Wyniki wyszukiwania

Filtruj wyniki

  • Czasopisma
  • Autorzy
  • Słowa kluczowe
  • Data
  • Typ

Wyniki wyszukiwania

Wyników: 5
Wyników na stronie: 25 50 75
Sortuj wg:

Abstrakt

The article is an interpretation of the teaching of Pope Francis on „the joy of the Gospel”. An analysis of the Exhortation Evangelii gaudium has led to the conclusion that the joy of the Gospel according to Francis is a Christian virtue. Traditional the-ology distinguishes two categories of virtues: theological and cardinal. Benedict XVI points out to a new group of virtues: ecclesial ones. According to Francis the basis of this joy is the adoption and proclamation of the Gospel. Its source is the person of Jesus Christ. Through the union with Him, the human person is liberated from alien-ation, selfishness and slavery. The joy of the Gospel is being revealed in the dialogue which is an exchange of gifts between individual persons. It takes place in an en-counter which gives an opportunity to know one another, God and man. The ecclesial context of joy is presented in the personal opening to Christ and in the opening of the Church to all people. Christian joy, based on Pope Francis’ concept of the joy of the Gospel, can be qualified as one of the ecclesial virtues.

Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Katarzyna Parzych-Blakiewicz

Abstrakt

The Divine Revelation – and in consequence Christian theology – connects a term ‘holiness’ with the nature of God who in relation to His creature is totally transcendent but in the same time is close to it and in His Son Jesus Christ, in a sense, united with it. Strictly speaking it is possible to talk about holiness under one condition: if one believes in the Holy One – God who is the source of any holiness. Holiness of God was fully revealed in Jesus Christ who through His revelation-salvifc deeds allowed human beings to participate in God’s holiness. Church, however, being holy from her nature (and participating in God’s holiness) has a task to proclaim holiness in the world and to practice it. The essence of holiness is always the same although holiness could be practiced in the Church and the world in many different ways. So understood holiness of Christian life – achieved especially in everyday life or in a way of heroic virtues – has a very important meaning for the credibility of Christianity. Holiness is present not only in a spiritual (‘inside’) life but also has outside refections which is so much important for a contemporary mentality marked by praxis and praxeology. holiness, however, could be recognized only from a perspective of faith.

Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Ks. Marian Rusecki
Pobierz PDF Pobierz RIS Pobierz Bibtex

Abstrakt

John Rawls rozwija i uściśla koncepcję nieposłuszeństwa obywatelskiego wywodzącą się z amerykańskiej tradycji demokratycznej, formułowaną już wcześniej, w XIX wie-ku, przez H.D. Thoreau. Jest ona częścią teorii sprawiedliwości jako bezstronności, rygorystycznie określa warunki sprzeciwu wobec państwa w ramach troski o moralny ład w praktyce demokracji. Obywatelskie nieposłuszeństwo nie jest rewolucyjnym buntem przeciwko państwu i prawu, lecz reformatorskim dążeniem do przywrócenia sprawiedliwości w przypadku jej poważnego pogwałcenia. Kluczowe w tej koncepcji jest wskazanie na sumienie obywatelskie, które nie odwołuje się do rozległej teorii dobra, jest natomiast ukształtowane przez zasady konstytucji odzwierciedlające zasady sprawiedliwości. Normatywny paradygmat etyki, w jakim Rawls przedstawia swą teorię sprawiedliwości, należy zintegrować z paradygmatem etyki cnoty. Znaczenie cnót obywatelskich ujawnia się w aktualnym kryzysie demokracji liberalnej, wobec rosnącej presji populizmu.
Przejdź do artykułu

