Details

Title

Changes in the adolescents' orientations towards the future and factors threatening them against systemic transformation

Journal title

Polish Psychological Bulletin

Yearbook

2008

Issue

No 3

Authors

Divisions of PAS

Nauki Humanistyczne i Społeczne

Publisher

Committee for Psychological Science PAS

Date

2008

Identifier

DOI: 10.2478/v10059-008-0018-3

Source

Polish Psychological Bulletin; 2008; No 3

References

Bandura A. (1989), Goal concepts in personality and social psychology, 33. ; Bańka A. (1992), Bezrobocie. Podręcznik pomocy psychologicznej [Unemployment. Handbook of psychological assistance]. ; Bańka A. (2005), Poczucie samoskuteczności [The sense of self-effectiveness]. ; Bańka A. (2006), Praca i organizacja w procesie zmian [Work and organisation in the process of changes], 77. ; Biela A. (2002), Kolokwia Psychologiczne, 10, 141. ; Bronfenbrenner U. (1981), The ecology of human development. Experiments by nature and design. ; Bruner J. (1996), The culture of education. ; Brzezińska A. (2000), Psychologia. Podręcznik akademicki [Psychology. Academic handbook], 1, 238. ; Brzeziński J. (1978), Elementy metodologii badań psychologicznych [Elements of methodology of psychological research]. ; Cantor N. (1990), From thought to behaviour: "having" and "doing" in the study of personality and cognition, American Psychologist, 17, 735. ; Czerwińska-Jasiewicz M. (2001), The life goals of adolescents in the changing social situation in Poland, Studia Jagiellonica Humani Cultus Progressus, 1, 53. ; Czerwińska-Jasiewicz M. (2003), Spostrzeganie zjawisk świata społecznego przez dzieci, młodzież i młodych dorosłych [Perception of social phenomena by children, adolescents and young adults], 149. ; D Doliński (2000), Psychologia. Podręcznik akademicki [Psychology. Academic handbook], 2, 469. ; Emmons R. (1991), Personal strivings, daily life events, and psychological and physical well-being, Journal of Personality, 59, 453. ; Erikson E. (1982), The life cycle completed. ; Erikson E. (2004), Identity and the life cycle [Tożsamość a cykl życia]. ; Giddens A. (2006), Modernity and identity [Tożsamość i nowoczesność]. ; Gurycka A. (1998), The map of my world, Polish Psychological Bulletin, 2, 81. ; Havighurst R. (1953), Human development and education. ; Hurrelmann K. (1993), International handbook of adolescence, 1. ; Hurrelmann K. (1985), Lebensphase Jugend. ; B Inhelder (1970), From the logic of a child to the logic of an adolescent. [Od logiki dziecka do logiki młodzieży]. ; Jerusalem M. (1992), Self-efficacy. Thought control of action, 195. ; Kofta M. (1999), Uncontrollability as irreducible uncertainty, European Journal of Social Psycholgy, 29, 577. ; Lanz M. (2002), Adolescents' future orientation. Theory and research, 17. ; Lewin K. (1946), Manual of child psychology, 791. ; Liberska H. (2002), Adolescents' future orientation. Theory and research, 51. ; Liberska H. (2004), Perspektywy temporalne młodzieży. Wybrane uwarunkowania [Temporal perspectives of adolescents. Selected determinants]. ; Liberska H. (2005), Tożsamość młodzieży a jej orientacja temporalna [The identity of adolescents and their temporal orientation], null. ; Liberska H. (2007), Tożsamość a współczesność. Nowe tendencje i zagrożenia [Identity and modern times. New tendencies and threats], 25. ; Little D. (1983), Personal projects: A rationale and method for investigation, Environment and Behaviour, 15, 273. ; Malmberg L-E. (1998), Education and Students' Future-Orientation. Adolescents' Future Preparation, Future Goals and Self-Evaluation in Educational Context in Finland and Poland. ; Markus H. (1986), Possible selves, American Psychologist, 41, 954. ; Merton R. (1982), Sociological theory and social structure [Teoria socjologiczna i struktura społeczna]. ; Niemczyński A. (1988), Rozwój psychiczny człowieka w ciągu życia, [Psychological development of man in life], 222. ; Nurmi J. (1988), Experience of the threat of war among Finnish adolescents: Effects on thinking about the future, and comparison of methods, Medicine and War, 4, 199, doi.org/10.1080/07488008808408825 ; Nurmi J. (2002), Adolescents' future orientation. Theory and research, 9. ; Nurmi J. (1999), The Adolescent Experience. European and American Adolescents in the 1990s, 85. ; Obuchowski K. (1985), Adaptacja twórcza [Creative adaptation]. ; Oleszkowicz A. (2006), Bunt młodzieńczy. Uwarunkowania. Formy. Skutki [Rebellion of the youth. Determinants, Forms, Consequences]. ; Pervin L. (2002), Psychology of Personality [Psychologia osobowości]. ; Scabini E. (1997), Young adult families. An evolutionary slowdown or abreakdown in the generational transition?, Journal of Family Issues, 6, 608. ; Silbereisen R. (2005), Social change and adolescent transition to adulthood, null. ; Strykowska M. (2002), Współczesne organizacje. Wyzwania i zagrożenia. Perspektywa psychologiczna [Contemporary organisations. Challenges and threats. Psychological perspective]. ; Szuman S. (1985), Podstawy rozwoju i wychowania w ontogenezie. Dzieła wybrane [Fundamentals of development and upbringing in ontogenesis. Selected Works], 2, 83. ; Świda-Ziemba H. (1999), Wartości egzystencjalne młodzieży lat dziewięćdziesiątych [Existential values of the adolescents of the 1990s]. ; Świda-Ziemba H. (2005), Młodzi w nowym świecie [The young in a new world]. ; Trempała J. (2000), Modele rozwoju psychicznego. Czas i zmiana [Models of psychological development. Time and change]. ; Trempała J. (2002), Adolescents' future orientation. Theory and research, 111. ; Tyszka Z. (1996), Polityka społeczna w okresie transformacji w kontekście uwarunkowań rodzinnych. [Social policy in the transformation period in the context of family conditions], Roczniki Socjologii Rodziny, VIII, 243. ; Tyszka Z. (1999), Ku społeczeństwu postindustrialnemu. Kondycja rodziny polskiej w dobie przyspieszonych przemian [To postindustrial society. Polish families during accelerated transformations], Roczniki Socjologii Rodziny, XI, 7. ; Tyszka Z. (2002), Rodzina we współczesnym świecie [Family in modern reality]. ; Tyszkowa M. (1990), Aktywność i działalność dzieci i młodzieży [Activity of children and adolescents]. ; Tyszkowa M. (1993), Wyobrażenia młodzieży na temat własnych perspektyw życiowych a zmiany społeczno-gospodarcze w Polsce (porównanie danych z lat siedemdziesiątych i dziewięćdziesiątych) [Expectations of the youth on their life perspectives against the socio-economic changes in Poland (comparison of the data of 1970s and 1990s], Kolokwia Psychologiczne, 2, 76. ; Tyszkowa M. (1993a), Ekologiczne uwarunkowania rozwoju psychicznego jednostki: propozycja interpretacji poznawczej [Ecological determinants of the psychological development of the individual; proposition of cognitive interpretation], Kwartalnik Polskiej Psychologii Rozwojowej, 2, 3. ; Tyszkowa M. (1996), Psychologia rozwoju człowieka [Psychology of human development], 189. ; Wrzesień W. (2003), Jednostka — rodzina — pokolenie Studium relacji międzypokoleniowych w rodzinie [Individual, family, generation. The intergenerational relations study in the family]. ; Wygotski L. (1971), Wybrane prace psychologiczne [Selected psychological works]. ; Yowell C. (2000), Possible selves and future orientation. Exploring hopes and fears of latino boys and girls, Journal of Early Adolescence, 3, 245, doi.org/10.1177/0272431600020003001 ; Zaleski Z. (2002), Adolescents' future orientation. Theory and research, 123.

