Search results

Filters

  • Journals
  • Keywords

Search results

Number of results: 1
items per page: 25 50 75
Sort by:
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

The proposed research shows the process of the language dynamic changes in mass communication. The author analyzes the concepts of (media) communication(media) space(media) discourse in their evolution, explains the reasons for scientific shifts in the interpretation of these categories, emphasizes new approaches for the analyzed media linguistic phenomena. In order to objectify the scientific picture, the author has chosen authoritative works from Polish and Ukrainian media linguistics, by means of which distinguished is the panorama of the mentioned problem. A separate locus of the research is the monitoring of language innovations over the past five years (Shevchenko L., Syzonov D., Novi slova ta frazeologizmy v ukrainskyh masmedia [New words and phraseologisms / idioms in the Ukrainian mass media: dictionary], Kyiv 2017‑2022) based on material from the Ukrainian mass media. The collected e‑card index of media innovations and the annually published dictionary of new words and phrases helped to analyze the factors that have influenced the linguistic renewal of the Ukrainian language.
Go to article

Bibliography

Chemerkin S., Ukrayins'ka mova v interneti: pozamovni ta vnutrishn'o‑strukturni procesy, Kyyiv 2009.
Cicha K., Komunikacja wizualna – humanistyczne oblicze informatyki?, „Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach” 2017, t. CXVII.
Cierpich‑Kozieł А., Koronarzeczywistość – o nowych złożeniach z członem korona – w dobie pandemii, „Język Polski” 2020, nr 4.
Cifuentes‑Faura J., COVID‑19 and Infodemics: How to Solve this Problem, „International Journal of Media and Information Literacy” 2020, No. 5 (2).
Couldry N., McCarthy А., MediaSpace. Place, Scale and Culture in a Media Age, London 2003.
Des Isnards A., Dictionnaire du nouveau français, Paris 2014.
Frechette J., Williams R., Media Education for a Digital Generation, New York 2016.
Gajda S., Media – stylowy tygiel współczesnej polszczyzny, [w:] Język w mediach masowych, Warszawa 2000, s. 19‑27.
Goban‑Klas Т., Media w płynnej pandemii 2020. Komunikacja w czasie lockdownu: oddzielnie, ale razem, „Studia Medioznawcze” 2020, nr 1 (4).
Habermas J., The Structural Transformation of the Public Sphere, Cambridge 1989.
Hącia A., Kłosińska K., Łachnik J., Pędzich B., Słownik polskich neologizmów w Obserwatorium Językowym Uniwersytetu Warszawskiego, [w:] Dialog z Tradycją, t. IX, Językowe świadectwo przemian społecznych i kulturowych, red. E. Horyń, E. Młynarczyk E., Kraków 2021.
Hodalska М., Korona‑humor jako forma komunikacji i ‘tarcza antydepresyjna’. Polskie internetowe żarty wirusowe, [w:] Od modernizacji do mediosfery: meandry transformacji w komunikowaniu, Kraków 2020.
Jacymirsʹka M.G., Suchasnyy mediatekst. Slovnyk‑dovidnyk, Lʹviv 2005.
John А., Fifty Years Among the New Words. A Dictionary of Neologisms, 1941‑1991, Cambridge 1991.
Kabysh O., Leksyko‐semantychni zminy v slovnykovomu skladi suchasnoyi ukrayins'koyi movy u konteksti suspil'no‐politychnykh transformaciy linhvosociumu, «Naukovyy chasopys NPU im. M.P. Dragomanova. Serija 8. Filologichni nauky (movoznavstvo)» 2014, vyp. 6.
Karpilovsʹka Je.A. ta in., Aktyvni resursy suchasnoyi ukrayins'koyi nominaciyi: Ideografichnyy slovnyk novoyi leksyky, Kyyiv 2013.
Komuda R., Szczepkowski J., Dobre praktyki automatycznego monitoringu mediów społecznościowych, „Com.press” 2020, nr 3 (1).
Kuzʹ H., Ukrayins'ka neofrazeolohiya: semantyka, stylistyka, prahmatyka, „Studia Ukrainica Posnaniensia” 2021, vol. IX / 1.
Lassila O., Hendler J., Embracing, Web 3.0, „IEEE Internet computing” 2007, № 11(3).
Lasswell H., The structure and function of communication in society, [in:] The Communication of Ideas, ed. Bryson L., New York 1948.
Lepa A., Mediosfera człowieka, „Łódzkie Studia Teologiczne” 2010, t. XIX.
