@ARTICLE{Kaczmarczyk_Michał_Czy_2024, author={Kaczmarczyk, Michał}, number={No 2}, journal={Studia Socjologiczne}, pages={37-61}, howpublished={online}, year={2024}, publisher={Instytut Filozofii i Socjologii PAN}, publisher={Komitet Socjologii PAN}, publisher={Wydział Socjologii UW}, abstract={Artykuł dotyczy przemian statusu i funkcji wiedzy w nowoczesnym, zróżnicowanym funkcjonalnie społeczeństwie. W szczególności przedmiotem rozważań autora jest relacja między przemianami wiedzy – jej funkcji i charakteru – oraz tendencjami populistycznymi w polityce ostatnich lat. Autor formułuje trzy hipotezy dotyczące możliwego związku między wiedzą a wzrostem populizmu. Ich podstawą jest bardziej ogólna diagnoza współczesności zaczerpnięta z prac Niklasa Luhmanna i interpretacja pochodzącej od niego koncepcji inkluzji społecznej. Jak wnioskuje autor artykułu, era nowożytna jest areną inkluzji o bezprecedensowej skali, a proces ten zmienia formy dystrybucji wiedzy oraz jej charakter. Wedle jednej z zaprezentowanych hipotez przemiany te wpływać mogą na samorozumienie obywateli i komunikację polityczną.}, type={Artykuły / Articles}, title={Czy wiedza leczy demokrację?}, URL={http://czasopisma.pan.pl/Content/131927/PDF-MASTER/03_Kaczarczyk_Michal_archiv.pdf}, doi={10.24425/sts.2024.151010}, keywords={nauka, socjologia wiedzy, inkluzja, zróżnicowanie funkcjonalne, Niklas Luhmann}, }