Details
Title
Syndrom oszusta jako składowa doświadczenia awansu społecznegoJournal title
Studia SocjologiczneYearbook
2023Issue
No 2Affiliation
Mikrut, Sylwia : Wydział Humanistyczny, Akademia Górniczo-Hutnicza ; Łuczaj, Kamil : Katedra Socjologii Kultury, Uniwersytet ŁódzkiAuthors
Keywords
szkolnictwo wyższe ; awans społeczny ; klasa społeczna ; syndrom oszusta ; kultury klasoweDivisions of PAS
Nauki Humanistyczne i SpołeczneCoverage
81-109Publisher
Instytut Filozofii i Socjologii PAN ; Komitet Socjologii PAN ; Wydział Socjologii UWBibliography
1. Andrejuk, Katarzyna. 2016. Awans społeczny kobiet w czasach PRL. Przegląd Socjologiczny, 65, 3: 157–179.2. Berger, Peter, Thomas Luckmann. 1983. Społeczne tworzenie rzeczywistości. Traktat z socjologii wiedzy. Przekład Józef Niżnik. Warszawa: PWN.
3. Bernardi, Fabrizio, Moris Triventi. 2020. Compensatory advantage in educational transitions. Acta Sociologica, 63: 40–62.
4. Binns, Carole. 2019. Experiences of Academics from a Working-Class Heritage. Ghosts of Childhood Habitus. Newcastle: Cambridge Scholars Publishing.
5. Bokszański, Zbigniew. 1976. Młodzi robotnicy a awans kulturalny. Warszawa: PWN.
6. Bothello, Joel, Thomas Roulet. 2019. The Imposter Syndrome, or the Mis‐Representation of Self in Academic Life. Journal of Management Studies, 56: 854–861.
7. Bourdieu, Pierre. 1988. Homo Academicus. Stanford: Stanford University Press.
8. Bourdieu, Pierre. 2006. Dystynkcja. Społeczna krytyka władzy sądzenia. Przekład Piotr Biłos. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
9. Bourdieu, Pierre, Jean-Claude Passeron. 1979. The Inheritors. French Students and Their Relation to Culture. Chicago: University of Chicago Press.
10. Bourdieu, Pierre, Loïc Wacquant. 2001. Zaproszenie do socjologii refleksyjnej. Przekład Anna Sawisz. Warszawa: Oficyna Naukowa.
11. Bourdieu, Pierre, eds. 1993. La Misère du monde. Paris: Seuil.
12. Braz, Adelino. 2011. Bourdieu et la démocratisation de l’éducation. Paris: Presses Universitaires de France.
13. Brown, Brené. 2021. Atlas of the heart. Penguin Random House.
14. Case, Kim. 2017. Insider Without: Journey across the Working-Class Academic Arc. Journal of Working-Class Studies, 2, 2: 16–35. DOI: 10.13001/jwcs.v2i2.6081.
15. Clance, Pauline, Suzanne Imes. 1987. The impostor phenomenon in high achieving women. Psychotherapy: Theory Research, Practice, 15, 3: 241–247.
16. Colby, King, Sean McPherson. 2021. Class Beyond the Classroom: Supporting working-class and first generation students, faculty, and staff. In: M. Fazio, Ch. Launius, T. Strangleman, eds. Routledge International Handbook of Working-Class Studies, 91–106.
17. Dębska, Katarzyna. 2020. Doświadczenie awansu klasowego jako kontekst kształtowania się relacji między braćmi i siostrami. Studia BAS, 2, 62: 111–128.
18. Domański, Henryk. 2015. Czy są w Polsce klasy społeczne? Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.
19. Eglitis, Daina. 2011. Class, Culture and Consumption: Representations of Stratification in Post-communist Latvia. Cultural Sociology, 5, 3: 423–446. DOI: 10.1177/1749975510379963.
20. Ferenc, Maria. 2012. „Jak by to powiedzieć, to już nie moje życie jest”. Relacje rodzinne osób awansujących. W: M. Gdula, P. Sadura, red. Style życia i porządek klasowy w Polsce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar, 233–251.
21. Filarowska, Monika, Katarzyna Schier. 2018. Zespół impostora, czyli o poczuciu intelektualnej fałszywości. Psychoterapia, 2, 185: 35–45.
22. Friedman, Sam. 2016. Habitus clivé and the emotional imprint of social mobility. The Sociological Review, 64, 1: 129–147. DOI: 10.1111/1467-954X.1228.
23. Glaser, Barney. 1964. Comparative Failure in Science. Science 143: 1012–1012.
24. Goor, Dafna et al. 2020. The Impostor Syndrome from Luxury Consumption. Journal of Consumer Research, 46: 1031–1051.
25. Gottlieb, Michael et al. 2020. Impostor Syndrome among Physicians and Physicians in Training: A Scoping Review. Medical Education, 54, 3: 116–124. DOI: 10.1111/medu.13956.