Bibliografia

Anscombe G.E.M. (2010), Nowożytna filozofia moralności, przeł. M. Roszyk, „Ethos” 4 (92).
Arendt H. (1969), On Violence, New York: Harcourt, Brace & World.
Arendt H. (1991), O rewolucji, przeł. M. Godyń, Kraków: Wydawnictwo X – Dom Wydawniczy Totus.
Arendt H. (1993), Korzenie totalitaryzmu, przeł. M. Szawiel, D. Grinberg, Warszawa: Niezależna Oficyna Wydawnicza.
Hobbes T. (2005), Lewiatan, przeł. Cz. Znamierowski, Warszawa: Fundacja Aletheia.
Lazari‑Pawłowska I. (1990), Etyczne aspekty obywatelskiego sprzeciwu, „Etyka” 25.
Porębski Cz. (1999), Umowa społeczna. Renesans idei, Kraków: Znak.
Rawls J. (1994), Teoria sprawiedliwości, przeł. M. Panufnik, J. Pasek, A. Romaniuk, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Rawls J. (1998), Liberalizm polityczny, przeł. A. Romaniuk, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Rawls J. (2010), Wykłady z historii filozofii polityki, przeł. S. Szymański, Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Snyder T. (2019), Droga do niewolności. Rosja, Europa, Ameryka, przeł. B. Pietrzyk, Kraków: Znak.
Szutta N. (2017), Czy istnieje coś, co zwiemy moralnym charakterem i cnotą?, Lublin: Academicon.
Thoreau H.D. (1983), Obywatelskie nieposłuszeństwo, w: tenże, Życie bez zasad. Eseje, przeł. H. Cieplińska, Warszawa: Czytelnik.
Wierzbicki A.M. (1992), The Ethics of Struggle for Liberation, Frankfurt am Main: Peter Lang.
Wierzbicki A.M. (2021), Osoba i moralność, Lublin: Wydawnictwo KUL.
Wojtyła K. (1991), Człowiek w polu odpowiedzialności, Rzym – Lublin: Instytut Jana Pawła II KUL.
Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Alfred Marek Wierzbicki
1
ORCID: ORCID

  1. Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Wydział Filozofii, Al. Racławickie 14, 20‑950 Lublin

Abstrakt

The notion of free will, which supports moral responsibility in various accounts of Catholic moral theology, is in a particular way situated at the intersection of theological and non-theological disciplines. Early studies on volition in cognitive neuroscience, inspired by Libet’s experiment (1983), suggested that free will is an illusion because our conscious intentions do not cause corresponding actions: these are initiated beforehand by unconscious brain processes. Although this seems to contradict basic anthropological and ethical assumptions, a closer look at this thesis renders it immature. At the same time, new developments in the multidisciplinary science of human volition draw attention to several aspects of freedom and agency that may be central to the way people take action and control their lives. The implications of this research may provoke some reformulations on the side of theological ethics. They may also point to certain schools and traditions, such as Christian virtue ethics, as theologically preferable.
Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Mateusz Jarmużewski
1
ORCID: ORCID

  1. Windesheim University of Applied Sciences, Zwolle (The Netherlands)

Abstrakt

Współcześnie narasta poczucie konieczności porzucenia filozofii czy teologii na korzyść nauki oraz przekonań specjalistów. Przedstawione przez Arystotelesa i św. Tomasza analizy w zakresie hierarchii cnót intelektualnych pozwalają nam zwrócić uwagę na uwarunkowania i konsekwencje tych postulatów. Ich zdaniem wiedza wyrasta z określonych zasad i założeń, których ocena należy do cnoty mądrości. Cnota mądrości ma za przedmiot najwyższe zasady, do których dotarcie wymaga szczególnej metodologicznej i metafizycznej uwagi. W przypadku teologii chrześcijańskiej mądrość ta zostaje wzbogacona o wiarę w to, co Bóg objawia człowiekowi. Tak rozumiana wiara wykracza poza naturalne poznanie, mając równocześnie mocne racjonalne podstawy o charakterze historycznym oraz doktrynalnym. Wiedza naukowa pozbawiona refleksji metafizycznej, jak i metodycznie odcinająca się od wiary religijnej, może prowadzić do braku świadomości własnego aktu wiary względem swoich własnych założeń. Może to pociągnąć za sobą nieświadome przekształcenia własnych założeń naukowych w zasady o uniwersalnym filozoficznym charakterze, a w konsekwencji prowadzić do błędnej oceny tego wszystkiego, co wykracza poza kompetencje i metodologię nauk ścisłych.
Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Michał Mrozek
1

  1. Instytut Tomistyczny, Warszawa

Ta strona wykorzystuje pliki 'cookies'. Więcej informacji