Search results

Filters

  • Journals
  • Authors
  • Keywords
  • Date
  • Type

Search results

Number of results: 3
items per page: 25 50 75
Sort by:
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

The Author analyses tropes of historical narration in academic lectures on history underlining the need and usefulness of research on this topic.
Go to article

Authors and Affiliations

Monika Biesaga
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

Na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu od kilku lat bardzo aktywnie działa Szkoła Nestorów Nauki, zorganizowana i prowadzona przez dwoje uczonych profesora Kazimierza Przyszczypkowskiego i doktor Izabelę Cytlak. W tej niezwykłej instytucji prowadzone są systematycznie wykłady akademickie dojrzałych wiekiem uczonych o najwybitniejszych kompetencjach. Dotychczas organizatorzy Szkoły Kazimierz Przyszczypkowski i Izabela Cytlak przygotowali trzy tomy zbiorów wykładów wygłoszonych w tej Szkole (dwa pierwsze nazwano „Wykłady nestorów nauki”): Nestorzy nauki Uniwersytetowi, 2019; Uniwersytet. Wspólnota różnorodności i różnicy, 2021; Uniwersytet. Otwarte przestrzenie dyskursów, 2023 (wszystkie opublikowane przez Wydawnictwo Naukowe UAM).
Wykłady nestorów nauki odbywają się co miesiąc, gromadząc około 200 uczestników – naukowców z różnych dziedzin i młodzież akademicką oraz są transmitowane i utrwalane na YouTube. Autor artykułu omawia i analizuje te książki zbiorowe na tle innych badań, studiów i debat interdyscyplinarnych. Dowodzi, że Szkoła Nestorów Nauki w Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza jest unikatową w Polsce instytucją akademicką realizującą Humboldta ideę uniwersytetu.
Go to article

Authors and Affiliations

Zbigniew Kwieciński
1
ORCID: ORCID

  1. emerytowany profesor Uniwersytetu Mikołaja Kopernika
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

The article concerns the opinion on stationary and remote examinations carried out during a pandemic, perceived from the perspective of examiners. The aim of the study was to find out about the perspective of academic teachers on remote examination at The Maria Grzegorzewska University and to compare it with the traditional, stationary exams. The subject of the research were, inter alia, the forms of checking knowledge and skills used by lecturers, the motivations driving their choice, problems arising during the exams, as well as the way of taking into account the special needs of the examinees. The research used the method of diagnostic survey. The obtained results indicate that, according to the lecturers, the students' independence during remote exams is smaller and the intensity of using unauthorized help by them is greater. Remote exams generate more problems - technical and related to the dishonesty of students. Lecturers hardly recognize and take into account the special educational needs of students during remote exams.
Go to article

Authors and Affiliations

Miłosz Wawrzyniec Romaniuk
1
Joanna Łukasiewicz-Wieleba
1

  1. The Maria Grzegorzewska University, Poland

This page uses 'cookies'. Learn more