Nauki Techniczne

Teka Komisji Urbanistyki i Architektury Oddziału Polskiej Akademii Nauk w Krakowie

Zawartość

Teka Komisji Urbanistyki i Architektury Oddziału Polskiej Akademii Nauk w Krakowie | 2015 | vol. XLIII

Abstrakt

Renesans w Polsce, „Odrodzenie” to złoty wiek kultury polskiej, to czasy króla Zygmunta I Starego, patrona wielu artystów, który zatrudnił architekta Bartolomeo Berrecci z Florencji, do czasu panowania syna, króla Zygmunta Augusta, następnie do czasów króla Stefana Batorego i kanclerza Jana Zamoyskiego. Wówczas Miasto Zamość zostało zaplanowane na prawach i na wzorach włoskich miast handlowych, słynnej renesansowej koncepcji miasta idealnego „città ideale” w określonej sytuacji.

Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Bonawentura Maciej Pawlicki

Abstrakt

Odnowienie Starego Miasta w Zamościu rozpoczęto realizować bez mała przed stu laty. Wówczas wybitni krzewiciele kultury, w okresie początku 20-lecia międzywojennego, podjęli zamysł przywrócenia rangi tego dzieła kultury polskiej. Idea ochrony dziedzictwa kultury narodowej narastała stopniowo do czasu podjęcia pierwszych badan naukowych, kształtowania norm i zasad opieki i konserwacji. Dziś Zamość został wpisany na listę światowego dziedzictwa kultury UNESCO. Wielu rzeczy dokonano, wiele pozostało do zrobienia.

Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Bonawentura Maciej Pawlicki

Abstrakt

Odnowienie Zamościa rozpoczęto realizować bez mała przed stu laty. Wówczas wybitni krzewiciele kultury z początkiem 20-lecia mi ę dzywojennego podjęli zamysł przywrócenia rangi tego dzieła kultury polskiej. Idea ochrony dziedzictwa kultury narodowej narastała stopniowo do czasu podjęcia pierwszych badan naukowych, kształtowania norm i zasad opieki i konserwacji. Dziś Zamość został wpisany na listę światowego dziedzictwa kultury UNESCO. Wielu rzeczy dokonano, wiele pozostało do zrobienia.

Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Bonawentura Maciej Pawlicki

Abstrakt

Rozważając antropologiczne i socjologiczne aspekty rozwoju miasta zabytkowego jakim jest Zamość należy wspomnieć o tych elementach życia mieszkańców, które wnosiły wartości intelektualne w przestrzeń kulturową miasta, wpisanego w 1992 r. na Listę Światowego Dziedzictwa Kultury. W pracy przypomniano wyjątkowe miejsce spotkań zamojskiej inteligencji w latach 1957–2003, kawiarnię „Ratuszową ”. Znajdowała się ona w centralnym punkcie miasta, w zamojskim ratuszu. W artykule udowadnia się , że nie było to tylko miejsce beztroskiej rozrywki ale konkretnej, twórczej dyskusji i pracy. Przypomniano także „życie kawiarniane” i stałych bywalców kawiarni Lwowa, Krakowa i Warszawy.

Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Wojciech Przegon

Abstrakt

Życie codzienne mieszkańców miast, miasteczek i wsi budzi niesłabnące zainteresowanie nie tylko środowisk naukowych, ale także szeroko rozumianych społeczności lokalnych. Siedemnastowieczny Zamość, jako ważne centrum handlowe i naukowe wielokulturowej i wielowyznaniowej Rzeczypospolitej stanowi także interesujący przedmiot badań w różnych aspektach związanych z życiem codziennym. Zagadnienie to podejmowało już w swoich opracowaniach wielu badaczy, jednak że ciągle jeszcze dalekie jest ono od wyczerpania. Podejmując próbę odtworzenia fragmentów barwnego życia codziennego mieszka ńców Zamościa w tym okresie autor koncentruje się na wybranych aspektach, takich jak uroczystości cechowe czy udział w uroczystościach religijnych. Analizuje także codzienne swary i kłótnie, próby ich łagodzenia, drobne i poważne przestępstwa, wyroki sądowe i sposoby wymierzania kar. Ważnym elementem ż ycia codziennego są także plotki, wskazujące na sposób rozpowszechniania się informacji kształtujących opinie społeczne. W życiu codziennym szczególne miejsce zajmuje rozrywka, towarzysząca mieszkańcom na różnych etapach aktywności zawodowej i społecznej, jako stały element zamykający wszystkie sprawy.

