Wyniki wyszukiwania

Filtruj wyniki

  • Czasopisma
  • Autorzy
  • Słowa kluczowe
  • Data
  • Typ

Wyniki wyszukiwania

Wyników: 52
Wyników na stronie: 25 50 75
Sortuj wg:

Abstrakt

Czasopismo „Wolność i Lud” było organem prasowym Stronnictwa Ludowego „Wolność” (SL „W”) ukazującym się w Londynie w latach 1948–1949 i 1953–1954. W piśmie, które przyjęło periodyzację miesięczną, propagowano najważniejsze idee z programu politycznego SL „W” oraz odnoszono się do aktualnych wydarzeń w życiu polskiej emigracji, jak i na świecie. Szczególną uwagę przykładano do propagowania idei federacji w Europie oraz do zjednoczenia polskiej politycznej emigracji. Regularnie też zamieszczano na łamach pisma informacje o wydarzeniach w Kraju, głównie dotyczące wsi i przemian społecznych oraz informacje ze świata kultury.

Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Arkadiusz Indraszczyk

Abstrakt

W latach 1989–2017 prasa kobieca była ważnym elementem polskiego rynku mediów zdominowanym przez zagranicznych wydawców. Do najważniejszych z nich należą: Bauer Media, Edipresse Polska, Burda International. Każdego roku koncerny wprowadzały nowe czasopisma. Łącznie ich liczba oscylowała w okolicach 100. Większość z nich zadomowiała się na polskim rynku prasowym i dzięki dobrej pozycji na rynku odbiorców i reklamy, generowała przychody swoim wydawcom. Autorka starała się uchwycić ilościowe przeobrażenia w segmencie prasy kobiecej, przeanalizować zaangażowanie wydawców z zagranicznym kapitałem w tę część rynku prasowego oraz uwypuklić najistotniejsze tendencje.

Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Olga Dąbrowska-Cendrowska

Abstrakt

Przedmiotem artykułu jest analiza prasoznawcza „Dialogu. Magazynu Polsko-Niemieckiego”/„Dialog. Deutsch-Polnisches Magazin”, największego w Europie dwujęzycznego projektu prasowego, będącego forum debaty pomiędzy Polakami i Niemcami. Pomimo braku stabilności finansowej nieprzerwanie od 1987 roku wydawca „Dialogu” porusza na jego łamach aktualne polityczne, kulturowe i gospodarcze aspekty bilateralnych stosunków, przyczyniając się do lepszego zrozumienia narodów o trudnej historii.

Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Paulina Olechowska
ORCID: ORCID

Abstrakt

Celem projektu była ocena percepcji i zmierzenie zauważalności różnych formatów reklam w prasie codziennej. Ocenie poddano łącznie 63 reklamy, w tym 17 w „Metrocafe”, 28 w „Gazecie Wyborczej” i 18 w „Super Expressie”. Analiza danych pozwoliła na określenie, który format reklamy prasowej przyciąga największą uwagę czytelników.

Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Barbara Kiljańska
Słowa kluczowe prasa badania historia

Abstrakt

Przedmiotem artykułu są początki prasoznawstwa. Granice analizowanego okresu wyznaczyły ważne wydarzenia związane z rozwojem tej nauki. Analizowany okres podzielono na dwa krótsze. W pierwszym — deskryptywnym, w zasadzie ograniczano się do opisywania badanego zjawiska, w drugim zaobserwować było można kumulowanie wyników badań i próby wysuwania pierwszych wniosków teoretycznych. Celem artykułu jest przypomnienie dotychczasowych ustaleń oraz doprecyzowanie i weryfikacja niektórych ich elementów.

Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Tomasz Mielczarek
ORCID: ORCID

Abstrakt

Artykuł stanowi przyczynek do badań nad dziejami konspiracyjnej prasy polskiej lat 1939–1945. Dotyczy głównych kręgów tematycznych występujących w piśmie wydawanym w Krakowie przez Stronnictwo Demokratyczne „Prostokąt”. „Jutro Polski. Biuletyn Informacyjny” ukazywało się w latach 1940–1942, dwa — trzy razy w tygodniu, jako gazeta o charakterze informacyjno-programowym. Na jego zawartość składały się interesująco zredagowane wypowiedzi i komunikaty o sytuacji na frontach walk, relacje z wydarzeń rozgrywających się na arenie międzynarodowej, różnorodne doniesienia z okupowanego kraju, publicystyka programowa zawierająca wizję ustrojową przyszłej Polski.

Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Ewa Fogelzang-Adler

Abstrakt

The aim of this article is to bring back from oblivion Antoni Bogusławski, a man of multiple talents and a distinguished figure of the interwar Warsaw and the Polish community in London. He was a brilliant journalist, writer, poet, literary critic, author of children’s literature, translator, officer of the Polish Army.
Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Justyna Chwastyk-Kowalczyk

Abstrakt

Wybory do Sejmu PRL z 20 stycznia 1957 r. odbiły się żywym echem wśród emigracji polskiej w Wielkiej Brytanii. W artykule przedstawiono opinie i oceny emigracyjnych polityków i publicystów dotyczące przebiegu kampanii wyborczej i wyniku wyborów w 1957 r.
Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Krzysztof Tarka
ORCID: ORCID

Abstrakt

Studencki strajk jesienią 1981 r. był czasem wzmożonej studenckiej aktywności kulturalnej. Powstawały wówczas inicjatywy wydawnicze niezależne od cenzury. W tych też okolicznościach studenci zrzeszeni wokół Lubelskiego Klubu Dziennikarzy Studenckich wznowili „Biuletyn” Informacyjny”, którego pełny tytuł tym razem brzmiał „Biuletyn Informacyjny LKDS. Wydanie Strajkowe”. Postrzegane jako organ SZSP czasopismo nie zawsze było akceptowane przez młodzież skupioną w NZS, a jednocześnie budziło podejrzenia wśród władz PRL.
Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Barbara Centek

Abstrakt

Analiza zawartości i szaty graficznej „wSieci” wykazała, że formuła tygodnika zawiera się pomiędzy prasą opinii a politycznym tabloidem. Uproszczenia, a nawet prowincjonalizm i ksenofobia uwidaczniały się zwłaszcza na okładkach pisma. Dotknęła je też, tak jak inne tygodniki opinii, personifikacja przekazu. Redakcja chętnie sięgała po tematykę społeczną podawaną poprzez pryzmat jednostkowych losów. Dosłowność i jednoznaczność konserwatywnego pisma miała nie tylko podłoże ideowo-polityczne, ale i ekonomiczne. Gdy urealniano jego cenę i przeminął efekt nowości, zainteresowanie nim znacznie zmalało.
Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Tomasz Mielczarek
ORCID: ORCID

Abstrakt

Samoregulacja mediów może mieć istotny wpływ na kształtowanie się kultury dziennikarskiej i poziomu etycznego mediów. Jej skuteczność jest jednak uzależniona od stopnia instytucjonalizacji narzędzi samoregulacyjnych i ich powszechnej akceptacji. Różny jest ten poziom w różnych systemach medialnych, co często warunkowane jest historycznie. Artykuł za cel przyjmuje prezentację historycznego rozwoju samoregulacji trzech systemów medialnych (francuskiego, brytyjskiego i fińskiego) wpisujących się w trzy różne modele systemów medialnych opisane przez Daniela Hallina i Paolo Manciniego i zestawienie ich z rozwojem samoregulacji mediów w Polsce.
Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Paweł Urbaniak

Ta strona wykorzystuje pliki 'cookies'. Więcej informacji