Search results

Filters

  • Journals
  • Keywords
  • Date

Search results

Number of results: 10
items per page: 25 50 75
Sort by:
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

This paper presents the dynamics of gender inequalities at Polish universities in the years 2004–2021. Instead of the usual shares of women among all university graduates and employees, I analyse the degrees and titles awarded in this period. The gender imbalance among university graduates persists, with women obtaining twice as many master's degrees as men. Among the new doctors, a small surplus of women appeared. The shares of women in habilitations and titles of professors substantially increased. The shares of women in engineering and technical sciences increased at all levels. Both among graduates and among scientists, the gender composition tends towards equality where women have been less numerous so far. However, a similar trend has not occurred where men obtained a minority of degrees and titles.
Go to article

Authors and Affiliations

Michał Gulczyński
1
ORCID: ORCID

  1. Uniwersytet Bocconiego w Mediolanie, Wydział Nauk Społecznych i Politycznych
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

This article discusses activities of the Main Council of Science and Higher Education in 2022.
Go to article

Authors and Affiliations

Grażyna Borkowska
1
Stanisław Kistryn
2
Marcin Pałys
3

  1. Instytut Badań Literackich PAN
  2. Uniwersytet Jagielloński
  3. Uniwersytet Warszawski
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

Launched in 1865, Bluszcz [Ivy] was an illustrated women’s weekly which featured topical parenting issues in the context of ongoing social and cultural changes, the arrival of new technologies and modern tendencies in the arts and science. In tune with the latest trends in education, the weekly propagated a new approach to parenting and schooling. While upbringing should be based on at least elementary knowledge of the child’s psychology, educational institutions should open up to democratic reforms. The whole society need to be involved in the process of character shaping of the young generations of Poles. It was a task, the writers of Bluszcz insisted, inherent to a patriotic commitment to the future of the nation.
The article presents a qualitative analysis of the parenting themes featured in Bluszcz in 1905–1918, notably child's development, parenting problems, education of girls and women and the character of a good teacher/educator. Apart from regular health and hygiene advice, information on children with special care needs and presentation of latest educational trends, the magazine would also publish discussions about the ways of inculcating desirable values in children and young people. The special focus of this article is, however, on its presentation of vocational education and its handling of the situation of women being pushed to find new roles for themselves in a modern world. The author shows how Bluszcz tried to convince its female readers that the purpose of upbringing was to prepare a young person for a life that combines self-reliance, a useful role in society and self-realization, i.e. developing one’s own talents, passions and interests. Inspired by that mission, the editors and writers wrote about access to education (in the broad sense of the word), the role of parents in the nurturing and education of their children, in organizing small children’s free-time activities and taking care of their hygiene and health.
Undoubtedly, Bluszcz had the ambition to stimulate the social engagement of its women readers and encourage them to break down educational barriers, fight social pathologies and find the right approach towards children with special needs.
Go to article

Authors and Affiliations

Renata Bednarz-Grzybek
1
ORCID: ORCID

  1. Wydział Pedagogiki i Psychologii Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej ul. Głęboka 43 PL 20-612 Lublin
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

Badania socjologiczne i psychologiczne prowadzone w różnych kontekstach kulturowych wskazują, że zmiana pozycji społecznej często wiąże się z przeżywaniem bólu i cierpienia. Artykuł skupia się na analizie indywidualnego doświadczenia awansu społecznego, jakim jest syndrom oszusta. Autorzy próbują odpowiedzieć na pytanie, jak polscy naukowcy pochodzący z klas ludowych, doświadczają owego, złożonego stanu poczucia intelektualnej fałszywości. Materiał badawczy składa się z kolekcji 25 autobiograficznych wywiadów narracyjnych (BNIM). W tekście wskazano przejawy syndromu oszusta oraz omówiono znaczenie socjalizacji w jego rozwoju. W końcowej części artykułu przedstawiono przykładowe sposoby radzenia sobie z oznakami poczucia intelektualnej fałszywości. Powszechność owego syndromu oraz fragmentaryczność dostępnych informacji na temat tego zjawiska wskazują pilną potrzebę zgłębienia problematyki, która może mieć znaczenie przy interpretacji zbiorów danych empirycznych na temat awansu społecznego.
Go to article

