Wyniki wyszukiwania

Filtruj wyniki

  • Czasopisma
  • Autorzy
  • Słowa kluczowe
  • Date
  • Typ

Wyniki wyszukiwania

Wyników: 21
Wyników na stronie: 25 50 75
Sortuj wg:
Słowa kluczowe kompozycja ogród park sacrum Śląsk

Abstrakt

Definicja wszechobecnego w sztuce pojęcia sacrum jest dość subiektywna stąd też każdorazowo powinna być rozpatrywana przez pryzmat motywów indywidualnych i kulturowych kierujących danym autorem lub fundatorem dzieła sztuki. Przyrodniczo-krajobrazowe bogactwo Śląska wraz z tłem kulturowym i ogrodowym doby XIX stulecia, stanowi doskonały przykład pluralizmu pojęcia sacrum, które w przestrzeni założenia ogrodowego markowane może być ścieżką, rzeźbą symbolizującą rangę polityczną państwa, ogrodem samym w sobie jako darem czy wreszcie krajobrazem w ogóle.
Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Łukasz Przybylak

Abstrakt

Łazienki królewskie w Warszawie wyróżnia mnogość form małej architektury. Stanowią one umieszczony w sercu miasta zakątek historii polskiej kultury i sztuki wpleciony w scenerię krajobrazowego ogrodu. Przejrzysty, inspirowany przyrodą układ przestrzenny ogrodu silnie akcentowany jest przedstawieniami rzeźbiarskimi i formami małej architektury – mosty. Zarówno przedstawienia rzeźbiarskie, jak i formy mostów stanowią uzupełnienie kompozycyjne całości założenia. Czerpiący natchnienie ze sztuki antycznej, chińskiej najznamienitsi artyści tworzyli tu dzieła, które harmonizując z otoczeniem przemieniły park w miejsce posiadające niemożliwą do wydzielenia na poszczególne elementy całość o symbolicznym i duchowym wymiarze.
Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Magdalena Janicka

Abstrakt

W artykule przedstawiono założenie urbanistyczne, będące modelowym, najlepiej zachowanym przykładem osiedla przemysłowego w północnych Włoszech. Przedmiotem badań prezentowanych w artykule jest przestrzeń publiczna osiedla Crespi d›Adda w Prowincji Bergamo w Lombardii. Szczególną uwagę zwrócono na występujące tam tereny zieleni oraz ich obecne użytkowanie. Program osiedla był bardzo zróżnicowany. Główne miejsce, poza fabryką, zajmował park publiczny, stanowiący ważny element kompozycyjny i ideologiczny. Zadanie badawcze miało na celu zapoznanie się, na przykładzie Crespi, z obecną sytuacją osiedli poprzemysłowych w północnych Włoszech, które stanowią dla autorki materiał porównawczy dla osiedli analizowanych w Polsce.

Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Katarzyna Elwart

Abstrakt

W artykule przedstawiono problematykę sacrum wpisującą się w układy kompozycji przestrzennych śląskich cmentarzy katolickich. Wskazano na klasyfikację cmentarzy jako miejsc świętych, ochronę ich sakralnego charakteru oraz na stawiane wobec przestrzeni wymagania. Dla wybranych śląskich nekropolii przeprowadzono analizę zagadnień związanych z występowaniem, czytelnością i realizacją treści sacrum w ich komponowanej przestrzenni.
Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Grażyna Lasek

Abstrakt

W publikacji przedstawiono Park Śląski, który był budowany od 1954 r. przez 18 lat według projektu wykonanego pod kierunkiem prof. arch. Władysława Niemirskiego. Jest to jeden z największych parków w swoim rodzaju w Polsce oraz w Europie (około 600 ha). Założony częściowo na terenach zdegradowanych, stał się po latach przykładem udanej rekultywacji i renaturalizacji krajobrazu antropogenicznego. Park Śląski oficjalnie tworzony w duchu realnego socrealizmu (teoretycznie wzorowany na realizacjach w Związku Radzieckim), w rzeczywistości reprezentuje klasyczne zasady modernizmu.

Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Beata Fortuna-Antoszkiewicz
Jan Łukaszkiewicz
Piotr Wiśniewski

Abstrakt

Przeprowadzone w formie analiz badania ustaleń miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego i w części przypadków realizacji tych zapisów prawa miejscowego w praktyce wykazały, że ustalenia przestrzennego prawa miejscowego nie mają nic albo nie wiele wspólnego z zasadami kompozycji urbanistycznej i tym samym z ładem przestrzennym. Badania ograniczyły się do analizy komponowania zabudowy, bez uwzględnienia wszystkich innych uwarunkowań, jakie muszą towarzyszyć procesowi projektowania urbanistycznego i jego wyników. Urbanistykę w tym artykule traktuje się jako uporządkowaną przestrzeń, powstałą na podstawie czytelnej koncepcji urbanistycznej, która uwzględnia zasady kompozycji urbanistycznej. Nie odnosi się pojęcie urbanistyki do chaosu przestrzennego, jaki jest lub powstaje po realizacji ustaleń planu.

Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Elżbieta Czekiel-Świtalska

Abstrakt

Rzeszów, podobnie jak większość miast Galicji, zyskał nasadzenia przyuliczne na przełomie XIX i XX wieku. W okresie po II wojnie światowej poświęcano im mało uwagi. Dopiero od początku pierwszej dekady XXI wieku obserwujemy wyraźny przełom. W miejsca historyczne powracają „uwspółcześnione” formy nasadzeń, a nowe arterie komunikacyjne obsadzane są bardzo licznymi okazami dobrze dobranych pod względem wymagań siedliskowych gatunków drzew, bylin i roślin sezonowych.

Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Zbigniew W. Czerniakowski
Marta Gargała-Polar

Abstrakt

Park Śląski w Chorzowie został założony od podstaw na glebach bardzo ubogich oraz częściowo zdegradowanych. Po 60 latach od jego powstania przeprowadzono badania, których celem było rozpoznanie stopnia zachowania struktury drzewostanu zgodnej z oryginalnymi założeniami projektowymi oraz kierunku dokonujących się zmian na skutek przebiegu wieloletnich procesów rekultywacyjnych, postępującej sukcesji naturalnej i in. Stwierdzono, że kompozycja przestrzenna Parku generalnie jest zachowana, niemniej na wielu fragmentach zaszły istotne zmiany, wpływające na funkcję, formę i walory krajobrazowe obiektu.

Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Beata Fortuna-Antoszkiewicz
Jan Łukaszkiewicz
Piotr Wiśniewski

Abstrakt

Artykuł jest prezentacją programu nauczania przedmiotu „Podstawy projektowania architektonicznego – kompozycje” studentów pierwszego roku kierunku architektura Wydziału Budownictwa i Architektury Politechniki Lubelskiej. Przykładowe prace studenckie zamieszczone w tekście są ilustracją wyników procesu dydaktycznego
Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Elżbieta Pytlarz

Abstrakt

Myślą przewodnią rozważania nad kompozycyjnymi i architektonicznymi wyznacznikami tożsamości miejsc w krajobrazie (w konsekwencji – tożsamości krajobrazów) jest w znacznej mierze geneza ich powstania i ocena ich przemian w czasie. Można zatem mówić o idei „dawnej” i „nowej” tożsamości miejsca (krajobrazu będącego jego zewnętrznym wyrazem). Zwłaszcza w przypadku, gdy wykazujemy „dobrą” postawę wobec tego, co określa „kulturę miejsca” wynikającą z jego „umiłowania” i chęci współuczestniczenia w zaczętym wobec niego dziele stworzenia. Humanitarna postawa w omawianym tu duchu troski o zastane dziedzictwo kulturowe i wyrażający je krajobraz każdorazowo może być identyfikowane z tożsamością miejsca lub jej składowymi (tradycją, kulturą , kanonem). Jest bowiem oczywiste, że w duchu kontynuacji dobrej postawy (trwającej miłości do tych obszarów) często w miejscu „dawnej” (dobrej) tożsamości – chcemy i wręcz musimy zaproponować „nową ” (dobrą ) tożsamość – zgodnie z celami i zakresami ochrony poszczególnych obszarów , w tym ich kompozycyjnej czy architektonicznej wartości. Autor podjął próbę przedstawienia tych idei na przykładzie bezprecedensowej w skali kraju, a nawet Europy rewitalizacji krajobrazu warownego Twierdzy Zamość.

Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Zbigniew Myczkowski

Abstrakt

Celem artykułu było zbadanie morfogenezy oraz przeanalizowanie stopnia zachowania historycznych walorów kompozycyjnych w kontekście procesu transformacji rozplanowania w odniesieniu do form radialnych dawnych wsi fryderycjańskich we współczesnych granicach Polski. Zastosowano wielokrotne studium przypadku w stosunku do pięciu dawnych kolonii pruskich, które spełniły zakładane kryteria lokalizacyjne i morfologiczne: Jedlice, Kup, Pokój, Nowosolna oraz Paproć Duża. W artykule posłużono się metodą analizy morfologicznej planu w powiązaniu z retrogresywną metodą genetyczną. Badania w tym zakresie miały charakter dynamiczny i oparte były na sekwencji chronologicznie zestawionych planów i map historycznych. Efektem badań była rekonstrukcja stadium inicjalnego oraz określenie kierunków przemian i trwałości dawnej kompozycji przestrzennej w ujęciu porównawczym. Analizowane układy należą do form unikatowych, tj. szczególnie cennych pod względem posiadanych cech rozplanowania. Paproć Duża stanowi układ całkowicie zachowany o wysokich wartościach w zakresie czytelności historycznej kompozycji. Kup, Pokój i Nowosolna ze względu na znaczny stopień przekształceń morfologicznych należą do grupy częściowo zachowanych układów przestrzennych o wartościach przeciętnych, zaś Jedlice stanowią przykład słabo zachowanego rozplanowania historycznego o niskich wartościach kompozycyjnych.
Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Monika Ewa Adamska
1
ORCID: ORCID
Tomasz Figlus
2
ORCID: ORCID

  1. Opole University of Technology Faculty of Civil Engineering and Architecture Department of Architecture and Urban Planning
  2. University of Lódź Faculty of Geographical Sciences Department of Political and Historical Geography and Regional Studies

Abstrakt

Łąka, łąka kwietna, polana, trawnik – gładki, strzyżony, płaski i zagłębiony, trawiasta ścieżka – to elementy ogrodów znane od stuleci, wykorzystywane w różnych stylach, w różnych typach ogrodów, także w przestrzeniach publicznych. Pratum commune, błonia, trawiasty kopiec to wyróżniki krajobrazu kulturowego niejednego miasta, historycznie i współcześnie. W XIX w. w Anglii zaczęto używać w kompozycjach ogrodowych trawy ozdobne, m.in. pampasową, miskanta i rozplenicę. Początkowo bardziej jako swojego rodzaju osobliwość niż dla ich piękna. Dopiero naturalizm, dał początek szerszemu stosowaniu traw w ogrodach i parkach, w różnych częściach świata, i zyskał wielu propagatorów, m.in. W. Robinsona, J. Jensena, K. Fo-erstera i P. Oudolfa.

Współcześnie trawy są chętnie projektowane przez architektów krajobrazu w przestrzeniach zurbanizowanych. Wykorzystywane zarówno w kompozycjach geometrycznych, jak i swobodnych. Ich tekstura i delikatna kolorystyka tworzą tło dla innych bardziej wyrazistych gatunków roślin. Często stanowią kluczowy element układów naturalistycznych, a wykorzystanie gatunków rodzimych sprzyja zachowaniu bioróżnorodności i odtwarzaniu rodzimego krajobrazu. Wiele z tych współczesnych realizacji, opisanych jest w czasopismach, literaturze przedmiotu, nagradzanych w konkursach. Tej problematyce poświęcony jest ten przeglądowy artykuł.

Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Agata Zachariasz
Halina Lipińska
Pobierz PDF Pobierz RIS Pobierz Bibtex

Abstrakt

W artykule zarysowano ideę urbanistyczną — próbę skojarzenia architektonicznego i filozoficznego myślenia o formie miejskiej — akcentującą estetyczne i etyczne aspekty rozwoju. Autor nawiązuje do teorii architektury miasta Aldo Rossiego i pojęcia architektoniki, jakie Immanuel Kant wprowadził w Krytyce czystego rozumu. Starano się wykazać, że studiowanie wzajemnych relacji między ideą piękna, architekturą miasta i etyką rozwoju może być przydatne w dalszych poszukiwaniach nowej formuły planowania miast i regionów.
Przejdź do artykułu

Bibliografia


Baranowski, A. (2009), Projektowanie środowiskowe. Poszukiwania, Poznań: Wydział Architektury Politechniki Poznańskiej. Baranowski, A. (1998), Projektowanie zrównoważone w architekturze, Gdańsk: Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej.
Berleant, A. (2011), Wrażliwość i zmysły. Estetyczna przemiana świata człowieka, tłum. S. Stankiewicz, Kraków: Universitas.
Blazy, R. (2015), Wartości humanistyczne jako kod genetyczny miasta, Kraków: Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej.
Borsa, M. ‘Zadanie dla decydujących o rozwoju’, Przegląd Komunalny. Gospodarka komunalna i ochrona środowiska, nr 8, 2021.
Barrett, B.F.D., Horne, R., Fine, J. (2016), The Ethical City: A Rationale for an Urgent New Urban Agenda, Basel: Sustainability, MDPI.
Busquets, J. (2008), ‘Urban Compositon: City Design in the 21st Century’, [in:] Crossover. Architecture, Urbanism Technology, A. Graafl and, L.J. Kavanaugh (eds.), Roterdam.
Cassirer, E. (2017), Esej o człowieku. Wprowadzenie do filozofii ludzkiej kultury, Warszawa: Wydawnictwo Aletheia.
Cooper, W.E., Vlasin, R.D. (1973), ‘Ecological Concepts and Applications to Planning’, [in:] Environment a New Focus for Land Use Planning, Mc Allister D.M. (ed.) Washington, DC: National Science Foundation.
Gasper, D. (2004), The Ethics of Development, Edinburgh: Edinburgh University Press.
Golany, G.S. (1995), Ethics and Urban Design: Culture, Form, and Environment, Wiley.
Gombrich, E.H. (2009), Zmysł porządku. O psychologii sztuki dekoracyjnej, Kraków: Universitas.
Habermas, J. (2015), Teoria działania komunikacyjnego, t. 2, Warszawa: PWN.
Harvey, D. (2012), Bunt miast. Prawo do miasta i miejska rewolucja, Warszawa: Fundacja Nowej Kultury Bęc Zmiana.
Harvey, D. (1975 [1973]), Social Justice and the City, Baltimore, MD: The Johns Hopkins University Press.
Ingelhart, R. (1979), ‘Wertwandel und politishes Verhalten‘, [w:] Sozialer Wandel in Westeuropa, J. Matthes (Hrsg), Frankfurt am Main, New York.
Ingram, D., Derdak, Th.J. (2018), The Ethics of Development, Routledge.
James, J. (1996), Muzyka sfer. O muzyce, nauce i naturalnym porządku wszechświata, Kraków: Wyd. Literackie.
Kant, I. (2001), Krytyka czystego rozumu, (w tłumaczeniu Romana Ingardena), Kęty: Wydawnictwo ANTYK.
Kamiński, Z.J. (2020), Podstawy planowania przestrzennego. Aspekty teoretyczne, Gliwice: Wydawnictwo Politechniki Śląskiej.
Kosiński, W. (2011), Miasto i piękno miasta, Kraków: Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej.
Mironowicz, I. ‘Nauka wspiera procesy’, Przegląd Komunalny. Gospodarka komunalna i ochrona środowiska, nr 8, 2021, s. 78–82.
Monestiroli, A. (2009), Tryglif i metopa. Dziewięć wykładów o architekturze, Kraków: Politechnika Krakowska.
Porter, D.R. (ed.) (1989), ‘Significant Research Needs in the Policy and Practice of Growth Management’, [in:] Brower D.J., Godschalk D.R., Porter D., (eds) Understanding Growth Management. Critical Issues and a Research Agenda, Washington DC: The Urban Land Institute.
Reale, G., Scola, A. (2009), Dialog o wartości człowieka, Warszawa: Centrum Myśli Jana Pawła II, Instytucja kultury m. st. Warszawy.
Rossi, A. (1984), The architecture of the City, Cambridge MA: MIT Press. Shusterman R. (1990), ‘Ethics and Aesthetics are One: Postmodernism’s Ethics of Taste’, [in:] Shapiro G. (ed.) After the Future. Postmodern Times and Places, New York: State University of New York Press.
Solarek, K. (2019), Urban Design in Town Planning. Current Issues and Dilemmas from the Polish and European Perspective, Warszawa: Warsaw University of Technology Publishing House.
Sztompka, P. (2005), Socjologia zmian społecznych, Kraków: Wydawnictwo Znak.
Szulczewska, B. (2018), Zielona infrastruktura, Studia, Tom CLXXXIX, Warszawa: Polska Akademia Nauk, Komitet Zagospodarowania Przestrzennego Kraju.
Tatarkiewicz, W. (1976), Dzieje sześciu pojęć, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Tischner, J. (2003), O człowieku. Wybór pism filozoficznych, Wrocław–Warszawa–Kraków, Wybrał i opracował: A. Bobko.
Woźniakowski, J. (1995), Góry niewzruszone, Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Vincenz, S. (1980), Na wysokiej połoninie. Pasmo I: Prawda starowieku, Warszawa: Instytut Wydawniczy „PAX”.
Zuziak, Z.K. (2021), ‘Jego świat był estetyczny — niedokończone rozmowy, [w:] A. Jasiński i M. Skaza (red.) Architektura, miasto, piękno, t. 2, Kraków: Oficyna Wydawnicza AFM, s. 269–285.
Zuziak, Z.K. (2020), ‘Wstęp do nowej filozofii urbanistyki’, Teka Komisji Urbanistyki i Architektury, Kraków: Oddział PAN w Krakowie, tom XLVIII, s. 181–206.
Zuziak, Z.K. (2019), ‘Naukowe oblicze urbanistyki. Z notatek na temat architektury miasta i gospodarowania przestrzenią’, [w:] Architektura, urbanistyka, nauka, S. Gzell (red.), Warszawa: PWN.
Zuziak, Z.K. (2008), O tożsamości urbanistyki, Kraków: Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej.

Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Zbigniew K. Zuziak
1
ORCID: ORCID

  1. Rzeszow University of Technology
Pobierz PDF Pobierz RIS Pobierz Bibtex

Abstrakt

Osiedla mieszkaniowe 2 połowy XX wieku niosą w sobie znaczący potencjał wynikający z ich całościowego założenia urbanistycznego, którego podwalinę stanowiła myśl modernistyczna. Układ urbanistyczny wraz z zasadami kompozycji w dużym stopniu stanowią o ich charakterze i tożsamości, a także decydują o sposobie funkcjonowania. Celem artykułu jest omówienie uwarunkowań przeobrażeń takich osiedli oraz zagrożeń dewastacji ich układów urbanistycznych, jakie te przekształcenia za sobą pociągają. Dokonano tego poprzez odniesienie się do wybranych osiedli krakowskich. Przedstawiono również dobre praktyki na przykładzie osiedli niemieckich, w których przeobrażenia te są skutkiem kompleksowego i całościowego podejścia prowadzącego do wydobycia i wzmocnienia walorów osiedli, a eliminacji elementów, które stanowiły o ich słabości. W pracy zastosowano metodę krytyczną i porównawczą prowadzącą do wyników badań stanowiących treść niniejszego artykułu.
Przejdź do artykułu