26. Góralewska-Słońska, Anna. 2011. Poczucie własnej wartości jako potencjał jednostki. Problemy Profesjologii, 2: 97–112.
27. Grochalska, Monika. 2011. Transgresyjne trajektorie. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
28. Hoser, Jan. 1974. Środowisko zawodowe inżynierów. W: J. Kulpińska, red. Socjologia przemysłu. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, 274–307.
29. Jaquet, Chantal. 2014. Les transclasses ou la non-reproduction. Paris: Presses Universitaires de France.
30. Jensen, Barbara. 2012. Reading Classes: On Culture and Classism in America. ILR Press.
31. King, Colby, Sean McPherson. 2021. Class beyond the Classroom: Supporting working-class and first generation students, faculty, and staff. In: M.Fazio, Ch. Launius, T. Strangleman, eds. Routledge International Handbook of Working-Class Studies, 91–106.
32. Kuleta, Małgorzata, Monika Wasilewska. 2014. Konsekwencje zdrowotne zjawiska parentyfikacji. W: A. Borzęcki, red. Higiena i środowisko a zdrowie człowieka. Lublin: Norbertinum, 29−37.
33. Kurek-Ochmańska, Olga, Kamil Łuczaj. 2021. ‘Are you crazy? Why are you going to Poland?’ Migration of Western Scholars to Academic Peripheries. Geoforum 119, 5: 102–110. DOI: 10.1016/j.geoforum.2020.12.001.
34. Kwiek, Marek. 2015. Międzypokoleniowa ruchliwość społeczna. Szkolnictwo wyższe a drabina edukacyjna i zawodowa w Polsce. Nauka i Szkolnictwo Wyższe, 2, 46: 183–213.
35. Lahire, Bernard. 1993. La raison des plus faibles: rapport au travail, écritures domestiques et lectures en milieux populaires. Presses universitaires de Lille.
36. Lejzerowicz, Magda. 2003. Koncepcja jaźni George’a Herberta Meada a teoria innego Alfreda Schütza. Studia Philosophiae Christianae, 39, 2: 303–328.
37. Łuczaj, Kamil. 2021. Doznawanie klasy w perspektywie mikrosocjologicznej. Przypadek pracowników naukowych. Przegląd Socjologii Jakościowej, 17, 2: 6–25.
38. Łuczaj, Kamil. 2023a. How Do Geographical Imaginaries Shape Academic Migration to Global Centres and Peripheries? In: R. Bolgov, red. Proceedings of Topical Issues in International Political Geography. Springer, Cham. DOI: 10.1007/978-3- 031-20620-7_33.
39. Łuczaj, Kamil. 2023b. Upwardly mobile biographies, Advances in Life Course Research 56, OnlineFirst.
40. Łuczaj, Kamil, Olga Kurek-Ochmańska. 2023. Awans społeczny a relacje rodzinne w biografiach akademików z klas ludowych. Studia Humanistyczne AGH, w druku.
41. Łuczewski, Michał. 2003. W stronę teorii czynników rozwoju edukacyjnego. Praca magisterska napisana pod kierunkiem prof. Antoniego Sułka. Uniwersytet Warszawski.
42. Metzgar, Jack. 2021. Bridging the Divide: Working-Class Culture in a Middle-Class Society. Cornell University Press.
43. Miller, Alice. 2007. Dramat udanego dziecka. Wydawnictwo: Media Rodzina.
44. Musilek, Karel, Tomáš Katrňák. 2015. The Notion of Social Class in Czech Political Discourse. Czech Sociological Review, 51, 3: 387–416.
45. Nawrocki, Tomasz. 2001. Pomiędzy rodziną, szkołą i uniwersytetem: refleksje socjologa o barierach edukacyjnych na Górnym Śląsku. W: W. Jacher, red. Eseje socjologiczne. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 121–135.
46. Ost, David. 2009. The Invisibility and Centrality of Class after Communism. International Journal of Politics, Culture and Society, 22, 4: 497–515.
47. Popiel, Agnieszka, Ewa Pragłowska. 2008. Psychoterapia poznawczo-behawioralna. Teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Paradygmat.
48. Rakowski, Tomasz. 2016. Sztuka w przestrzeniach wiejskich i eksperymenty etnograficzne. Teksty Drugie, 4, 66–87.
49. Rapley, Tim. 2014. Sampling strategies in qualitative research. In: U. Flick, ed. The SAGE Handbook of Qualitative Data Analysis. London: Sage, 1–21.