Bibliography

1. Andrejuk, Katarzyna. 2016. Awans społeczny kobiet w czasach PRL. Przegląd Socjologiczny, 65, 3: 157–179.
2. Berger, Peter, Thomas Luckmann. 1983. Społeczne tworzenie rzeczywistości. Traktat z socjologii wiedzy. Przekład Józef Niżnik. Warszawa: PWN.
3. Bernardi, Fabrizio, Moris Triventi. 2020. Compensatory advantage in educational transitions. Acta Sociologica, 63: 40–62.
4. Binns, Carole. 2019. Experiences of Academics from a Working-Class Heritage. Ghosts of Childhood Habitus. Newcastle: Cambridge Scholars Publishing.
5. Bokszański, Zbigniew. 1976. Młodzi robotnicy a awans kulturalny. Warszawa: PWN.
6. Bothello, Joel, Thomas Roulet. 2019. The Imposter Syndrome, or the Mis‐Representation of Self in Academic Life. Journal of Management Studies, 56: 854–861.
7. Bourdieu, Pierre. 1988. Homo Academicus. Stanford: Stanford University Press.
8. Bourdieu, Pierre. 2006. Dystynkcja. Społeczna krytyka władzy sądzenia. Przekład Piotr Biłos. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
9. Bourdieu, Pierre, Jean-Claude Passeron. 1979. The Inheritors. French Students and Their Relation to Culture. Chicago: University of Chicago Press.
10. Bourdieu, Pierre, Loïc Wacquant. 2001. Zaproszenie do socjologii refleksyjnej. Przekład Anna Sawisz. Warszawa: Oficyna Naukowa.
11. Bourdieu, Pierre, eds. 1993. La Misère du monde. Paris: Seuil.
12. Braz, Adelino. 2011. Bourdieu et la démocratisation de l’éducation. Paris: Presses Universitaires de France.
13. Brown, Brené. 2021. Atlas of the heart. Penguin Random House.
14. Case, Kim. 2017. Insider Without: Journey across the Working-Class Academic Arc. Journal of Working-Class Studies, 2, 2: 16–35. DOI: 10.13001/jwcs.v2i2.6081.
15. Clance, Pauline, Suzanne Imes. 1987. The impostor phenomenon in high achieving women. Psychotherapy: Theory Research, Practice, 15, 3: 241–247.
16. Colby, King, Sean McPherson. 2021. Class Beyond the Classroom: Supporting working-class and first generation students, faculty, and staff. In: M. Fazio, Ch. Launius, T. Strangleman, eds. Routledge International Handbook of Working-Class Studies, 91–106.
17. Dębska, Katarzyna. 2020. Doświadczenie awansu klasowego jako kontekst kształtowania się relacji między braćmi i siostrami. Studia BAS, 2, 62: 111–128.
18. Domański, Henryk. 2015. Czy są w Polsce klasy społeczne? Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.
19. Eglitis, Daina. 2011. Class, Culture and Consumption: Representations of Stratification in Post-communist Latvia. Cultural Sociology, 5, 3: 423–446. DOI: 10.1177/1749975510379963.
20. Ferenc, Maria. 2012. „Jak by to powiedzieć, to już nie moje życie jest”. Relacje rodzinne osób awansujących. W: M. Gdula, P. Sadura, red. Style życia i porządek klasowy w Polsce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar, 233–251.
21. Filarowska, Monika, Katarzyna Schier. 2018. Zespół impostora, czyli o poczuciu intelektualnej fałszywości. Psychoterapia, 2, 185: 35–45.
22. Friedman, Sam. 2016. Habitus clivé and the emotional imprint of social mobility. The Sociological Review, 64, 1: 129–147. DOI: 10.1111/1467-954X.1228.
23. Glaser, Barney. 1964. Comparative Failure in Science. Science 143: 1012–1012.
24. Goor, Dafna et al. 2020. The Impostor Syndrome from Luxury Consumption. Journal of Consumer Research, 46: 1031–1051.
25. Gottlieb, Michael et al. 2020. Impostor Syndrome among Physicians and Physicians in Training: A Scoping Review. Medical Education, 54, 3: 116–124. DOI: 10.1111/medu.13956.
26. Góralewska-Słońska, Anna. 2011. Poczucie własnej wartości jako potencjał jednostki. Problemy Profesjologii, 2: 97–112.
27. Grochalska, Monika. 2011. Transgresyjne trajektorie. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
