Nauki Techniczne

Gospodarka Surowcami Mineralnymi - Mineral Resources Management

Zawartość

Gospodarka Surowcami Mineralnymi - Mineral Resources Management | 2001 | No 4

Abstrakt

Artykuł prezentuje źródła i produkcję surowców gipsowych w polsce w ostatnich latach, jak również charakteryzuje tendencje rozwoju czołowych branż przemysłu będących głównymi konsumentami tych surowców. Przedstawione są także relacje między krajowymi producentami i użytkownikami tych surowców. W podsumowaniu przedstawiono przewidywany bilans surowców gipsowych na krajowym rynku w najbliższych latach.
Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Krzysztof Galos
ORCID: ORCID
Jarosław Szlugaj
ORCID: ORCID

Abstrakt

Artykuł prezentuje źródła i produkcję kruszyw mineralnych w Polsce w ostatnich latach, jak równieź charakteryzuje rozwój ich krajowego rynku w latach dziewiędziesiątych. Przedstawione są takźe relacje pomiędzy poszczególnymi grupami kruszyw, a także znaczenie obrotów międzynarodowych tą grupą surowców. W podsumowaniu przed- stawiono przewidywany rozwój krajowego rynku kruszyw w najbliższych latach
Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Tadeusz Smakowski
Krzysztof Galos
ORCID: ORCID

Abstrakt

W artykule przeprowadzono analizę zjawisk zachodzących w krajowym przemyśle płytek ceramicznych w ostatnim dziesięcioleciu. Należał on do sektorów gospodarki narodowej o najwyższej dynamice rozwoju, zarówno produkcji (od 1990 r. ponad 4-krotny wzrost do 51 mln m2 w 2000 r.), jak i zużycia (wzrost do 85 mln m2). Równocześnie na wielką skalę realizowano inwestycje związane z modernizacją i rozbudową zdolności produkcyjnych. W ich wyniku potencjał zakładów płytek ceramicznych (z wyłączeniem klinkierowych i okładzinowych) zwiększył się z około 50 mln m2 w 2000 r. do ponad 80 mln m2 w 2001 r., a w 2003 r. osiągnie przypuszczalnie 95 mln m2. Pociągnęło to za sobą wybitny rozwój zapotrzebowania na surowce do produkcji płytek, zwłaszcza deficytowe iły biało wypalające się i surowce skaleniowe. Podjęto również próbę oceny poziomu przyszłego zużycia surowców, zarówno krajowych jak i importowanych, po zakończeniu większości inwestycji, tj. w 2003 r.
Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Ewa Lewicka
Krzysztof Galos
ORCID: ORCID
Piotr Wyszomirski
ORCID: ORCID

Abstrakt

Należący do największej spółki metalurgicznej Zakład Vitkovice produkuje duże ilości odpadów, które są w większości przetwarzane, jednakże zawartość Cd, Zn i Pb w odpadach jest niepożądana. Badaniom poddano dwa typy odpadów (szlamy tlenkowe z mokrego oczyszczania gazów z konwertorów tlenowych oraz pyty z pieca lukowego) z zastosowaniem ługowania bakteryjnego przy pomocy Thiobacillus fcrrooxidans. Lepsze rezultaty otrzymano w przypadku szlamów, gdzie osiągnięto uzyski dla Zn - 73%, Al - 70%, Pb - 30% i Cd - 90%. W porównaniu ze szlamami, dla pyłów osiągnięto mniejsze uzyski wymienionych metali.
Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Peter Fecko
Dana Kristofova
Vladimir Cablik
Adriana Farkasova

Abstrakt

W artykule przedstawiono zmiany jakie zaszły w ostatnich latach w górnictwie węgla kamiennego w Polsce. Szczególną uwagę zwrócono na aktualny stan przeróbki węgla. Omówiono typy funkcjonujących zakładów przeróbczych, opisano pracujące w nich wyposażenie. Zwrócono uwagi; na zmieniającą się roli; przeróbki węgla w świetle zachodzących zmian na rynku węgla.
Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Wiesław Blaschke
Lidia Gawlik
ORCID: ORCID

Abstrakt

Miarą rosnącego znaczenia marketingu w funkcjonowaniu gospodarki surowcami mineralnymi jest przywiązywanie coraz większego znaczenia do wyboru strategii marketingowej przedsiębiorstwa przemysłu wydobywczego. Problematyka tworzenia strategii marketingowej danego przedsiębiorstwa na rynku zagranicznym obejmuje formułowanie strategii marketingowej eksportu wytwarzanych przez niego surowców mineralnych, realizację w praktyce wybranej strategii marketingowej, kontrolę i ocenąuzyskanych efektów przemyślanej strategii marketingowej rozwoju eksportu surowców mineralnych, za które uznano analizę zagranicznego rynku zbytu, prawidłowe określenie misji przedsiębiorstwa przemysłu wydobywczego na danym rynku zagranicznym oraz wewnętrzne możliwości przedsiębiorstwa wynikające z jego zasobów osobowych, rzeczowych i finansowych.
Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Andrzej Podobiński

Abstrakt

W warunkach pogłębiania się konkurencji na rynkach zagranicznych przedsiębiorstwo przemysłu wydobywczego musi stosować takie strategic marketingowe, które stworzą mu na nich przewagę nad konkurentami. Wśród tych strategii, dzięki którym przedsiębiorstwo przemysłu wydobywczego może osiągnąć ten cel na interesujących go rynkach zagranicznych, wyróżniono strategic eksportu surowców mineralnych po niskich cenach, strategie różnicowania eksportowanych surowców mineralnych oraz strategie koncentracji. Zanalizowauo istotę każdej z tych strategii, określono podstawowe warunki ich skutecznego prowadzenia, a także zagrożenia i ryzyka związane z ich stosowaniem.
Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Andrzej Podobiński

Abstrakt

Spośród strategii marketingowych przedsiębiorstw przemysłu wydobywczego, ocenianych z punktu widzenia ich stosunków do konkurentów na danym rynku zagranicznym, coraz częściej jest stosowana strategia kooperacji. Prowadzona jest ona przez przedsiębiorstwa przemysłu wydobywczego przede wszystkim wówczas, gdy potencjalny zagraniczny rynek zbytu jest dla nich atrakcyjny, a równocześnie gdy atuty wewnętrzne danego przedsiębiorstwa, traktowanego oddzielnie, nic są wystarczające, aby mogły zapewnić osiągnięcie przez to przedsiębiorstwo sukces w postaci szybkiego wzrostu eksportu produkowanych przez niego surowców mineralnych. Zanalizowano zalety i korzyści płynące z prowadzenia tej strategii marketingowej oraz zagrożenia, które może powodować nieumiejętne jej stosowanie.
Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Andrzej Podobiński

Dodatkowe informacje

The subject matter of the articles published in Mineral Resources Management covers issues related to minerals and raw materials, as well as mineral deposits, with particular emphasis on:

  • The scientific basis for mineral resources management,
  • The strategy and methodology of prospecting and exploration of mineral deposits,
  • Methods of rational management and use of deposits,
  • The rational exploitation of deposits and the reduction in the loss of raw materials,
  • Mineral resources management in processing technologies,
  • Environmental protection in the mining industry,
  • Optimization of mineral deposits and mineral resources management,
  • The rational use of mineral resources,
  • The economics of mineral resources,
  • The raw materials market,
  • Raw materials policy,
  • The use of accompanying minerals,
  • The use of secondary raw materials and waste,
  • Raw material recycling,
  • The management of waste from the mining industry.

Ta strona wykorzystuje pliki 'cookies'. Więcej informacji