@ARTICLE{Tyl_Mirosław_Rewizjonizm,_2019, author={Tyl, Mirosław}, number={No 2}, journal={Przegląd Filozoficzny. Nowa Seria}, pages={187-201}, howpublished={online}, year={2019}, publisher={Komitet Nauk Filozoficznych PAN}, publisher={Wydział Filozofii Uniwersytetu Warszawskiego}, abstract={Jeśli przyjąć charakterystykę awangardy pochodzącą od Henri Saint-Simona, a podtrzymywaną zarówno przez Daniela Bella, jak i Lidię Burską (w książce Awangarda i inne złudzenia, 2002), to warszawską szkołę historii idei – czyli filozoficzny rewizjonizm wewnątrz polskiego marksizmu – można uznać za zjawisko analogiczne do awangardy artystycznej, która doszła w Polsce do głosu w drugiej połowie lat 50. XX wieku. W rozumieniu Burskiej istotnym rysem awangardy jest efektywne oddziaływanie na stan świadomości, postawy i wybory publiczności. Ten właśnie czynnik zadecydował o powiązaniu awangardy i rewizjonizmu, bowiem w powszechnej opinii, warszawska szkoła w znaczący sposób kształtowała oblicze polskiej humanistyki powojennej. Celem artykułu jest próba zrozumienia, na czym polegało oddziaływanie warszawskiej szkoły historii idei. Odwołuję się w związku z tym do świadectw ludzi, którzy tworzyli to środowisko, a także do pewnych wątków z hermeneutyki H.-G. Gadamera (koncepcja dziejów efektywnych, pojęcie aplikacji) oraz H.R. Jaussa (koncepcja horyzontu oczekiwań).}, type={Artykuły / Articles}, title={Rewizjonizm, awangarda, aktualizacja – przypadek warszawskiej szkoły historii idei}, URL={http://czasopisma.pan.pl/Content/111991/PDF/P.Filoz.%202-19%2012-M.Tyl.pdf}, doi={10.24425/pfns.2019.128384}, keywords={awangarda, warszawska szkoła historii idei, rewizjonizm, aktualizacja, recepcja}, }