Wyniki wyszukiwania

Filtruj wyniki

  • Czasopisma
  • Autorzy
  • Słowa kluczowe
  • Data
  • Typ

Wyniki wyszukiwania

Wyników: 6
Wyników na stronie: 25 50 75
Sortuj wg:

Abstrakt

Thaddeus Bulgarin (1789–1859) – a writer, critic and publishеr. During his activity hеtried to find his place in the history of both Polish and Russian literature and culture. However, neither Poles nor Russian considered him as their national author, despite the fact he was a very popular figure in the first half of the 19th century. Although Bulgarin’s heritage consists of numerous writings in the field of science-fiction literature, his name cannot be аlsо found among its creators. This article analyses the most significant visions of future by Bulgarin, in particular regarding the development of technology and its impact on human beings. Then it could be said that it was not Julius Verne, but Thaddeus Bulgarin, was the first one toprovide readers with travels to the centre of the Earth.

Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Irena Koza

Abstrakt

Celem artykułu jest analiza cyklu fantastycznego La Montagne morte de la vie Michel’a Bernanosa w ujęciu ekokrytycznym (m.in. tekst literacki jako „green script” L. Buell’a). Opublikowany po raz pierwszy w latach sześćdziesiątych XX wieku cykl stanowi integralną część słynnej kolekcji Angoisse wydawnictwa Fleuve Noir, a jego autor jest jedną z wiodących postaci „szkoły fantastyki Fleuve Noir”. Nowatorstwo La Montagne morte de la vie polega przede wszystkim na fuzji elementów emblematycznych dla fantastyki z ideami protoekologicznymi, które zostaną spopularyzowane przez ekologię głęboką dopiero w latach dziewięćdziesiątych XX wieku.
Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Katarzyna Gadomska
1
ORCID: ORCID

  1. Uniwersytet Śląski, Katowice

Abstrakt

The aim of this article is to analyze the relationship between ideology and fantastic literature using the example of Jean-Pierre Andrevon's fantastic novel L’Oeil derrière l’épaule. While fantastic literature as a genre is most often the carrier of right-wing, reactionary and conservative values (Lovecraft, Ray), Andrevon remains the specific case of a writer who openly defines himself as a leftist. The analysis of the “ideology-effect” (the unconscious ideological mask of the text according to Hamon) and of the “value-effect” (ideas that the text consciously promotes according to Jouve), as well as Hamon's points of textual ideological value and carriers of ideological distortions, permits a conclusion that the author did not adopt any ideological stance a priori and that the global value (right-wing and left-wing) emanating from the text is freedom.
Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Katarzyna Gadomska
1

  1. Uniwersytet Śląski, Katowice

Abstrakt

Celem artykułu jest przedstawienie fantastyki J.-P. Bours’a, jednego z najmniej znanych reprezentantów belgijskiej szkoły niezwykłości. Dzieło pisarza wyróżnia się niezwykłym bogactwem: Bours praktykuje wszystkie podgatunki fantastyki pozostając prawdziwym mistrzem krótkiej formy. W moim artykule, analizuję charakterystyczną cechę jego fantastyki: niejednoznaczność. Aby osiągnąć ten efekt, pisarz posługuje się całą gamą technik (m.in. niedopowiedzeniem, elipsą) co ukazuję w La Mort du juste.

Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Katarzyna Gadomska

Abstrakt

Artykuł prezentuje genezę, przebieg i efekty podróży do Polski, którą odbył włoski pisarz, dziennikarz i malarz Dino Buzzati (1906–1972) we wrześniu 1969 r. W Warszawie Buzzati spotkał malarkę Marię Anto, z którą połączyła go krótka, lecz intensywna więź artystyczna
Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Matteo Piccin
1
ORCID: ORCID

  1. Uniwersytet Warszawski

Abstrakt

Celem artykułu jest zbadanie wpływu współczesnej filozofii spekulatywnej na neofantastykę (Le Monde enfin J.-P. Andrevona). Filozofia spekulatywna przedstawia współczesny świat jako źródło kosmologicznego horroru dla istoty ludzkiej. W mojej analizie, skupiam się na dwóch wywołujących grozę motywach obecnych zarówno w filozofii spekulatywnej, jak i powieści Andrevona: końcu antropocentrycznego świata i początku nowego, nieludzkiego świata zdominowanego przez naturę.

Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Katarzyna Gadomska

Ta strona wykorzystuje pliki 'cookies'. Więcej informacji