Artykuł oparty jest na pamiętniku zamojskiego mieszczanina i profesora Akademii Zamojskiej Bazylego Rudomicza z lat 1656–1672, oraz innym materiałach źródłowych.

Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Piotr Kondraciuk

Abstrakt

Myślą przewodnią rozważania nad kompozycyjnymi i architektonicznymi wyznacznikami tożsamości miejsc w krajobrazie (w konsekwencji – tożsamości krajobrazów) jest w znacznej mierze geneza ich powstania i ocena ich przemian w czasie. Można zatem mówić o idei „dawnej” i „nowej” tożsamości miejsca (krajobrazu będącego jego zewnętrznym wyrazem). Zwłaszcza w przypadku, gdy wykazujemy „dobrą” postawę wobec tego, co określa „kulturę miejsca” wynikającą z jego „umiłowania” i chęci współuczestniczenia w zaczętym wobec niego dziele stworzenia. Humanitarna postawa w omawianym tu duchu troski o zastane dziedzictwo kulturowe i wyrażający je krajobraz każdorazowo może być identyfikowane z tożsamością miejsca lub jej składowymi (tradycją, kulturą , kanonem). Jest bowiem oczywiste, że w duchu kontynuacji dobrej postawy (trwającej miłości do tych obszarów) często w miejscu „dawnej” (dobrej) tożsamości – chcemy i wręcz musimy zaproponować „nową ” (dobrą ) tożsamość – zgodnie z celami i zakresami ochrony poszczególnych obszarów , w tym ich kompozycyjnej czy architektonicznej wartości. Autor podjął próbę przedstawienia tych idei na przykładzie bezprecedensowej w skali kraju, a nawet Europy rewitalizacji krajobrazu warownego Twierdzy Zamość.

Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Zbigniew Myczkowski

Abstrakt

Twierdza w czasach budowy Zamościa powstawała w ścisłym związku z geometrią widzenia. Przejawiało się to zarówno w sferze utylitarnej jak i estetycznej, dotyczyło skali urbanistycznej jak również skali dalekich ekspozycji. Badania widokowe wykonane w ramach Studium kształtowania terenów pofortecznych Twierdzy Zamość pozwoliły ocenić współczesny stan ekspozycji i określić możliwości ich korekty. Ich efekt stał się istotnym elementem koncepcji projektowej zarówno w warstwie kompozycyjnej jak również w części związanej z udostępnianiem turystycznym.

Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Urszula Forczek-Brataniec

Abstrakt

Artykuł porusza problematykę zagospodarowania przestrzeni obszaru centralnego Zamościa w oparciu o niezrealizowane projekty śródmieścia. Wyjaśnia również genezę formowania jego zasięgu oraz układu przestrzennego, na co wpłynęło funkcjonowanie XIX-wiecznej twierdzy. Już w 1804 r. ordynat Stanisław Kostka Zamoyski planował wyburzyć niszczejące fortyfikacje i sprzedać pas gruntów fortecznych pod zabudowę. Zmiana sytuacji na politycznej arenie Europy sprawiła, że Zamość pod rządami carskiej Rosji stał się fortecą – miastem zamkniętym, w którym życie cywilne zostało zepchnię te na drugi plan i oddzielone od historycznego centrum kordonem obwodów strategicznym. Dopiero 24 lata po kasacie twierdzy, w 1880 r. powrócono do koncepcji zagospodarowania obszaru pofortecznego w związku z planowanym rozwojem miasta, co jednak spotkało się ze sprzeciwem strony wojskowej – właściciela tych terenów. Po odzyskaniu niepodległości magistrat wysuwał ambitne projekty realizacji zabudowy na terenie esplanady 1 dawnej twierdzy, co i tym razem napotykało opór władz wojskowych. W wyniku zamiany spornych gruntów pod koniec lat 30. XX w. zaistniała możliwość inwestowania na obszarze fortecznym. Przykładem był uchwalony w 1939 r., pionierski z wielu względów, plan zagospodarowania przestrzennego Zamościa autorstwa Władysława Wieczorkiewicza i Jana Zachwatowicza, w którym autorzy postulowali realizację śródmieścia w oparciu o liniowy układ dwuogniskowy między Starym Miastem a Nową Osadą.

Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Jakub Żygawski

Abstrakt

Uzasadnieniem dla tak sformułowanego tytułu jest dynamika przemian zachodzących we współczesnej kreacji architektonicznej, której wyrazem są formy niedające się jednoznacznie przyporządkować – zlokalizowane na pograniczu dyscyplin, kontestujące dotychczasowe granice. Głównym przesłaniem pracy jest stwierdzenie, że transgresja w architekturze otwiera nowe możliwości dla działalności architektonicznej. Prowokuje do redefinicji pojęcia architektury oraz roli architekta. To naczelne założenie zainspirowane zosta ło współczesnymi praktykami architektonicznymi, a także ostatnio wydanymi publikacjami podejmującymi problematykę transgresji w architekturze, (np. The Architecture of Transgression, wydaną w ramach prestiżowego czasopisma AD –Architectural Design). Artykuł w zamierzeniu ma skłaniać do refleksji, a co istotniejsze, ma inspirować do dyskusji nad zagadnieniem transgresji we współczesnej działalności architektonicznej.

Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Ewelina Woźniak-Szpakiewicz

Abstrakt

W niniejszym artykule podjęto zagadnienie ekologicznych mostów pieszych kreujących przyjazne tereny (enklawy) zieleni w miejskich tkankach urbanistycznych. Omówione przypadki obejmują realizacje takich projektów jak: High Line w Nowym Jorku i Garden Bridge w Londynie. Myślą przewodnią artykułu jest porównanie zielonych mostów wkomponowanych w miejską tkankę urbanistyczną z „żywymi mostami”. Autorka artykułu podkreśla ograniczenia potencjalnej możliwości uprawiania „żywych mostów” w miejskiej tkance, wynikające z klimatu, czasu ich powstania i ograniczeń przestrzeni miejskiej. Zauważa także silne tendencje do kreowania stref zieleni w „betonowej” tkance urbanistycznej, ale także użycia sztucznych materiałów w tkance „żywych mostów”.

Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Aneta Sarga

Abstrakt

Artykuł łączy dwa zagadnienia: miasta jako tekstu oraz klasycystycznych tendencji w projektowaniu miast w drugiej połowie XX wieku. Powyższe kwestie prezentowane są na przykładach miast idealnych: wizji Waszyngtonu 2000 proj. Leona Kriera, Nowej Huty oraz osiedla proj. Ricardo Bofilla w Saint-Quentin-en-Yvelines. Jako kontynuacja europejskiego miasta idealnego zaprezentowane zostało szanghajskie Lingang proj. GMP.

Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Ernestyna Szpakowska-Loranc

Instrukcja dla autorów

MANUSCRIPT ACCEPTANCE RULES

Papers that fulfill the substantive and technical requirements of the current volume will be accepted for consideration. Manuscripts must be submitted using the Editorial System. The total size of the manuscript must not exceed 70,000 characters for texts in two languages (Polish and English) or 35,000 characters for texts in one language (English), including an abstract (250 words maximum). A manuscript can feature no more than 10 illustrations and/or tables in total, which should not occupy more than 5 pages (detailed guidelines can be found in the instructions for authors here).

ACCEPTANCE FOR PEER REVIEW

The journal’s Editorial office reserves the right to accept papers for peer review at its discretion. Only papers that fit within the scope of the journal and the theme of its current volume will be accepted for peer review, provided that technical requirements have been met.

More detiled instructions:
http://teka.pk.edu.pl/index.php/dla-autorow/



Zasady etyki publikacyjnej

Ethics rules

Author’s duties:
-
The authors are responsible for the content of the published texts and the reliability of the data used therein, as well as the infringement of personal rights of third parties.

- Submited works must be original texts – it is excluded to publish works that are plagiarized (appropriating the authorship of someone else's work or part of it by distributing it under one's own name, including attributing the authorship of creative elements from someone else's work used in one's own work without stating the authorship and information about the source of the quotation), self-plagiarism (duplicating one's own publication in conditions misleading that it is a work or part of it for the first time published – without making changes to the text and providing information about the first edition) or co-authored works without indicating their co-authors, or as a result of unreliable practices such as ghostwriting (works created by a person agreeing to publish their works under the name of another person) or guest authorship (giving co-authors whose contribution to the publication was negligible or none).

- The originality of the text is confirmed by the authors in an appropriate statement (avalabe by Editorial Sytem)

- The authors also agree to the publication of their work in the so-called Open Access for scientific non-commercial purposes on the journal's website and in scientific repositories and full-text databases in which the journal is registered. (avalabe by Editorial Sytem)

-The authors undertake to obtain consents, in accordance with the principles of copyright law, from the authors, other owners of copyrights or heirs of the iconographic materials and other source materials used in the work for the use of these sources. Declarations on the right to dispose of source materials available in the Editorial System.

