/20145576 (accessed: 30.11.2020).
Lét sig ekki dreyma um svona verk (2009) “Morgunblaðið”, 22.11.2009, https://www.mbl.is/greinasafn/grein/1311208/ (accessed on: 25.08.2020).
Leśniakowska, M. (2014), ‘Przeciwpomniki Andrzeja Sołygi i Zdzisława Pidka (Katyń, Charków, Miednoje, Bełżec)’, Kwartalnik Historii Żydów, 4 (252), 2014–12.
Monument in memory of the victims of the Covid 19 pandemic, Turismo Madrid, Official tourism website, 12/06/2020, https://www.esmadrid.com/en/tourist-information/monument-memory-victims-covid-19-pandemic (accessed: 31.12.2020).
Norberg-Schulz, Ch. (2000), Bycie, przestrzeń i architektura, tłum. Gadomska, B., Warszawa: Murator.
Norberg-Schulz, Ch. (1996), Genius Loci, Paesaggio Ambiente Architettura, tłum. Norberg-Schultz, A.M., terza edizione, Milan Electa.
Private e-mails with Steven Christer from September 2020.
Preventive conservation of the human environment. Architecture as an element of the landscape (2017), “Archaeologica Hereditas”, Works of the Institute of Archaeology of the Cardinal Stefan Wyszyński in Warsaw, ed. by Kobylińska-Bunsch, W., Kobyliński, Z., Nebelsick, L.D., Warsaw.
Segal, D. (2020), ‘Why Are There Almost No Memorials to the Flu of 1918?’, The New York Times, 14.05.2020, https://www.nytimes.com/2020/05/14/business/1918-flu-memorials.html (accessed: 31.12.2020).
Shoot, B. (2020), ‘The rare challenge of building a pandemic memorial’, City Monitor, 09.07.2020, https://citymonitor.ai/community/the-rare-challenge-of-building-a-pandemic-memorial (accessed: 31.12.2020).
Skipulagsfræðingafélag Íslands, http://skipulagsfraedi.is/ (accessed: 25.08.2020).
Small, Z. (2020), Hardly Any 1918 Flu Memorials Exist. Will We Remember COVID-19 Differently? 8.12.2020, https://www.npr.org/2020/12/08/940802688/hardly-any-1918-flu-memorials-exist-will-we-remember-covid-19-differently?t=1609686894011 (accessed: 31.12.2020).
Studio Granda (1998), Dreams and Other Realities: The 1998 John Dinkloo Memorial Lecture, ed. A.W. LeCuyer, Michigan: The University of Michigan, College of Architecture+Urban Planning. Studio Granda, Everything to Eternity, https://www.studiogranda.is/Gen/EverythingToEternity/Text.html (accessed: 30.11.2020).
Świerdzewska, I. (2020), ‘Kościół w czasach zarazy’, Idziemy, 10.03.2020, http://idziemy.pl/wiara/kosciol-w-czasach-zarazy/63391/2/ oraz Wikipedia https://pl.wikipedia.org/wiki/Kolumna_morowa (accessed: 31.12.2020).
Yi-Fu Tuan (1987), Przestrzeń i miejsce, transl. A. Morawińska; introduction by K. Wojciechowski, Warszawa: PIW.
Thousands of Flags Cover the National Mall to Memorialize COVID-19 Deaths (2020), Holmes, A., Published September 22, 2020, https://www.nbcwashington.com/local/photos-thousands-of-flags-cover-the-national-mall-to-memorialize-covid-19-deaths/2425105/ (accessed: 31.12.2020).
Urwanowicz-Rojecka, E. (2015), ‘Od sztuki site-specific po sztukę partycypacyjną. Sztuka zaangażowana — wybrane współczesne teorie i praktyki artystyczne’, Pogranicze. Studia Społeczne, pp. 31–47, vol. XXVI, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, https://repozytorium.uwb.edu.pl/jspui/bitstream/11320/4203/1/Pogranicze_26_Urwanowicz-Rojecka.pdf (accessed: 25.08.2020).
Yates, F.A (1977), Sztuka Pamięci, przeł. Rosnerowa, H., Warszawa: PIW.
Zalewski, M., Karawaka (w:) Kapliczki, krzyże i figury przydrożne, http://kapliczki.org.pl/kapliczki/Karawaka (accessed: 31.12.2020).
13 Perspectives on the pandemic. Thinking in a state of exception (2020), A De Gruyter Humanities Pamphlet, red. Rittgerodt, R., Walter de Gruyter GmbH, https://www.degruyter.com/staticfiles/craft/media/doc/DG_13perspectives_humanities.pdf (accessed: 31.12.2020).

Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Katarzyna Banasik-Petri
1
ORCID: ORCID

  1. Andrzej Frycz Modrzewski Krakow University, Faculty of Architecture and Fine Arts

Ta strona wykorzystuje pliki 'cookies'. Więcej informacji