50. Reay, Diane. 2005. Beyond Consciousness? The Psychic Landscape of Social Class. Sociology 39, 5: 911–928. DOI: 10.1177/0038038505058372.
51. Rek-Woźniak, Magdalena. 2012. Młodzi dorośli–wzory mobilności społecznej w okresie transformacji systemowej na przykładzie mieszkańców miasta średniej wielkości. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
52. Ryan, Jake, Charles Sackrey. 1996. Strangers in Paradise: Academics from the Working Class. Boston: South End Press.
53. Sadowski, Ireneusz. 2012. Poza wiedzą i majątkiem: nierówności w kapitale w okresie transformacji systemowej. Studia Socjologiczne, 205, 2: 101–127.
54. Schwarz, Ori. 2016. The symbolic economy of authenticity as a form of symbolic violence: the case of middle-class ethnic minorities. Distinktion: Journal of Social Theory, 17: 2–19. DOI: 10.1080/1600910X.2016.1156007.
55. Słodka, Monika, Dagna Skrzypińska. 2016. Perfekcjonizm i myślenie dychotomiczne w paradygmacie poznawczo-behawioralnym. Psychiatria i Psychoterapia, 12, 2: 20–41.
56. Słomczyński, Kazimierz. 2000. Pozycja społeczna a cechy osobowości: o wzajem- nych relacjach w okresie transformacji systemowej. Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN.
57. Sorokin, Pitrim. 2009 [1959]. Ruchliwość społeczna. Przekład Jerzyna Słomczyńska. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii PAN.
58. Stradomska, Marlena. 2022. Strategie radzenia sobie w trakcie pandemii i nie tylko. Łódź: ArchaeGraph.
59. Streib, Jessi. 2011. Class Reproduction by Four Year Olds. Qualitative Sociology, 34: 337–352.
60. Szatan, Małgorzata. 2012. Strach a lęk w ujęciu nauk humanistycznych. Studia Gdańskie, 31: 325–342.
61. Śliwerski, Andrzej. 2016. Trzy generacje terapii poznawczo-behawioralnej – rozwój i założenia teoretyczne. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Psychologica, 20: 5–30.
62. Tomescu-Dubrow, Irina, Kazimierz Słomczyński, Henryk Domański, Joshua Kjerulf Dubrow, Zbigniew Sawiński, Dariusz Przybysz. 2018. Dynamics of Class and Stratification in Poland (1945–2015). Central European University Press.
63. Waniek, Katarzyna. 2016. Potencjały bezładu i cierpienia w biografiach młodych kobiet wchodzących w świat sztuki i medycyny. Przegląd Socjologii Jakościowej, 12, 2: 114–144. DOI: 10.18778/1733-8069.12.2.07.
64. Walkerdine, Valerie. 2003. Reclassifying Upward Mobility. Gender and Education, 15, 3: 237–248.
65. Walkerdine, Valerie, Lucey Helen, Melody June. 2001. Growing Up Girl: Psychosocial Explorations of Gender and Class. London: Palgrave.
66. Wagner, Izabela. 2011. Becoming Transnational Professional. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
67. Warnock, Deborah. 2014. On the Other Side of What Tracks? The missing discussion of social class in the academy. Rhizomes, 27. http://www.rhizomes.net/issue27/warnock.html.
68. Wengraf, Tom. 2001. Qualitative Research Interviewing: Biographic Narrative and Semi-Structured Methods. London: Sage Publications.
69. Wengraf, Tom, Prue Chamberlayne. 2006. Interviewing for life-histories, lived situations and personal experience: The Biographic-Narrative Interpretive Method (BNIM) Shortest Short Guide to BNIM interviewing and interpretation (version 6.8). [Online manual]. https://www.scribd.com/document/79633475/BNIM-Shortest-Guide.
70. Wengraf, Tom. 2008. Biographic-Narrative Interpretive Method (BNIM). For researching lived experience and whole life. A summary. https://uel.ac.uk/sites/default/files/interviewing-for-life-histories-lived-situations-and-personal-experi-ence-the-biographic-narrative-interpretive-method-bnim-on-its-own-and-as-part-of-a-multi-method-full-spectrum-psycho-societal-methodology.pdf.
71. Wright, Erik Olin. 2000. Class counts. Cambridge: Cambridge University Press.
72. Young, Valerie. 2011. The Secret Thoughts of Successful Women: Why Capable People Suffer from the Impostor Syndrome and How to Thrive in Spite of It. New York: Crown Business.
73. Zabłocka, Małgorzata, Piotr Francuz. 2006. Wpływ zmiennych osobowych na decyzję o sprawowaniu kontroli w sytuacji odpowiedzialności. Przegląd Psychologiczny, 49,1: 37–61.