Wyniki wyszukiwania

Filtruj wyniki

  • Czasopisma
  • Autorzy
  • Słowa kluczowe
  • Data
  • Typ

Wyniki wyszukiwania

Wyników: 6
Wyników na stronie: 25 50 75
Sortuj wg:

Abstrakt

Temat podjęty w zaprezentowanym artykule wpisuje się w szerszą dyskusję na temat suwerenności i patriotyzmu, która zintensyfikowała się w kontekście członkostwa Polski w Unii Europejskiej. Nawiązuje też do aktualnej tematyki wychowania patriotycznego dzieci i młodzieży, w którego realizację, obok rodziny i szkoły, angażuje się również Kościół (np. w ramach szkolnych lekcji religii, katechezy parafialnej, duszpasterstwa specjalistycznego). Podejmując problematykę określoną w tytule, najpierw zwrócono uwagę na zagadnienie, czy w zmienionym kontekście historycznym mówienie o patriotyzmie i postawie patriotycznej ma jeszcze sens oraz czy chrześcijanin w ogóle może (powinien) być patriotą. Poszukując odpowiedzi na tak postawione pytanie, odwołano się przede wszystkim do Listu Episkopatu Polski «O chrześcijańskim patriotyzmie» napisanego z okazji dwustolecia pierwszego rozbioru Polski oraz Dokumentu Konferencji Episkopatu Polski przygotowanego przez Radę ds. Społecznych pt. Chrześcijański kształt patriotyzmu. Dopiero na tym tle poszukiwano odpowiedzi na pytanie o obecność treści patriotycznych w przepowiadaniu homilijnym i katechetycznym. Jako modelowe w tym względzie przytoczono homilie wygłaszane przez św. Jana Pawła II podczas pielgrzymek do ojczyzny. Zwrócono też uwagę na założenia programowe nauczania religii w szkole i katechezy parafialnej, które wielokrotnie odwołują się do wartości jaką stanowi patriotyzm, podkreślając znaczenie kształtowania postawy szacunku i miłości wobec ojczyzny i jej dziedzictwa kulturowego oraz motywowania do aktywnego udziału w życiu społecznym

Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Edward Wiszowaty
Anna Zellma

Abstrakt

According to the Polish Ministry of Science and Higher Education and Polish Central Statistical Office the number of students systematically decreases since 2015. This demographic change was a reason to examine students motivation for undertaking their studies in order to improve educational program and to encourage students to peruse higher education. By approaching the subject of “Motivations for Undertaking Special Education Studies in The Opinion of Students at Pedagogical University of Cracow”, the answers were sought to the three following questions: What were the main reasons for choosing studies at Pedagogical University of Cracow? What motivators played a key role for students while selecting field of studies? What student’s personality traits did mainly influence their choice? Research material was collected basing on a self-designed questionnaire. The group of first-year 54 students year were tested, in which 39% didn’t know which specialization they would choose after a one year. The article’s conclusions present key factors motivating students for undertaking Special Education Studies and explain how personality traits influenced their choice.

Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Anna Gagat-Matuła
Natalia Malik

Abstrakt

Podstawową misja Kościoła jest doprowadzenie człowieka do przyjęcia Jezusa Chrystusa jako swojego Pana i Zbawiciela. Służyć ma temu szeroko pojęta ewangelizacja. Wielu wskazuje, że obecnie Kościół przeżywa kryzys. Wydaje się, że zjawisko sekularyzacji zbiera największe dotychczas żniwo. Równolegle obserwuje się coś odwrotnego. Tysiące ludzi w Polsce i na całym świecie odnajduje się na nowo w Kościele. Bez wątpienia dzieje się tak za sprawą nowej ewangelizacji, która jest owocem Soboru Watykańskiego II. Szczególną rolę w tym dziele odgrywają dary duchowe zwane charyzmatami, które są dane przez Ducha Świętego. Wraz z nimi zauważalna staje się posługa charyzmatyczna, która gromadzi liczne rzesze ludzi potrzebujących i szukających Bożej obecności i Bożego działania. Dzięki tej posłudze i wielkiej roli nowych wspólnot przeżywamy obecnie wiosnę Kościoła.
Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Ks. Paweł Władysław Brożyna
1
ORCID: ORCID

  1. Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu

Abstrakt

The article is a part of materials regarding current problems of Polish science and higher education. It provides an in-depth analysis of the Act on degrees and academic titles as well as several other laws which introduce the so-called Ph.D. implementation in Poland. These laws were adopted by the Sejm of the Republic of Poland in April 2017. The author focuses on several problems, discussing them in separate chapters. The article also tries to predict the far-reaching results of the new rules. At the same time, the author proposes specific solutions that should be included in the future in the Act on degrees and academic titles, or in the Act of industrial property. They should eliminate the negative effects of conflicts between the provisions of various legal acts.

Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Dominik Szulc

Abstrakt

Professor Henryk Bogdan Samsonowicz was born on 23rd of January 1930 in Warsaw in the family of a known University of Warsaw professor, geologist Jan Samsonowicz (1888–1959) and Henryka Samsonowicz nee Korwin Krukowska (1892–1987). He graduated in history at the Department of Humanity of the University of Warsaw, presenting a master's thesis on the policy of Gdańsk in the second half of the 14th century, written on a seminar by Marian Małowist. Professors Witold Kula and Aleksander Gieysztor have also played an important role in Henryk Samsonowicz's intellectual development, and later, during his stay in France, professor Fernandel Braudel. In 1954 he has defended his doctor's thesis, and in 1960 received his postdoctoral qualifications based on the famous work “ Studies of the patrician capital of Gdańsk in the 2nd half of the 15th century”. The academic interests of professor Henryk Samsonowicz have initially focussed on the history of the Hanseatic League, and later — on the importance of myth in history and on the beginnings of the Polish state in the 10th century. In his scientific work he has created a new model of historical narration, which combines various aspects of political, economic and cultural life in one whole. He has published over a thousand reviews, articles and dissertations in print. He has occupied a series of important positions he was, among others, a dean of the Department of History of the University of Warsaw; during the times of “Solidarity” he was appointed as the Chancellor of the University of Warsaw. In 1989 he became the Minister for the National Education in the first non-communist government of Tadeusz Mazowiecki. He was an acclaimed organiser of popularisation of historical knowledge in Poland.
Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Tomasz Jasiński
1
ORCID: ORCID

  1. Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

Abstrakt

A draft of the changes to the Polish Academy of Sciences is presented, which will increase its prestige and make better use of the scientific potential of the members of the Academy and the employees of its institutes. The proposed regulations will allow for a comprehensive activation of potential of both institutes and corporate members. The aim of reform is to make the PAS an attractive scientific institution with a focus on the pursuit of fundamental research at the highest level, and to recognize that understanding and clarification of the problem must precede possible applications.

Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Jacek Kuźnicki
Elżbieta Witkowska-Zaremba
Maciej Żylicz

Ta strona wykorzystuje pliki 'cookies'. Więcej informacji