28. Hoser, Jan. 1974. Środowisko zawodowe inżynierów. W: J. Kulpińska, red. Socjologia przemysłu. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, 274–307.
29. Jaquet, Chantal. 2014. Les transclasses ou la non-reproduction. Paris: Presses Universitaires de France.
30. Jensen, Barbara. 2012. Reading Classes: On Culture and Classism in America. ILR Press.
31. King, Colby, Sean McPherson. 2021. Class beyond the Classroom: Supporting working-class and first generation students, faculty, and staff. In: M.Fazio, Ch. Launius, T. Strangleman, eds. Routledge International Handbook of Working-Class Studies, 91–106.
32. Kuleta, Małgorzata, Monika Wasilewska. 2014. Konsekwencje zdrowotne zjawiska parentyfikacji. W: A. Borzęcki, red. Higiena i środowisko a zdrowie człowieka. Lublin: Norbertinum, 29−37.
33. Kurek-Ochmańska, Olga, Kamil Łuczaj. 2021. ‘Are you crazy? Why are you going to Poland?’ Migration of Western Scholars to Academic Peripheries. Geoforum 119, 5: 102–110. DOI: 10.1016/j.geoforum.2020.12.001.
34. Kwiek, Marek. 2015. Międzypokoleniowa ruchliwość społeczna. Szkolnictwo wyższe a drabina edukacyjna i zawodowa w Polsce. Nauka i Szkolnictwo Wyższe, 2, 46: 183–213.
35. Lahire, Bernard. 1993. La raison des plus faibles: rapport au travail, écritures domestiques et lectures en milieux populaires. Presses universitaires de Lille.
36. Lejzerowicz, Magda. 2003. Koncepcja jaźni George’a Herberta Meada a teoria innego Alfreda Schütza. Studia Philosophiae Christianae, 39, 2: 303–328.
37. Łuczaj, Kamil. 2021. Doznawanie klasy w perspektywie mikrosocjologicznej. Przypadek pracowników naukowych. Przegląd Socjologii Jakościowej, 17, 2: 6–25.
38. Łuczaj, Kamil. 2023a. How Do Geographical Imaginaries Shape Academic Migration to Global Centres and Peripheries? In: R. Bolgov, red. Proceedings of Topical Issues in International Political Geography. Springer, Cham. DOI: 10.1007/978-3- 031-20620-7_33.
39. Łuczaj, Kamil. 2023b. Upwardly mobile biographies, Advances in Life Course Research 56, OnlineFirst.
40. Łuczaj, Kamil, Olga Kurek-Ochmańska. 2023. Awans społeczny a relacje rodzinne w biografiach akademików z klas ludowych. Studia Humanistyczne AGH, w druku.
41. Łuczewski, Michał. 2003. W stronę teorii czynników rozwoju edukacyjnego. Praca magisterska napisana pod kierunkiem prof. Antoniego Sułka. Uniwersytet Warszawski.
42. Metzgar, Jack. 2021. Bridging the Divide: Working-Class Culture in a Middle-Class Society. Cornell University Press.
43. Miller, Alice. 2007. Dramat udanego dziecka. Wydawnictwo: Media Rodzina.
44. Musilek, Karel, Tomáš Katrňák. 2015. The Notion of Social Class in Czech Political Discourse. Czech Sociological Review, 51, 3: 387–416.
45. Nawrocki, Tomasz. 2001. Pomiędzy rodziną, szkołą i uniwersytetem: refleksje socjologa o barierach edukacyjnych na Górnym Śląsku. W: W. Jacher, red. Eseje socjologiczne. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 121–135.
46. Ost, David. 2009. The Invisibility and Centrality of Class after Communism. International Journal of Politics, Culture and Society, 22, 4: 497–515.
47. Popiel, Agnieszka, Ewa Pragłowska. 2008. Psychoterapia poznawczo-behawioralna. Teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Paradygmat.
48. Rakowski, Tomasz. 2016. Sztuka w przestrzeniach wiejskich i eksperymenty etnograficzne. Teksty Drugie, 4, 66–87.
49. Rapley, Tim. 2014. Sampling strategies in qualitative research. In: U. Flick, ed. The SAGE Handbook of Qualitative Data Analysis. London: Sage, 1–21.
50. Reay, Diane. 2005. Beyond Consciousness? The Psychic Landscape of Social Class. Sociology 39, 5: 911–928. DOI: 10.1177/0038038505058372.
51. Rek-Woźniak, Magdalena. 2012. Młodzi dorośli–wzory mobilności społecznej w okresie transformacji systemowej na przykładzie mieszkańców miasta średniej wielkości. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