Aims and scope

Polish Psychological Bulletin (founded in 1970) is an official journal of Polish Academy of Sciences, Committee for Psychological Science.The journal publish a variety of papers, including empirical reports of experiments, surveys and field studies, theoretical articles, controversies and analytic papers on important psychological topics. Relevance for an international readership is our prominent goal, Polish Psychological Bulletin does not publish clinical case studies, or technical articles. Submissions from all domains of psychology are encouraged, especially those that address new developments and pursue innovative approaches.

Periodically, the journal will announce a call for papers for special issues. The journal will also entertain unsolicited proposals for special issues that fit the stated scope of the Polish Psychiological Bulletin (please contact the journal’s Editor-in-Chief with a detailed description of your proposal).

All published research articles in this journal have undergone rigorous review, based on initial editor screening and anonymous evaluation of content and merit by independent expert reviewers.

For information on specific requirements, please see the Author Guidelines.

Abstracting & Indexing


Abstracting and Indexing Information


• DESY Publication Database

• Directory of Open Access Journal (DOAJ)

• Current Contents: Social & Behavioral Sciences

• Dimensions

• EBSCO

• ERIH Plus

• Google Scholar

• Index Copernicus

• ProQuest

• PsychArchives

• Science Open

• SCOPUS (Elsevier)

• Sherpa/RoMEO
×