Abstrakt
Celem artykułu jest potwierdzenie historyczno-filozoficznego znaczenia rozważań Heinricha Rickerta dla rozwoju kilku istotnych motywów obecnych w historii filozofii XX wieku. Środkiem do tego celu jest taka interpretacja wybranych fragmentów wywodu Rickerta – zawartego w jego głównym dziele pt. Der Gegenstand der Erkenntnis (Przedmiot poznania) – która zmierza do krytycznego odsłonięcia i opisania obecnych w nim problemów, napięć, ale także perspektyw otwierających widoki na wcześniej nieznane ujęcia najważniejszych filozoficznych pytań. Do tych ostatnich należą w pierwszej kolejności zagadnienia, które tworzą elementy odkrytej przez Parmenidesa (fragm. B 6) trójjedni, a więc: mówienie, myślenie i byt. Określam je wspólnym mianem podstawowej rzeczy filozofii. Rozwinięcie Parmenidejskiej idei jedności mowy, myśli i bytu w filozofii Rickerta łączy się z trojakim przesunięciem paradygmatów badawczych w stosunku do tradycji filozoficznej, zwłaszcza tej przedkrytycznej: po pierwsze, z wyraźnym uwydatnieniem sensu i roli niepropozycjonalnych wypowiedzi językowych, po drugie, z podkreśleniem znaczenia fenomenu epistemicznego działania czy dokonania (Leistung). Ten pierwszy motyw prowadzi ostatecznie do podważenia wielowiekowej hegemonii sądu w logice i epistemologii, drugi kwestionuje tradycyjne – pasywno-kontemplacyjne – rozumienie poznania. Do tego trzeba dodać, po trzecie, wyraźne odcięcie się Rickerta od tradycyjnego rozumienia podstawowego tematu filozofii jako pewnej, choćby nawet wyróżnionej, dziedziny przedmiotów, konceptualizowanej jako zbiór czegoś, co – realnie lub irrealnie – w pozytywnym sensie istnieje, a nawet musi istnieć. Wydaje się, że wszystkie wymienione wyżej „przesunięcia” mają istotne znaczenie dla kształtu myśli współczesnej.
Przejdź do artykułu