- If the text is the result of cooperation between two or more authors, all co-authors are obliged to specify the percentage of creative contributions made by them to the joint work (preparation of the article)

 

Editor’s duties:
-The editorial team is responsible for the efficient organization of the various stages of the publishing process: initial evaluation of the submitted article, opinion of the scientific board (Scientific Council and members of the editorial doard), submission of the text for external reviews, linguistic and technical editing, typesetting, typesetting, and proofreading.

-The Editorial Board determines the rules and course of the publishing process, takes care of their observance, provides relevant information to authors and reviewers via a constantly updated website and individual e-mail correspondence (treated as confidential documentation), acting on the basis of the law.

-The Editorial Board undertakes to avoid conflicts of interest in relation to accepted texts – a situation in which certain relationships (professional, personal or other) may affect the evaluation of the article or the decision to publish it.

-The initial assessment of the text is carried out objectively by the editorial team, taking into account the following criteria: compliance of the subject matter of the submitted article with the profile of the journal, originality of the text (checked with an anti-plagiarism program), technical correctness and compliance with editorial requirements, as well as its substantive value.

- During the discussion, the Editorial Board (the Scientific Council and the editorial team of the journal) decides to submit for review external texts pre-qualified for publication and to include them in the next issue of the annual or in subsequent issues, as well as to reject articles that do not meet formal requirements (e.g. subject matter inconsistent with the profile of the journal, lack of standards appropriate for a scientific text) or substantive requirements.

-The Editorial Board establishes consistent criteria for the evaluation of the article and requires reviewers to comply with the principles of reviewing ethics and the absence of conflicts of interest. A conflict of interest is considered to be a relationship of subordination, direct personal relations, kinship, affinity or close scientific cooperation with the author of the reviewed article in the period of the last 2 years before the submission of the text.

-The editorial board guards compliance with the principles of publication ethics. In the event of suspicion of misconduct or violation of the rules, the editorial board proceeds by documenting the cases of violation of ethical principles encountered and taking appropriate actions, including: publishing a correction, suspending the publication of the article, notifying the institution to whose achievements the author affiliates his text.

- Any changes made during the editorial work must not distort the author's actual thought, they are only aimed at caring for the substantive, linguistic and compositional correctness as well as the clarity of the message.

- If the submitted material is not qualified for publication, the editors do not use it in any way without obtaining the author's prior written consent.

- The Editorial Board makes every effort to prevent the process of violating the principles of intellectual property and ethical standards of publications through all kinds of business activities (marketing, promotion, sales).

 

Reviewer’s duties:
-An expert who undertakes to prepare a written review accepting or rejecting a text for publication confirms that he or she has appropriate competence in a given field and is ready to perform the work on time (so as not to delay the publishing process).

-Recenzent podejmując się recenzji poświadcza brak konfliktu interesów.

-By undertaking the review, the reviewer certifies that there is no conflict of interest.

-The review must take into account the following criteria: objectivity of the assessment, reliable argumentation, in the case of required additions, reference to appropriate studies and sources.

-The reviewer undertakes not to use the materials received from the editors in any form, treating them in accordance with the principle of confidentiality.

Publisher’s duties:
-All text and graphic materials published in the journal (in electronic and paper versions) are protected by the provisions of applicable law, including copyright, regulations on combating unfair competition, and the provisions of the Civil Code.

-The materials are published on the Internet in Open Aaccess: free of charge and without technical limitations; users can use them online or download PDF files in accordance with fair use laws and provided that the authors of the works are acknowledged and the source is cited.

If a breach of the principles of ethics is detected or reported by any of the parties, a committee composed of representatives of the Council, the Editorial Board and the Publisher is appointed, an investigation is initiated, and at the same time the authorities of the institution to which the entity reports is notified of the actions taken by the committee.

Procedura recenzowania

Peer review

Urbanism and Architecture Files journal follows a double anonymized review process. The submission will initially be assessed by our editors to determine suitability for publication in this journal. If your submission is deemed suitable, it will typically be sent to a minimum of two reviewers for an independent expert assessment of the scientific quality. The decision as to whether your article is accepted or rejected will be taken by our editors.

Our editors are not involved in making decisions about papers which they have written themselves; have been written by family members or colleagues; relate to products or services in which they have an interest.

Any such submissions will be subject to the journal's usual procedures and peer review will be handled independently of the editor involved and their research group.

All submissions are conduted by Editorial System which ensures anonymization during peer reviewing.

Ta strona wykorzystuje pliki 'cookies'. Więcej informacji