Lysychenko L., Leksykolohiya suchasnoyi ukrayins'koyi literaturnoyi movy. (Semantyka struktury slova), Kharkiv 1976.
Makowska M., #naukanatwitterze, O multimodalnym designie informacji w dyskursie cyfrowym, „Forum Lingwistyczne” 2020, nr 7 (7).
Makowska M., Język i obraz wobec koronawirusa. Przyczynek do rozważań nad komunikacją medialną w czasach pandemii, „Forum Lingwistyczne” 2021, № 8.
Malenko O., «Movna povedinka» suchasnykh ukrayins'kykh ZMI: elitarnist' vs masovist', «Ukrayinsʹkyy svit» 2023, vyp. 10.
Manovich L., Język nowych mediów, Warszawa 2006.
Martí A., Diccionario de neologismos de la lengua Española, Barcelona 1998.
McLuhan М., The Gutenberg Galaxy: The making of typographic man, London 1962.
McQuail D., Mass Communication Theory: an Introduction, London 1983.
McQuail D., Media Performance: Mass Communication and the Public Interest, London 1992.
Medienlinguistik 3.0. Formen und Wirkung von Textsorten im Zeitalter des Social Web, hrsg. C. Baechler, E. Eckkrammer, J. Müller‑Lancé, Berlin 2016.
Novi y aktualizovani slova ta znachennya: Slovnykovi materialy (2002‑2010), ker. Proektu i vidp. red. O.M. Tyshchenko, Kyyiv 2010.
Shevchenko L., Derhach D., Syzonov D., Medialinhvistyka: slovnyk terminiv i ponyat', Kyyiv 2013.
Shevchenko L.I., Syzonov D.Ju., Mediyna leksykohrafiya v pol's'ko‑ukrayins'kiy dyspozyciyi: funkcional'ni innovaciyi, „Slavia Orientalis” 2021, nr 3.
Shevchenko L.I., Syzonov D.Ju., Teoriya medialinhvistyky, Kyyiv 2021.
Shevchenko L.I., Syzonov D.Yu., Novi slova ta frazeolohizmy v ukrayinsʹkykh media: slovnyk, ch. 1‐5, Kyyiv 2017‐2022.
Shevchenko L.I., Ukrayins'ka neolinhvistyka: poshukovyy prostir, napryamy, problemy, «Narodna tvorchistʹ ta etnolohiya» 2018, № 3 (373).
Skowronek В., Тechnologia. Multimodalność. Komunikacja. Nowe wyzwania dla mediolingwistyki, [w:] Współczesne media. Media multimodalne, t. 1, Zagadnienia ogólne i teoretyczne. Multimodalność mediów drukowanych, red. I. Hofman, D. Kępa‑Figura, Lublin 2018.
Skowronek B., Mediolingwistyka. Wprowadzenie, Kraków 2013.
Slovnyk ukrayins'koyi movy: v 11‑ty tomah, t. 1‑11, Kyyiv 1970‑1980.
Smółkowa Т., Holly K., Nowakowska В., Żółtak А., Słowa, słowa… Czy je znacie?, Kraków 2013.
Styl – dyskurs – media, red. B. Bogołębska, M. Worsowicz, Łódź 2010.
Styshov O., Neofrazemy v suspil'no‑politychnomu dyskursi ukrayins'kykh mas‑media, «Filolohichni studiyi» 2015, vyp. 4.
Styshov O., Ukrayins'ka leksyka kincya ХХ stolittya: na materiali zasobiv masovoyi informaciyi, Kyyiv 2005.
Syzonov D., Yakshсho kulya v lob...: pro manipulyatyvni taktyky novykh frazeolohizmiv idiomatychnoho kharakteru, «Aktualʹni problemy ukrayinsʹkoyi linhvistyky: teoriya i praktyka» 2018, vyp. 36.
Syzonov D., Media Ecology and Language Innovations (Infolexicographic Literacy), „International Journal of Media and Information Literacy” 2022, № 7 (1).
Syzonov D., Movni innovaciyi v dobu infodemiyi, «Sociolinhvistyka ta paradyhmalʹni zsuvy u suchasnomu sviti», Kyyiv 2021.
Syzonov D., Parametrization of Language Innovations in Media Communication: Ecolinguistic Dimension, „Logos” 2022, № 110.
Taranenko O., Aktualizovani modeli v systemi slovotvorennya suchasnoyi ukrayins'koyi movy (kinets' ХХ – ХХI st.), Kyyiv 2015.
Tomaselli K.G., Media monitoring and methodology, „Communicatio” 1994, vol. 20 (2).
Trappel J., Maniglio Т., On media monitoring – the Media for Democracy Monitor (MDM), „De G” 2009, No. 34 (2).
Wojtak M., Głosy z teraźniejszości. O języku współczesnej polskiej prasy, Lublin 2010.
Worsowicz М., O „duchu stosowności”. Teoria retoryczna a współczesna praktyka medialna, Łódź 2013.
Zarocostas J., How to fight an infodemic, „The Lancet” 2020, No. 395 (Feb. 29).
Zhang В., Vos М., Social media monitoring: aims, methods, and challenges for international companies, „Corporate Communications” 2014, vol. 19 (4).
Go to article

Authors and Affiliations

Dmytro Syzonow
1

  1. Київ, Київський національний університет імені Тараса Шевченка

This page uses 'cookies'. Learn more