52. Ryan, Jake, Charles Sackrey. 1996. Strangers in Paradise: Academics from the Working Class. Boston: South End Press.
53. Sadowski, Ireneusz. 2012. Poza wiedzą i majątkiem: nierówności w kapitale w okresie transformacji systemowej. Studia Socjologiczne, 205, 2: 101–127.
54. Schwarz, Ori. 2016. The symbolic economy of authenticity as a form of symbolic violence: the case of middle-class ethnic minorities. Distinktion: Journal of Social Theory, 17: 2–19. DOI: 10.1080/1600910X.2016.1156007.
55. Słodka, Monika, Dagna Skrzypińska. 2016. Perfekcjonizm i myślenie dychotomiczne w paradygmacie poznawczo-behawioralnym. Psychiatria i Psychoterapia, 12, 2: 20–41.
56. Słomczyński, Kazimierz. 2000. Pozycja społeczna a cechy osobowości: o wzajem- nych relacjach w okresie transformacji systemowej. Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN.
57. Sorokin, Pitrim. 2009 [1959]. Ruchliwość społeczna. Przekład Jerzyna Słomczyńska. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii PAN.
58. Stradomska, Marlena. 2022. Strategie radzenia sobie w trakcie pandemii i nie tylko. Łódź: ArchaeGraph.
59. Streib, Jessi. 2011. Class Reproduction by Four Year Olds. Qualitative Sociology, 34: 337–352.
60. Szatan, Małgorzata. 2012. Strach a lęk w ujęciu nauk humanistycznych. Studia Gdańskie, 31: 325–342.
61. Śliwerski, Andrzej. 2016. Trzy generacje terapii poznawczo-behawioralnej – rozwój i założenia teoretyczne. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Psychologica, 20: 5–30.
62. Tomescu-Dubrow, Irina, Kazimierz Słomczyński, Henryk Domański, Joshua Kjerulf Dubrow, Zbigniew Sawiński, Dariusz Przybysz. 2018. Dynamics of Class and Stratification in Poland (1945–2015). Central European University Press.
63. Waniek, Katarzyna. 2016. Potencjały bezładu i cierpienia w biografiach młodych kobiet wchodzących w świat sztuki i medycyny. Przegląd Socjologii Jakościowej, 12, 2: 114–144. DOI: 10.18778/1733-8069.12.2.07.
64. Walkerdine, Valerie. 2003. Reclassifying Upward Mobility. Gender and Education, 15, 3: 237–248.
65. Walkerdine, Valerie, Lucey Helen, Melody June. 2001. Growing Up Girl: Psychosocial Explorations of Gender and Class. London: Palgrave.
66. Wagner, Izabela. 2011. Becoming Transnational Professional. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
67. Warnock, Deborah. 2014. On the Other Side of What Tracks? The missing discussion of social class in the academy. Rhizomes, 27. http://www.rhizomes.net/issue27/warnock.html.
68. Wengraf, Tom. 2001. Qualitative Research Interviewing: Biographic Narrative and Semi-Structured Methods. London: Sage Publications.
69. Wengraf, Tom, Prue Chamberlayne. 2006. Interviewing for life-histories, lived situations and personal experience: The Biographic-Narrative Interpretive Method (BNIM) Shortest Short Guide to BNIM interviewing and interpretation (version 6.8). [Online manual]. https://www.scribd.com/document/79633475/BNIM-Shortest-Guide.
70. Wengraf, Tom. 2008. Biographic-Narrative Interpretive Method (BNIM). For researching lived experience and whole life. A summary. https://uel.ac.uk/sites/default/files/interviewing-for-life-histories-lived-situations-and-personal-experi-ence-the-biographic-narrative-interpretive-method-bnim-on-its-own-and-as-part-of-a-multi-method-full-spectrum-psycho-societal-methodology.pdf.
71. Wright, Erik Olin. 2000. Class counts. Cambridge: Cambridge University Press.
72. Young, Valerie. 2011. The Secret Thoughts of Successful Women: Why Capable People Suffer from the Impostor Syndrome and How to Thrive in Spite of It. New York: Crown Business.
73. Zabłocka, Małgorzata, Piotr Francuz. 2006. Wpływ zmiennych osobowych na decyzję o sprawowaniu kontroli w sytuacji odpowiedzialności. Przegląd Psychologiczny, 49,1: 37–61.


