ACADEMIAczasopismo popularnonaukowe Polskiej Akademii
Nauk promujące w kraju i za granicą osiągnięcia polskich badaczy.
Artykuły w „Academii” pisane są językiem przystępnym dla przedstawicieli
różnych dziedzin nauki, ale także dla studentów, uczniów i wszystkich
innych czytelników zainteresowanych tematyką popularnonaukową. Od 2005
roku czasopismo ukazuje się w dwóch wersjach językowych (po polsku i po
angielsku).
ISSN
1733-8662
Wydawcy
Polska Akademia Nauk
Redakcja:
Jolanta Iwańczuk (redaktor naczelna, nauki o Ziemi)
Daniel Sax (redaktor, tłumacz)
Mariusz Gogól (nauki biomedyczne i biochemiczne)
Patrycja Strzetelska(nauki humanistyczne)
Witold Zawadzki (nauki ścisłe i techniczne)
Dominik Wódz (redakcja językowa)
Andrzej Figatowski (grafika)
Sylwia Piwowar (edycja zdjęć)
Anna Bielec (koordynator projektu)
Rada naukowa:
Marek Konarzewski prezes PAN (przewodniczący)
Dariusz Jemielniak wiceprezes PAN (wiceprzewodniczący)
Matematyka i sztuka wydają się bardzo odległe, wręcz przeciwstawne, jednak w rzeczywistości łączy je bardzo wiele. Jakie są te związki i z czego wynikają?
Co stanowi intelektualny fundament współpracy ludzi sztuki z naukowcami? Dlaczego interakcje artystów i biologów są ważne? Jakie korzyści mogą odnosić oba środowiska, współpracując z sobą? Jakie nowe możliwości w przyszłości daje dialog biologów molekularnych z artystami sztuk wizualnych?
W miarę jak rewolucja naukowo-technologiczna czyni świat coraz bardziej złożonym, coraz większe znaczenie nabierają praktyki łączące naukę i sztukę. Ryzosfera – Wielka Sieć Małych Światów to projekt łączący sztukę, naukę i technologię.
O tym, czego taniec uczy nas o ludzkim mózgu, i sposobach, w jakie poznajemy otaczający świat, opowiada dr Sandra Frydrysiak z Instytutu Nauk Humanistycznych SWPS Uniwersytetu Humanistycznospołecznego w Warszawie.
Liczba mieszkańców, układ urbanistyczny oraz gęstość zabudowy i infrastruktury powodują, że ekstremalne zjawiska pogodowe są szczególnie dotkliwe w funkcjonowaniu miast. Jednocześnie sposób ich zagospodarowywania ma znaczenie dla zmian klimatu.
Kategoria sztuki społecznej nie jest zupełnie nowa. Historia zjawiska sięga co najmniej lat 70. XX wieku. Jej współczesny renesans pozwala jednak na nowo postawić pytanie o społeczny i obywatelski potencjał działań artystycznych.
W muzeach przyrodniczych możemy zobaczyć repliki wymarłych przed wiekami zwierząt. Na czym polega sztuka ich „ożywiania”? Jak się je rekonstruowało kiedyś i jak to się robi dzisiaj?
Rola ilustracji w badaniach nad historią naturalną znacznie się zmieniała nie tylko ze względu na sposób przedstawienia obiektów czy technikę, lecz także samo zainteresowanie określonymi jej aspektami.
Wnętrza Zamku Cesarskiego w Poznaniu są zdobione dziesiątkami różnorodnych gatunków kamienia. Żeby je zachować i odrestaurować, niezbędne było wykonanie szczegółowych badań konserwatorskich.
Sztuka nigdy nie aspirowała do roli autorytetu w takim stopniu jak nauka, bo pozostawiała sobie szeroki margines wynikający z immanentnego przyzwolenia na subiektywność zarówno twórcy, jak i odbiorców.
Kierownik Obserwatorium Językowego Uniwersytetu Warszawskiego
Subskrybcja
Aby subskrybować czasopismo wpisz swój adres e-mail:
*Pola oznaczone gwiazdką są obowiązkowe do wypełnienia i zaznaczenia. Aby
subskrybować czasopismo musisz wyrazić zgodę na przetwarzanie danych osobowych.
Na Twój adres mailowy została wysłana wiadomość. Sprawdź swoją skrzynkę pocztową i potwierdź subskrybcje czasopisma. Dziękujemy.