@ARTICLE{Uszyńska-Jarmoc_Janina_Osobiste_2015, author={Uszyńska-Jarmoc, Janina}, volume={tom LXVIII}, journal={Studia Pedagogiczne}, pages={233-245}, howpublished={online}, year={2015}, publisher={Komitet Nauk Pedagogicznych PAN i Wydział Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu w Białymstoku}, abstract={Termin „metauczenie się”, który do literatury naukowej wprowadził J. Biggs (1985), oznacza najogólniej świadomość własnego procesu uczenia się oraz sprawowanie nad nim kontroli. Metauczenie, którego korzenie tkwią w osobistych, wczesnych doświadczeniach dziecka związanych z uczeniem się i które wyraża się w jego potocznych koncepcjach – traktowane jest w tym artykule jako podstawowy warunek nabywania jednej z kluczowych kompetencji człowieka XXI w., kompetencji uczenia się. Uznając ważność potocznych koncepcji dotyczących uczenia się, a także ich niepowtarzalność i kontekstualność – w artykule przedstawię najważniejsze problemy związane z poznawaniem wizji i rozumieniem osobistych światów uczenia się uczniów kończących edukację początkową. Na podstawie analizy literatury naukowej oraz dotychczasowych badań przeprowadzonych za granicą, a także na przykładzie kilku własnych badań (wynikających z zastosowania podejścia ilościowego lub jakościowego) przedstawię pytania, wątpliwości i wybrane trudności, pojawiające się w procesie stosowania obydwu prezentowanych podejść badawczych.}, type={Artykuły / Articles}, title={Osobiste światy uczenia się uczniów klas początkowych – metodologiczne problemy badań ilościowych i jakościowych}, URL={http://czasopisma.pan.pl/Content/109696/PDF-MASTER/JANINA%20USZY%CF%80SKA%7BJARMOC%20Studia%20pedagogiczne%202015%20LXVIII-17.pdf}, keywords={uczenie się, metauczenie się, kompetencja metauczenia się, konteksty uczenia się, edukacja wczesnoszkolna, potoczne koncepcje uczenia się, badania ilościowe, badania jakościowe}, }