Go to article

Authors and Affiliations

Sylwia Mikrut
1
ORCID: ORCID
Kamil Łuczaj
2
ORCID: ORCID

  1. Wydział Humanistyczny, Akademia Górniczo-Hutnicza
  2. Katedra Socjologii Kultury, Uniwersytet Łódzki
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

Dialogue in the Classroom: Teaching Strategies and Their Reception by Students – The paper aims to explore Student Voice research within the academic context in terms of theoretical assumptions and a practical approach to its application in the classroom. In the first part, we focus on three main themes which build the explanatory framework: (1) Italian language teaching at Polish universities, (2) the current teaching methodology implemented in the classroom, and (3) Student Voice as a tool to better plan teaching activities. In the second part, we present the findings of a survey conducted among students learning Italian at the Faculty of Applied Linguistics, and we analyze their value for the teaching and learning process.

Go to article

Authors and Affiliations

Marta Kaliska
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

According to the Polish Ministry of Science and Higher Education and Polish Central Statistical Office the number of students systematically decreases since 2015. This demographic change was a reason to examine students motivation for undertaking their studies in order to improve educational program and to encourage students to peruse higher education. By approaching the subject of “Motivations for Undertaking Special Education Studies in The Opinion of Students at Pedagogical University of Cracow”, the answers were sought to the three following questions: What were the main reasons for choosing studies at Pedagogical University of Cracow? What motivators played a key role for students while selecting field of studies? What student’s personality traits did mainly influence their choice? Research material was collected basing on a self-designed questionnaire. The group of first-year 54 students year were tested, in which 39% didn’t know which specialization they would choose after a one year. The article’s conclusions present key factors motivating students for undertaking Special Education Studies and explain how personality traits influenced their choice.

Go to article

Authors and Affiliations

Anna Gagat-Matuła
Natalia Malik
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

After 1945, the Gdańsk Library became a treasury for the surviving collections of Po-meranian libraries liquidated during and after the Second World War. The safeguarded manuscripts included an anonymous notebook – a diary describing the route of a summer trip through Eastern Lesser Poland in 1926 (Ms. 5872). A detailed analysis of diary entries made it possible to identify the author – a landowner, Maria Chełmicka, née Wybicka (1901-1968).
The programme of Maria Chełmicka’s trip was based on visiting castles and palaces constituting a priceless heritage of the Polish-Lithuanian Commonwealth as well as temples characteristic for Eastern Lesser Poland (churches of various Christian denomi-nations, including the Orthodox Church, and Jewish synagogues). The description of the state of the historical buildings of the time, both the ones which are currently in ruin and the ones restored by Ukrainian authorities after 1991, is of a timeless value. The notebook is also a precious source familiarising readers with the realities of sightseeing trips of the time. One of the most interesting fragments of the diary is a description of a hike along the mountain range of Chornohora and the tourist infrastructure on the routes leading to its highest peak of Hoverla.
Go to article

Authors and Affiliations

Agata Larczyńska
1
ORCID: ORCID

  1. Wydział Studiów Edukacyjnych, Ateneum. Akademia Nauk Stosowanych, ul. 3 Maja 25A, 80-802 Gdańsk
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

Studia doktoranckie w Polsce zmieniają swoje rolę, formę i funkcje. Dzieje się to w sposób zinstytucjonalizowany, uzależniony od politycznych decyzji kolejnych ministrów nauki i szkolnictwa wyższego. Niekiedy są to zmiany powierzchowne, niewnikające w fi lozofi ę kształcenia, innym razem – jak zapowiada Minister Jarosław Gowin w kontekście nowej Ustawy 2.0 Prawo o szkolnictwie wyższym – reformy wprowadzane są rewolucyjnie. Artykuł analizuje propozycje projektów nowej ustawy, odwołując się zarówno do opinii Obywateli Nauki dotyczącej zaproponowanych rozwiązań i Obywatelskiego „Paktu dla Nauki”, będącego zbiorem rekomendacji zmian polskiej nauki, jak również do badań autorki tekstu, prowadzonych na potrzeby pracy doktorskiej pisanej pod kierunkiem prof. Zbigniewa Kwiecińskiego.
Go to article

Authors and Affiliations

Anna M. Kola
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

W artykule analizuję strategię reformy nauki i szkolnictwa wyższego, ministra Jarosława Gowina oraz trzy koncepcje założeń do ustawy „Prawo o szkolnictwie wyższym”, wyłonione w konkursie. Staram się, podobnie jak Obywatele Nauki, rozważyć zalety proponowanych rozwiązań, a także duże zagrożenia jakie się z nimi wiążą. Swoje uwagi opieram między innymi na badaniach skutków amerykańskiej reformy szkolnictwa wyższego.
Go to article

Authors and Affiliations

Eugenia Potulicka

This page uses 'cookies'. Learn more