Bibliografia

Białkiewicz, A., Stelmach, B., Żychowska, M.J. (2020), ‘Dobra kultury współczesnej. Zarys problemu ochrony’, Wiadomości Konserwatorskie / Journal of Heritage Conservation, nr 63, s. 152–162.
Celińska-Janowicz, D. (2010), ‘Druga młodość czy upadek? Warszawskie osiedle Służew nad Dolinką w okresie transformacji’, Studia Regionalne i Lokalne 1(39), s. 89–104.
Cieślik, K. (2021), ‘Polacy uwielbiają mieszkania w blokach z wielkiej płyty. »Sprzedają się jak świeże bułeczki«’, https://next.gazeta.pl/next/7,151003,27141160,polacy-uwielbiaja-mieszkania-w-blokach-z-wielkiej-plyty-sprzedaja.html?fbclid=IwAR0hXuwOpapYr7DEZI8Jgy5G1nHxe1F_AdUhNXJ2vrhxZdRU3iRQU08yZwU, (dostępne: 12.07.2021).
Grzybowski, A. (1984), ‘Współczesne zespoły mieszkaniowe — ich krytyka i propozycje przeobrażeń’, Architektura, 5(421), s. 18–24.
Gyurkovich, M. et al. (2021), ‘Housing Estates from the Second Half of the Twentieth Century as Urban Heritage Structures: Example of Housing Estates in Mistrzejowice, Cracow’, Wiadomości Konserwatorskie / Journal of Heritage Conservation, No 65, pp. 54–65.
Kil, W. (2008), Das Wunder von Leinefelde. Ein Stadt erfindet sich neu. Dresden: Sandstein Verlag.
Krenz, J. (1984), ‘Architektura bez kubatury’, Architektura 6(422), s. 30–31. Lynch, K. (1960), The image of the city, Cambridge: MIT Press.
Masztalski, R., Michalski, M. (2018), ‘Podatność osiedli wielkopłytowych z drugiej połowy XX wieku we Wrocławiu na procesy rewitalizacyjne’, Budownictwo i Architektura, 17(1), s. 101–108.
Model Przestrzennej Struktury Krakowa. Perspektywa planistyczna. Etap II — Zdefiniowanie modelu przestrzennej struktury Krakowa (2017), (na zlecenie Biura Planowania Przestrzennego Urzędu Miasta Krakowa), kier. Mateusz Gyurkovich.
Monclús, J., Díez Medina, C. (2016), ‘Modernist housing estates in European cities of the Western and Eastern Blocs’, Planning Perspectives, Vol. 31, No. 4, pp. 533–562, http://dx.doi.org/10.1080/02665433.2015.1102642.
Ostrowski, W. (1975), Urbanistyka współczesna, Warszawa: Arkady.
Przestaszewska-Porębska, E. (1987), ‘Nowa Utopia? Polska myśl urbanistyczna lat osiemdziesiątych na tle tendencji powojennych’, Architektura, 3(437), s. 2–11.
Seibert, K. (1983), Plan Wielkiego Krakowa, Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Szczerek, E. (2018), Rewitalizacja osiedli wielkopłytowych a ciągłość i komplementarność przestrzeni publicznej miasta, Kraków: Wydawnictwo PK.
Szczerek, E. (2019), ‘Loss of potential: large-panel housing estates — Czyżyny case’, IOP Conference Series: Materials Science and Engineering, Vol. 471, pp.1–10.
Włodarczyk, M. (2014), Szlakami dziedzictwa. Krakowskie osiedla modernizmu lat 1945–1990. Wybrane przykłady, Kraków: SARP.
Włodarczyk, M. (2017), Szlakami dziedzictwa. Przegląd architektury Krakowa lat 1945–1990, Kraków: SARP.
Założenia programu rehabilitacji zabudowy blokowej osiedli na terenie Gminy Miejskiej Kraków (2010) — załącznik do uchwały nr CXV/1587/10, Kraków: Instytut Rozwoju Miast.
Żychowska, M.J. (2020), ‘Protection of post-war housing estates’ [in:] Rehabend 2020: 8th Euro-American Congress on Construction Pathology, Rehabilitation Technology and Heritage Management, ed. I. Lombillo et al., March 24th-27th 2020, Granada: Santander 2020.

Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Eliza Szczerek
1
ORCID: ORCID

  1. Cracow University of Technology, Faculty of Architecture

Abstrakt

Zespoły pałacowo-parkowe zajmują ważną rolę w sztuce ogrodowej. Współcześnie czerpią one z historycznych doświadczeń, nie zapominając przy tym o nowocześniejszych rozwiązaniach. Aby podkreślić wartość wspomnianych obiektów do ich wnętrz wprowadza się np. kompozycje bylinowe. Część rabat odtwarza dawne układy, inne są nowymi detalami zaprojektowanymi w celu podniesienia waloru estetycznego.

Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Bożena Łebzuch

Abstrakt

Architektura XIX wieku była odzwierciedleniem epoki mistycyzmu, a zarazem sekularyzacji sztuki, dążenia do ideału jedności sztuk, a jednocześnie relatywizmu i indywidualizmu. Wyrosła na podłożu romantyzmu, może być ona postrzegana, jako wypadkowa postawy duchowej, światopoglądu i ruchu naukowego określanego mianem historyzmu. Rozwój historii sztuki i fascynacja przeszłością, wraz z bogactwem i różnorodnością stylów wpływały na polifonię ówczesnej architektury, w przestrzeni której istniał przede wszystkim historyzm, a także eklektyzm. Architekci historyzmu tworzyli dzieła inspirowane jednym stylem. Eklektyzm posiłkuje się stylami historycznymi w ówczesnym pojęciu romantycznymi, mieszając ich formy i motywy w jednej budowli. Wątki znaczeniowe architektury XIX wieku wiążą się z symboliką i wartościami niesionymi przez style minionych epok, reinterpretując ich formy i znaczenia.
Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Monika Gała-Walczowska

Abstrakt

Metropolia Barcelońska należy do pierwszej dziesiątki aglomeracji miejsckich Europy. Uwarunkowania geograficzne i przyrodnicze - położenie pomiędzy morzem, a równolegle do niego przylegającymi, zalesionymi pasmami górskimi rozdzielonymi szerokimi dolinami rzek miały znaczący wpływ na uformowanie się hynrydowej struktury urbanistycznej. Jej sercem pozostaje założona przez Fenicjan u stóp wzgórza Montjuic, w naturalnym porcie Barcelona, która przez ponad dwa tysiące lat rozwijała się wraz z sąsiednimi miejscowościami wypełniając tkankę miejską coraz to nowe fragmenty naturalnego krajobrazu. Monumentalne gmachy i budynki wysokie, powstające we wszystkich okresach historycznych, informowały o potędze miasta, wyznaczając miejsca ważne zarazem dla jego kompozycji urbanistycznej i statusu. Ostatnie dekady nie przyniosły w tej tendencji rewolucyjnych zmian. Zmieniły się natomiast formy architektoniczne tych najbardzej emblematycznych w skali metropolii budowli.

Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Mateusz Gyurkovich

Abstrakt

Większość średniowiecznych włoskich miast to civitas zrodzone na ruinach państwa rzymskiego. Ich piękno bywa źródłem głębokich przeżyć estetycznych, które Sławomir Gzell nazywa bellezzą. Jest kilka charakterystycznych elementów składających się na "obrazowość", malarskość i harmonię tych miast, które skłaniają obserwatora do silnych wzruszeń i stałej eksploracji zmysłowej. Autorka snuje rozważania nas aspektami tworzącymi fenomen piękna miast i miasteczek włoskich - miejsc, które stanowią metaforę ludzkich pragnień i głębokich potrzeb.

Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Beata Malinowska-Petelenz

Abstrakt

She (Nature) is an eternal present. Past and future are unknown to her. The present is her eternity. She is beneficient. J.W. von Goethe Goethe mówi o wiecznej wartości i znaczeniu natury. Nawet w dzisiejszym pospiesznym i zdigitalizowanym świecie, idea Goethego oraz teoria Christiana Hirschfelda, która ożywiła ruch miejskiego parku publicznego w XVIII wieku, stanowi wartość. Pomimo, iż sposób użytkowania i nawyki mieszkańców miast różnią się w zależności od wieku i regionu, społeczeństwo i jego poszczególne jednostki potrzebują fizycznego i duchowego wypoczynku, oferowanego przez parki miejskie. Głównym celem badań jest podkreślenie roli naturalnych elementów i charakteru krajobrazu miejskiego w kompozycji przestrzennej, na przykładzie dwustuletniego historycznego parku miejskiego Városliget w Budapeszcie – jednego z pierwszych publicznych parków miejskich. Główny problem badawczy brzmi: jakie są główne krajobrazowe i naturalne struktury i elementy definiujące kompozycję? Jakie główne zmiany w kompozycji wpłynęły na długą ewolucję parku w zachodzącej presji rozwoju miasta i zmian społecznych? Czy możemy odnaleźć uniwersalne metody projektowania dla ogólnego użytkowania parku oraz czy lokalny duch miejsca pełni rolę dominanty w projektowaniu parku publicznego? Badania koncentrują się na znaczeniu czynnika kompozycji, zmieniającego się pod wpływem czasu, w procesie transformacji Városliget w Budapeszcie, od pierwszego zagospodarowania i wprowadzenia nasadzeń na bagnistym obszarze na obrzeżach miasta Peszt na przełomie XVIII i XIX w., kiedy natura i jej kulturowe ogrody i formy parków stawały się coraz częściej uznawane za środki i cele duchowej, fizycznej oraz społecznej odnowy. Badania opierają się na analizie ekologicznych i krajobrazowych aspektów i cech społecznych, publicznych i politycznych, w planowaniu i budowaniu, które wpłynęły na kompozycję i konstrukcję publicznego parku miejskiego. Analizy skupiają się na istotnych momentach ewolucji parku, podczas gdy obserwacje koncentrują się na relacjach pomiędzy zmieniającymi się aspektami społecznymi i krajobrazowymi w procesie projektowania i planowania.
Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Kinga Szilagyi
Orsolya Fekete

Abstrakt

Architektura modernistyczna w ślad za rozwojem sztuki (malarstwo) wprowadziła dynamikę do kompozycji przestrzennej: neoplastycyzm oparty na rytmie jednostajnym i kompozycji otwartej; funkcjonalizm oparty na komunikacji, czyli sposobie w jaki poruszając się postrzegamy geometrię przestrzeni. W latach 30. XX w. model percepcji przestrzeni zgodny z zasadami fi zjologii (rytm jednostajny) zastąpił model percepcji zgodny z zasadami psychologii (teoria bodźców) i bazujący na tworzeniu subiektywnej narracji psychologicznej. Subiektywne wrażenie, niedookreślone, aby umożliwić zróżnicowaną interpretację stworzyło nowy kanon podstawowych elementów kompozycji architektonicznej (Norberg-Schulz): centrum, kierunek, obszar – tym charakterystycznych, że nie defi niują granicy formy. Wieloznaczność, czyli swoboda interpretacji przestrzeni dopuszcza (jako opcję zaproponowaną, a nie narzuconą przez architekta) przekaz wartości. Przykładem jest pawilon na światową wystawę w Paryżu w 1937 roku projektu Romualda Gutta, gdzie narracja psychologiczna mimo „formy otwartej” kulminuje się w geometrii konkretnej – czaszy muszli koncertowej. To przekaz architekta, który w 1936 roku uznał, że największą wartością ówczesnej Polski na forum światowym jest jej wartość kulturowa – tu symbolicznie reprezentowana przez koncerty muzyki Chopina.
Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Anna Dybczyńska-Bułyszko

Ta strona wykorzystuje pliki 'cookies'. Więcej informacji